گارد صعودی در ارزش معاملات

بورس بر سر دوراهی/پیش بینی بازار سهام امروز

کدخبر: ۵۸۴۷۷۶
اقتصادنیوز: همچنان فعالان بورس در شک و تردید به سر می برند که آیا دوران اصلاح بازار به پایان رسیده یا نه؟
بورس بر سر دوراهی/پیش بینی بازار سهام امروز

به گزارش اقتصادنیوز ، تا کنون حدود دو ماه از اصلاح بورس گذشته و با توجه به اینکه از نظر تحلیلگران تکنیکال همچنان روند صعودی بازار برقرار است، این احتمال وجود دارد که دوره اصلاح بورس کوتاه تر از دوره رشد آن باشد.

اگر چنین فرضیه ای را درست در نظر بگیریم، باید گفت که دوره اصلاح بازار اصولا نباید خیلی بیشتر از این طول بکشد و حتی ممکن است همین حالا هم دوره اصلاح بورس به پایان رسیده باشد.

اما از نظر نموداری، هنوز بازار به نقطه ای نرسیده که با اطمینان بتوان گفت بازار اصلاح خود را به پایان رسانده است. اگر شاخص کل حدود 30-40 هزار واحد دیگر بالا برود، آن زمان می توان گفت که دوره اصلاح تمام شده و فاز صعودی بعدی بازار آغاز شده است.

سردرگمی سرمایه گذاران

با این حال تا زمانی که چنین اتفاقی رخ نداده، نباید اصلاح بازار را تمام شده دانست. این تمام سردرگمی فعالان بورس از نظر نموداری است. اما اقدامات دولت که بعضا منجر به تحول در سود و زیان شرکت ها می شود، سردرگمی بزرگ تری است که بورسی ها آن را جدی می دانند.

همین داستان نرخ خوراک گاز و سوخت گاز پتروشیمی ها یک نمونه بارز آن است. دولت در حالی تصمیم به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها گرفته که پتروشیمی های ایران باید گاز را با قیمت بیشتری نسبت به پتروشیمی های کشورهای همسایه دریافت کنند.

این موضوع منجر به کاهش سود پتروشیمی ها می شود و حتی ممکن است برخی از آن ها را به زیان دهی نیز بکشاند. از طرفی قیمت گذاری دستوری که مشکل بزرگی برای صنایع محسوب می شود، دیگر موردی است که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد.

ارزش معاملات گارد صعودی گرفته است

با وجود تمام این موارد، آنچه که نمی توان از آن چشم پوشی کرد، وضعیت خوب بسیاری از شرکت ها است که با گزارش های 3 ماه ابتدایی سال 1402 نشان دادند پتانسیل افزایش سودآوری دارند.

فعلا در این شرایط پر از ابهام، آنچه که می تواند توجهات را جلب کند، ارزش معاملات خرد است. چهارشنبه ارزش معاملات خرد بورس حدود 6300 میلیارد تومان بود که نسبت به روز سه شنبه کاهش داشت. اما فعلا به نظر می رسد ارزش معاملات گارد صعودی گرفته که این موضوع مثبت تلقی می شود.

با توجه به شیب منفی شاخص کل در نیمه دوم زمان معاملات روز چهارشنبه، برای ابتدای معاملات امروز می توان افت محدودی در شاخص ها متصور بود که احتمالا در نیمه دوم زمان معاملات، شاخص ها مجددا به سمت مثبت شدن میل پیدا خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید