بانکی ها و خودرویی ها لیدر بورس شدند

دوره اصلاح بورس طولانی است؟/پیش‌بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۷۴۶۵۸
اقتصادنیوز: ارزش معاملات بورس در حال کاهش است که این را می توان به عنوان نشانه ای منفی در نظر گرفت.
دوره اصلاح بورس طولانی است؟/پیش‌بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز، تا همین دو سه هفته قبل ارزش معاملات 17-18 هزار میلیارد تومانی در بازار سهام بسیار معمولی به نظر می رسید و چندین روز هم ارزش معاملات به بیش از 20 هزار میلیارد تومان رسید. اما با آغاز دوره افت بازار، ارزش معاملات هم کم شد و در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، تنها 10300 میلیارد تومان معامله در بازار انجام شد.

همیشه در بازارهای مالی، رشد ارزش معاملات یکی از عوامل مهم در رشد بازار است. البته استثنایی هم وجود دارد که در سقف ها، با بالا رفتن ارزش معاملات نشانه های نزولی پدیدار می شوند. اما در همان سقف ها اگر قرار باشد مقاومت ها شکسته شوند، بهتر است که این اتفاق با ارزش بالای معاملات اتفاق بیفتد.

در هر صورت بورس فعلا از ارزش بازار معاملات فاصله گرفته و فعلا ارزش معاملات روزانه تا حدود 10 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. این یکی از موارد مهمی است که تحلیلگران به آن اشاره می کنند و معتقدند بورس برای رشد دوباره، نیازمند رشد ارزش معاملات است.

احتمال طولانی شدن دوره اصلاح

بازار سهام ایران اخیرا رشد خوبی را تجربه کرده و انتظار می رود تا پایان سال مجددا رشدی دیگر هم ثبت کند. اما اینکه رشد بعدی بازار از چه زمانی آغاز شود فعلا مشخص نیست. با توجه به کاهش قیمت دلار، برخی از تحلیلگران معتقدند ممکن است دوره اصلاح بازار کمی بیشتر از آنچه که تصور می شد طول بکشد.

اما همین کارشناسان معتقدند بازار باید رشد دیگری هم داشته باشد و شاخص احتمالا تا حدود 3 میلیون واحد هم بالا خواهد رفت. فعلا باید به دنبال نشانه های پایان روند نزولی بود که به نظر می رسد چنین نشانه هایی فعلا پدیدار نشده اند. البته بورس پس از چند روز منفی هیجانی، چند روزی است که متعادل و رو به بالا معامله می شود اما این رشد فعلی می تواند یک اصلاح در دل روند نزولی بازار باشد.

اتفاق خوبی که در معاملات روز چهارشنبه رخ داد این بود که شاخص ها پس از کمی رشد، با افزایش عرضه مواجه شدند اما دوباره قدرت تقاضا توانست بر قدرت عرضه ها غلبه کند و در نتیجه شاخص ها کمی دیگر هم رشد کردند.

کدام گروه ها شانس رشد بیشتری دارند؟

با توجه به تحولات بین المللی، فعلا جو گروه های بانکی و خودرویی خوب است و در مقابل، به دلیل رشد شاخص دلار که منجر به ایجاد فشار بر قیمت های جهانی می شود، افزایش عرضه ها در شرکت های کامودیتی محور را خواهیم داشت.

چهارشنبه حقیقی ها 440 میلیارد تومان پول جدید وارد بورس کردند و قدرت خریداران حقیقی نیز بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی بود که این موارد احتمالا منجر به رشد شاخص ها در بازار امروز خواهند شد. البته درصورتی که ارزش معاملات بالا نرود احتمال منفی شدن شاخص ها نیز وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید