خریداران قوی فعلا تماشاگر شده اند

ترس و وحشت در بورس /پیش‌بینی بازار سهام امروز

کدخبر: ۵۷۳۴۷۲
اقتصادنیوز: اگرچه دیروز بورس افت قابل توجهی داشت اما در یک ساعت پایانی معاملات اتفاقاتی رخ داد که می توان گفت امروز وضعیت معاملات بهتر خواهد بود.
ترس و وحشت در بورس /پیش‌بینی بازار سهام امروز

به گزارش اقتصادنیوز ، ترس زیادی به جان فعالان بورس افتاده که البته طبیعی هم هست. هنوز 3 سال از سقوط سال 1399 نگذشته که دوباره بازار با یک فشار فروش پس از رسیدن به سقف های جدید مواجه شده است.

اصلاح بازار البته طبیعی است. اما اینکه بازار در یک هفته حدود 10 درصد افت کند، طبیعتا ترس هم به همراه خود می آورد. شاید به همین دلیل است که حقیقی ها به شکل محسوسی عقب نشینی کرده اند و خرید جدیدی انجام نمی دهند.

فوری/مدیرعامل ایمیدرو عزل شد/ نیازی حکم جدید زد

به نظر می رسد این بازار اگر بخواهد به سمت بالا برگردد، باید استارت آن را حقوقی ها بزنند چراکه فعلا حقیقی ها به شدت کم کار شده اند و خریدهای آن ها بسیار کوچک و کم تعداد شده است. این موضوعی است که می توان با رصد شاخص قدرت خریداران حقیقی به آن دست یافت.

خریداران قوی فعلا تماشاگر شده اند

شاخص قدرت خریداران حقیقی دقیقا از روز اولی که بورس اصلاح خود را شروع کرد، به زیر عدد یک رسیده و حتی یک بار هم بالای عدد 0.8 نرفته است. این نشان می دهد ترسی که به جان بازار افتاده باعث شده پول های درشت، فقط نظاره گر اتفاقات بازار شوند و فعلا خریدهای بزرگ متوقف شوند.

طبیعی است که در چنین شرایطی، خروج پول از بازار هم اتفاق بیفتد. روز گذشته تغییر مالکیت سهام حقیقی به حقوقی که از آن به عنوان خروج پول حقیقی ها یاد می شود، 3470 میلیارد تومان بود که انصافا رقم تامل برانگیزی است. این اتفاق نشان می دهد که اگر تصور کنیم قرار است بازار به سرعت به مسیر صعودی بازگردد، خوش بینی است.

البته که در کلیت وضعیت بازار سهام می توان گفت که این بازار تا پایان سال وضعیت صعودی خواهد داشت و به احتمال فراوان سقف های جدیدی را هم ثبت می کند. اما درمورد کوتاه مدت، وضعیت احتمالا متفاوت خواهد بود.

نشانه های بهبود وضعیت

درمورد یکی دو روز آینده می توان امیدوار بود که بازار نسبت به  روزهای گذشته وضعیت بهتری داشته باشد چراکه دیروز هم تحرکاتی در یک ساعت پایانی معاملات دیده شد که امیدوارکننده بود. اما چنانچه بهبودی هم در وضعیت بازار رخ دهد، احتمالا موقت خواهد بود تا بازار بتواند گام دوم اصلاحی خود را تکمیل کند.

کاهش ارزش معاملات خرد که دیروز تا سطح 12000 میلیارد تومان بود، موضوعی است که می تواند نگرانی ها را افزایش دهد چراکه با چنین رقمی در ارزش معاملات، بازار توان رشد مجدد نخواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید