رشد تقاضای سهام

بازگشت جریان پول حقیقی پس از ریزش سطح حمایتی!/ پیش بینی بازار سهام امروز 9 آبان

کدخبر: ۶۰۶۹۵۵
اقتصادنیوز: بورس تهران روز دوشنبه 9 آبان 1402 با رشد تراز یکپارچه شاخص‌های اصلی و افزایش ارزش معاملات خرد مواجه بود. شکست طلسم 9 روزه خروج جریان پول حقیقی از سهام در این روز پس از ریزش سطح 2 میلیون واحدی شاخص کل واقع شد.
بازگشت جریان پول حقیقی پس از ریزش سطح حمایتی!/ پیش بینی بازار سهام امروز 9 آبان

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد افزایش تراز شاخص کل و رشد تراز شدیدتر شاخص کل هم‌وزن بود. دیروز روند معاملات در لحظات ابتدایی با رشد تراز شاخص‌ کل و هم‌وزن همراه بود که تا انتهای معاملات تداوم داشت. روز گذشته شاخص صنایع بورسی یکی پس از دیگری مثبت شدند و بر روند معاملات تأثیر می‌گذاشتند. این در حالی بود که شاخص کل بورس تهران در معاملات روز شنبه سطح حمایتی 2 میلیون واحدی خود را از دست داد و همچنان در تلاش برای بازگشت به تراز بالای دو میلیون واحد است. روز یکشنبه نیز بازار سهام با خبر درمانی مثبت شد اما در این روز شاهد کاهش مالکیت کدهای حقوقی بودیم.

روز دوشنبه، بر خلاف روند شنبه شاخص‌ها، تمام شاخص‌های فرابورس سبز پوش بودند و در میان شاخص‌های اصلی بازار بورس تهران نیز عملکردی مشابه دیده می‌شد. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 66 صدم درصد بود؛ در بازار فرابورس ایران رقم 1.09 درصدی داشت و در هر دو بازار نماد‌های سبک عملکرد بهتری داشتند. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم با 84 صدم درصد رشد به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن فرابورس با 2.25 درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت محصولات شیمیایی با 15.1 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت استخراج سایر معادن با 14.9 میلیارد تومان و صنعت محصولات غذایی با 14.1 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 23.7 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری با 21.8 میلیارد تومان و صنعت استخراج کانه‌های فلزی با 8.7 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام با 11 درصد رشد، در تراز 3 هزار و 804 میلیارد تومانی متوقف شد. این سطح ارزش معاملات خرد روزانه، در سطح بالاتر از یک میلیون و 500 هزار واحدی شاخص کل یا از عدم شفافیت چشم انداز بازار نشأت می‌گیرد و یا بیانگر سطح بالای قیمت سهام نسبت به ارزش ذاتی آن است که در حال حاضر هر دو عامل اثرگذاری بالایی دارند. روز دوشنبه یکی از معدود روز‌های مثبت بازار سهام در هفته‌های اخیر بود که با رشد ارزش معاملات خرد همراه بود.

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای هشتمین روز معاملاتی متوالی منفی شد اما در هفته گذشته از شدت خروج سرمایه حقیقی کاسته شده بود. با این روند احتمال ورود پول حقیقی در معاملات شنبه بالا رفته بود؛ اما روند جریان پول حقیقی شنبه از ابتدای معاملات منفی بود و در انتهای روز با برآیند منفی هزار و 164 میلیارد تومان که بیش از 5 برابر جریان خروجی 272 میلیارد تومانی روز چهارشنبه بود متوقف شد. روز یکشنبه نیز 270 میلیارد تومان از مالکیت کدهای حقیقی بازار کاسته شد. با این حال دیروز برآیند جریان پول حقیقی پس از 9 روز معاملاتی مثبت شد تا شاید امیدی به دل سهامداران بیندازد.

روز شنبه، بازار سهام با رشد ارزش صف‌های فروش سهام و ریزش شدید ارزش صفوف خرید همراه بود. با وجود افزایش شدید ارزش صفوف فروش سهام در معاملات روز شنبه، روز یکشنبه و دیروز ارزش صف‌های خرید رشد داشتند. ارزش صف‌های خرید سهام روز یکشنبه به نسبت روز شنبه افزایش 715 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 62 درصد ریزش کرده بود. دیروز ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز یکشنبه 57 درصد رشد کرد و به 167 میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با 21 درصد رشد تا سطح 458 میلیارد تومانی افزایش داشت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 20.5 میلیون تومان روز یکشنبه تا 26.9 میلیون تومان رشد داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش داشت و از 26.3 میلیون تومان به 24.8 میلیون تومان رسید. با این اوصاف با وجود پیشی گرفتن سرانه خرید از سرانه فروش در روز گذشته، این دو معیار در تعادل خاص نسبی قرار گرفته‌اند.

پیش بینی بورس سه‌شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز سه‌شنبه با سقف مقاومتی 2 میلیون واحدی شاخص کل بورس و 25 هزار واحدی شاخص کل فرابورس آغاز خواهد شد. بورس تهران روز یکشنبه با واریز 400 میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه از سوی صندوق توسعه ملی، بازار سهام مثبت شد و روز گذشته نیز شاهد انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در سامانه کدال و صف خرید سنگین سهام ایران خودرو بود. در این روز‌ها ریسک سیاسی بازار سهام رشد چشمگیری داشته و بازار‌های موازی بازار سهام همچون بازار آزاد طلا و ارز با وجود رشد هفته قبل، ثبات اندکی دارند. همچنین بازارهای جهانی انرژی و فلزات شاهد رشد قیمت انس و نفت برنت هستند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با رشد تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت و مشابه روز دوشنبه پیش بینی می‌شود. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 24 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 21 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس کاهش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید