رشد در سمت تقاضا

فرار همه جانبه کد‌های حقیقی از بورس تهران/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 19 آذر

کدخبر: ۶۱۴۸۷۵
اقتصادنیوز: بورس تهران روز گذشته را با کاهش تراز شاخص کل و خروج سرمایه حقیقی از سهام و صندوق‌های درآمد ثابت پشت سر گذاشت. افزایش اندک ارزش معاملات خرد در روز شنبه با افت تراز شاخص‌ کل و هم‌وزن که به نیمه اول بازار تعلق داشت؛ نشان دهنده ضعف چشم‌انداز‌های کوتاه مدت بازار سهام در دید حقیقی‌ها داشت.
فرار همه جانبه کد‌های حقیقی از بورس تهران/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 19 آذر

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش تراز کمتر شاخص کل هم‌وزن در کنار ریزش تراز شاخص کل بود. رشد شاخص‌ کل هم‌وزن در ابتدای معاملات روز شنبه در تداوم روند هفته قبل شدت زیادی نداشت. با این حال معاملات سهامی دیروز با خروج روند جریان پول حقیقی از ابتدای معاملات، بازار بورس را دچار ریزش در قیمت‌ها کرد و نتوانست روند صعودی شاخص هم‌وزن در ابتدای نیمه اول را تکمیل کند. دیروز هم‌زمان با خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام، روند جریان پول حقیقی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز منفی بود.

روز شنبه، شاخص‌های فرابورسی عملکردی کاملا معکوس به نسبت شاخص‌های اصلی بورس تهران به ثبت رساندند؛ اما عملکرد شاخص کل هم‌وزن در بازار فرابورس نیز بهتر از شاخص کل بود. در انتهای معاملات فرابورس ایران بر خلاف بورس تهران، تمامی شاخص‌های اصلی سبز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 11 صدم درصد بود و ریزش کمتر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران نیز با رقم 15 صدم درصدی رشد تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن را به تصویر کشید. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با 11 صدم درصد رشد به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن فرابورس با 28 صدم درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت فلزات اساسی با 330.3 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت عرضه برق، گاز و بخار آب با 22.1 میلیارد تومان و صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی با 9.1 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 108 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت خودرو و ساخت قطعات با 98.1 میلیارد تومان و صنعت فرآورده‌های نفتی با 60 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

در هفته قبل متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 66 درصد رشد به نسبت هفته قبل تا سطح 7 هزار و 510 میلیارد تومانی بالا آمد. برآیند جریان پول حقیقی در هفته آخر آبان ماه مثبت 424 میلیارد تومان بود و هفته اول آذر به منفی 212 میلیارد تومان رسید. در هفته گذشته خالص تغییرات مالکیت حقیقی تا مثبت 25 میلیارد تومان افزایش داشت. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته اول آذر دو میلیون و 60 هزار واحد بسته شد و در روز انتهایی هفته قبل تا سطح 2 میلیون و 171 هزار واحدی رشد داشت و بازدهی مثبت 5.37 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز که در هفته اول آذر ماه بازدهی مشابه شاخص کل داشت؛ در هفته قبل 3.7 درصد رشد تراز یافت و بار دیگر عملکردی مشابه شاخص کل از خود به نمایش گذاشت.

روز شنبه بازار سهام با افت شاخص کل و فراز و فرود شاخص هم‌وزن در نیمه اول بازار مواجه شد. ارزش صف‌های خرید سهام دیروز افزایش 3 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 34 درصد ریزش کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید به 167 میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های فروش تا 106 میلیارد تومان کاهش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از  25.4 میلیون تومان روز چهارشنبه تا 24.5 میلیون تومان کاهش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش مشابه سرانه خرید داشت و به 25.5 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه حقیقی به همان میزان روز چهارشنبه و بار دیگر به سمت فروشندگان سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه با سقف مقاومتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و خروج جریان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی، می‌توان تداوم این روند را برای معاملات امروز بازار سرمایه محتمل دانست. بازار سهام در نیمه دوم معاملات سهام دیروز شاهد کاهش نوسانات در بازار سهام و ثباتی نسبی بود که احتمال می‌رود تداوم آن در نیمه اول معاملات امروز نیز ادامه دار باشد. بازار سهام روز شنبه با خروج پول از سهام و صندوق‌های درآمد ثابت احتمال حرکت سرمایه حقیقی به سمت بازارهای موازی همچون طلا و ارز را بالا برده است. در حال حاضر با افزایش ریسک سیاسی و سیستماتیک بازار سهام پیش بینی می‌شود که معاملات سهامی اثرپذیری بالایی از اخبار سیاسی داشته باشند. چالش‌های اخیر برخی از صنایع بورسی موجب شده تا بازار سهام با فشار عرضه در برخی از صنایع مواجه شود که در نهایت به معاملات سهامی کل بازار سرایت می‌کند. با این وجود بورس تهران از انتشار بودجه سال 1403 اثرپذیری بالایی نداشت و این اتفاق به اندازه کافی موجب روشن شدن چشم‌انداز‌های بازار سهام نشد. خبر فراخوانی هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ بورس تهران بابت تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انتشار اطلاعیه‌های افزایش سرمایه شرکت‌ها در سامانه کدال نیز همچنان می‌تواند موجب حمایت از شاخص کل بورس تهران شود و اصلی‌ترین سیگنال حامی این روز‌های شاخص کل به شمار می‌رود.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 4 تا 7 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت ولی اندک پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افزایش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 23 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

IMG_20231210_063301_776

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید