رشد در سمت تقاضا

پیشتازی شاخص‌های فرابورسی/ پیش بینی بازار سهام امروز 10 دی

کدخبر: ۶۱۸۹۳۲
اقتصادنیوز: بورس تهران روز گذشته را با افزایش تراز شاخص کل و ورود سرمایه حقیقی به سهام و خروج سرمایه از صندوق‌های درآمد ثابت پشت سر گذاشت. افزایش اندک ارزش معاملات خرد در روز شنبه با رشد تراز شاخص‌ کل و هم‌وزن که به نیمه اول بازار تعلق داشت؛ نشان از حمایت حقیقی‌ها داشت.
پیشتازی شاخص‌های فرابورسی/ پیش بینی بازار سهام امروز 10 دی

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد افزایش تراز کمتر شاخص کل هم‌وزن در کنار رشد تراز شاخص کل بود. رشد شاخص‌ کل هم‌وزن در ابتدای معاملات روز شنبه در تداوم روند چهارشنبه هفته قبل شدت زیادی نداشت. با این حال معاملات سهامی دیروز با روند ورودی جریان پول حقیقی از ابتدای معاملات، بازار بورس را دچار افزایش در قیمت‌ها کرد. دیروز هم‌زمان با ورود سرمایه حقیقی به بازار سهام، روند جریان پول حقیقی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت منفی بود.

روز شنبه، شاخص‌های فرابورسی عملکردی کاملا مشابه به نسبت شاخص‌های اصلی بورس تهران به ثبت رساندند؛ اما عملکرد شاخص‌های اصلی در بازار فرابورس بهتر از بورس تهران بود. در انتهای معاملات فرابورس ایران تمامی شاخص‌های اصلی سبز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 34 صدم درصد بود و رشد کمتر شاخص کل را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران نیز با رقم 74 صدم درصدی رشد تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن را به تصویر کشید. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با 19 صدم درصد رشد به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن فرابورس با 1.16 درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت حمل و نقل با 64 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت انبوه‌سازی با 58.8 میلیارد تومان و صنعت مخابرات با 25.2 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت محصولات شیمیایی با 52 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 25.3 میلیارد تومان و صنعت فلزات اساسی با 22.4 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

در هفته قبل متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 19 درصد کاهش به نسبت هفته چهارم آذر تا سطح 5 هزار و 108 میلیارد تومانی پایین آمد. بازار سهام دیروز با افزایش 10 درصدی ارزش معاملات خرد به نسبت سطح روز چهارشنبه همراه بود که این معیار را تا 5 هزار و 162 میلیارد تومان افزایش داد.

روند خروج جریان پول حقیقی نیز که در روز انتهایی هفته گذشته تضعیف شده بود؛ دیروز شکسته شد و شاهد ورود پول حقیقی به بازار سهام پس از 7 روز معاملاتی بودیم. دیروز روند جریان پول حقیقی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز تغییر کرد و شاهد خروج 473 میلیارد تومان پول حقیقی از این صندوق‌ها بودیم.

021010

روز شنبه بازار سهام با افزایش شاخص کل و شاخص هم‌وزن در نیمه اول بازار مواجه شد که در نیمه دوم معاملات اندکی تعدیل شد. ارزش صف‌های خرید سهام دیروز افزایش 60 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 18 درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید پس از 16 روز معاملاتی بار دیگر به سطح 338 میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های فروش تا 258 میلیارد تومان افزایش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از  22.7 میلیون تومان روز چهارشنبه تا 23.4 میلیون تومان افزایش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش داشت و به 23.2 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه حقیقی همچنان به سمت خریداران سنگینی می‌کند اما از شکاف سرانه کاسته شده است.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه با سقف مقاومتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و ورود جریان پول حقیقی به موقعیت‌های سهامی، می‌توان تداوم این روند را برای معاملات امروز بازار سرمایه محتمل دانست. بازار سهام در نیمه دوم معاملات سهام دیروز شاهد کاهش تراز اندک شاخص‌ها در بازار سهام و ثباتی نسبی بود که احتمال می‌رود تداوم آن در نیمه اول معاملات امروز نیز ادامه دار باشد. بازار سهام روز شنبه با خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت احتمال حرکت سرمایه حقیقی به سمت بازارهای موازی همچون طلا و ارز را بالا برده است. چالش‌های اخیر برخی از صنایع بورسی موجب شده تا بازار سهام با فشار عرضه در برخی از صنایع مواجه شود که در نهایت به معاملات سهامی کل بازار سرایت می‌کند که برای مثال می‌توان به محدودیت‌های گازی در صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی و سیمان اشاره کرد. با این وجود بورس تهران همچنان سیگنال‌های مثبت قدرتمندی را بابت افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها احساس می‌کند. در حال حاضر با افزایش ریسک سیاسی و سیستماتیک بازار سهام پیش بینی می‌شود که معاملات سهامی اثرپذیری بالایی از اخبار سیاسی داشته باشند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 4 تا 6 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت ولی اندک پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افزایش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 23 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید