پرهیز از خرید در مثبت ها

مثبت های لاک پشتی، منفی های خرگوشی!/پیش بینی بازار سهام امروز 10 خرداد 1402

کدخبر: ۵۷۷۱۷۴
اقتصادنیوز: بورس تهران به زحمت و در طی چند روز، خودش را مقداری بالا می کشد اما همه آن رشدها با یک منفی سنگین، بی اثر می شوند.
مثبت های لاک پشتی، منفی های خرگوشی!/پیش بینی بازار سهام امروز 10 خرداد 1402

به گزارش اقتصادنیوز، همان طور که در روند صعودی، منفی های بازار به سرعت جبران می شد و نمادها دوباره در مسیر صعود قرار می گرفتند، در مسیر نزولی هم وضعیت برعکس است و مثبت های بازار به سرعت جبران می شوند.

فعلا در چنین شرایطی قرار داریم که بازار طی چند روز صعودی، 30-40 هزار واحد بالا می رود و فقط با یک منفی سنگین، تمام آن رشدها خنثی می شوند.

دیروز هم بورس تهران مثبت بود اما شاخص کل حدود نیم درصد رشد کرد. با این رشد 13 هزار واحدی، بخش کوچکی از افت 54 هزار واحدی یکشنبه جبران شد. سرمایه گذاران فعلا باید با این شرایط کنار بیایند تا زمان بگذرد و با عبور از فصل مجامع، دوباره جذابیت بورس بالا برود.

در فصل مجامع، سود شرکت ها میان سرمایه گذاران تقسیم می شود و نسبت سود به قیمت سهم ها پایین می آید که این باعث می شود نمادها جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران پیدا کنند.

پرهیز از خرید در مثبت ها

در این شرایط و با توجه به رکود نسبی که بورس با آن مواجه شده، صبر بهترین کار است. پرهیز از خرید در مثبت ها هم مورد تاکید بسیاری از تحلیلگران قرار دارد چراکه ممکن است سهمی امروز صف خرید باشد و فردا صف فروش.

اما برای کوتاه مدت، به نظر می رسد بازار فعلا تمایل به صعود دارد که این صعود به معنای جهش قیمت ها نیست بلکه می تواند یک صعود کم ارتفاع و با شیب بسیار کم باشد.

دیروز ارزش معاملات خرد حدود 9 هزار میلیارد تومان بود. نسبت به روز دوشنبه، تغییری در ارزش معاملات خرد اتفاق نیفتاد اما همین که رقم معاملات از بالای 20 هزار میلیارد تومان به کمتر از 9 هزار میلیارد تومان رسیده، نشان می دهد که رکود به بازار سهام رسیده است.

تردیدهای سرمایه گذاران حقیقی

حقیقی ها هم حدود 70 میلیارد تومان پول به بازار تزریق کردند که رقم کمی است. این نشان می دهد حقیقی ها همچنان نسبت به آینده بورس تردید دارند.

البته شاخص قدرت خریداران حقیقی دیروز 1.34 بود که رقم خوبی محسوب می شود. اما این شاخص به شرطی می تواند مبنای تحلیل قرار بگیرد که برای روزهای متوالی، در همین اعداد باقی بماند.

با توجه به وضعیت بازار و شرایط معاملات دیروز، برای امروز می توان انتظار بازاری متعادل داشت که البته به دلیل تعطیلات آخر هفته، احتمال افت جزئی شاخص ها وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید