رشد در سمت عرضه

واکنش‌ها به افزایش ریسک سیاسی در بورس/ پیش بینی بازار سهام امروز 7 آبان

کدخبر: ۶۰۶۵۳۳
اقتصادنیوز: بورس تهران روز گذشته را با ریزش شدید شاخص‌های سهامی و افزایش شدت خروج سرمایه حقیقی از سهام پشت سر گذاشت. سطح 2 میلیون واحدی شاخص کل روز گذشته از دست رفت.
واکنش‌ها به افزایش ریسک سیاسی در بورس/ پیش بینی بازار سهام امروز 7 آبان

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد ریزش تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت کاهش تراز شاخص کل بود. ریزش شاخص‌های سهامی روز شنبه شدت زیادی داشت و معاملات سهامی با رشد 50 درصدی ارزش معاملات خرد همراه بود. افزایش ارزش معاملات خرد در کنار رشد شدت روند جریان خروجی پول حقیقی از بازار سهام زمانی عجیب شد که در انتهای معاملات صندوق‌ها، برآیند جریان پول حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت نیز منفی شد.

روز شنبه، شاخص‌های فرابورسی عملکرد مشابهی به نسبت شاخص‌های اصلی بورس تهران به ثبت رساندند؛ اما شدت ریزش بیشتری را تجربه کردند. در فرابورس ایران نیز مشابه بورس تهران، تمامی شاخص‌های اصلی قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 94 صدم درصد بود و ریزش بیشتر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران با رقم 1.9 درصدی ریزش تراز کمتر شاخص کل را به تصویر کشید. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص کل هم‌وزن فرابورس با 4.64 درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم فرابورس با 2.31 درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز دیروز هیچ صنعتی با خالص جریان پول حقیقی مثبت همراه نبود و از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 156.3 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فلزات اساسی با 138.4 میلیارد تومان و صنعت محصولات شیمیایی با 106.1 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

در هفته گذشته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 3.4 درصد ریزش به نسبت هفته قبل تا سطح 3 هزار و 530 میلیارد تومانی کوتاه آمد؛ با این حال، ارزش معاملات خرد روز شنبه با افزایش 50 درصدی به نسبت سطح 3 هزار و 186 میلیارد تومانی چهارشنبه اخیر، به سطح 4 هزار و 780 میلیارد تومانی صعود کرد. در روز‌های قبل نیز شاهد بودیم که رشد ارزش معاملات خرد در روز‌های ریزشی شاخص‌ها اتفاق می‌افتد.

خالص جریان خروج پول حقیقی در سهام روز شنبه برای هشتمین روز معاملاتی پی در پی منفی بود. خروج پول حقیقی از سهام در معاملات روز شنبه از  272 میلیارد تومان چهارشنبه هفته قبل به هزار و 164 میلیارد تومان رسید. دیروز شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز بودیم؛ در حالی که ورود پول به این صندوق‌ها در روز چهارشنبه اوج گرفته بود.

روز شنبه بازار سهام با ریزش شدید شاخص‌های سهامی مواجه شد. ارزش صف‌های خرید سهام دیروز  کاهش 89 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 190 درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید به 13 میلیارد تومان نزول کرد و ارزش صف‌های فروش تا هزار و 7 میلیارد تومان افزایش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 20.7 میلیون تومان روز چهارشنبه تا 18.4 میلیون تومان کاهش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش 14.6 میلیون تومانی داشت و به 39.3 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه حقیقی همچنان به سمت فروشندگان سنگینی می‌کند و این شکاف به شدت افزایش پیدا کرده است.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه با سقف مقاومتی 2 میلیون واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و تشدید جریان خروج پول از موقعیت‌های سهامی، می‌توان ورود این مبالغ را به سمت بازار‌های موازی با تحرکات مثبت در بازار‌ آزاد طلا و ارز نیز محتمل دانست. مسئله مورد اهمیت دیگر رشد قیمت جهانی نفت و طلا و رشد ارزش معاملات خرد با وجود ریزش شدید شاخص‌های سهامی است که نشان از افزایش شدت خروج جریان پول حقیقی دارد. علاوه بر جریان خروجی پول حقیقی که بازار سهام را به عقب می‌کشد؛ سطوح مقاومتی شاخص‌ها مانند سطح 2 میلیون واحدی حال حاضر نیز نقش بالایی در معاملات سهامی ایفا می‌کند. در حال حاضر با افزایش ریسک سیاسی و سیستماتیک بازار سهام پیش بینی می‌شود که خبر تزریق 6 هزار میلیارد تومان دیگر به بورس تا پایان سال نیز نتواند حمایت خاصی از شاخص‌های سهامی به عمل آورد.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال کاهش اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 19 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 26 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس کاهش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید