بررسی معاملات این هفته بازار سهام

پیش بینی بازار سهام هفته/ نفس تنگ معاملات سهام، در فضای رکودی!

کدخبر: ۶۲۷۰۵۹
اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات این هفته با کاهش 15.3 درصدی متوسط ارزش معاملات خرد و کاهش 57 درصدی خروج جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در این هفته تراز شاخص کل ریزش داشت و تراز شاخص هم‌وزن بورس تهران بالا‌تر از سطح انتهایی هفته گذشته ایستاد.
پیش بینی بازار سهام هفته/ نفس تنگ معاملات سهام، در فضای رکودی!

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در روز ابتدای این هفته شاهد ورود 84 میلیارد تومانی پول حقیقی به سهام و فرار 786 میلیارد تومانی سرمایه حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در انتهای هفته قبل تراز 4 همتی را تجربه کرده بود؛ در روز ابتدایی این هفته اندکی کاهش داشت ولی تا روز دوشنبه در سطح 4 همتی باقی ماند. روز سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته سطح ارزش معاملات خرد سهام تا 3 همت افت داشت و با تراز 3 همتی به استقبال تعطیلات رفت. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 15.3 درصد کاهش به نسبت هفته قبل تا سطح 4 هزار و 30 میلیارد تومانی پایین آمد. برآیند جریان پول حقیقی در هفته اول دی ماه منفی هزار و 242 میلیارد تومان بود و هفته دوم دی به منفی 878 میلیارد تومان رسید و در هفته سوم دی خالص تغییرات مالکیت حقیقی تا منفی 422 میلیارد تومان کاهش داشت. در هفته آخر دی ماه بار دیگر خروج جریان پول حقیقی اتفاق افتاد و از شدت بیشتری برخوردار بود و شاهد خروج 848 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم. در اولین هفته بهمن شدت خروج جریان پول حقیقی به سطح 3 هزار و 94 میلیارد تومان رسید. در هفته قبل نیز بازار سهام با خروج هزار و 116 میلیارد تومانی جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود که این روند با کاهش 57 درصدی، برای این هفته عدد 478 میلیارد تومانی را به ثبت رساند. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل دو میلیون و 107 هزار و 303 واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح 2 میلیون و 98 هزار و 86 واحدی کاهش داشت و بازدهی منفی 44 صدم درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز که در هفته اول بهمن ماه ریزش بیشتری نسبت به شاخص کل داشت؛ در این هفته عملکردی مشابه هفته دوم بهمن ماه داشت و 81 صدم درصد افزایش تراز یافت.

بازار سهام در هفته‌های گذشته شاهد تأثیر افزایش ریسک سیاسی بازار بر معاملات سهامی بوده است. با افزایش تنش‌های خاورمیانه، بورس تهران با ریزش ارزش معاملات خرد سهام، در انتظار فرصتی با اطمینان بیشتر برای شروع روند‌های پیش رو است.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز چهارمین هفته بهمن‌ماه

بورس تهران هفته چهارم بهمن ماه را با سطح مقاومتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی 730 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. در صورتی که روز شنبه بیست و یکم بهمن ماه، شاخص‌های سهامی با افت تراز مواجه شوند و ارزش معاملات خرد نیز افزایشی نداشته باشد؛ هفته چهارم بهمن‌ماه از رشد تراز شاخص‌های سهامی محروم می‌شود اما با ثبت رشد تراز شاخص‌ها و افزایش ارزش معاملات در روز ابتدایی، احتمال گذر مجدد از سطح 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و تراز 750 هزار واحدی هم‌وزن افزایش می‌یابد. ریزش شاخص‌های سهامی در این هفته و هفته گذشته بخشی از هیجانات بازار سهام را تخلیه کرده است و با این اوصاف در صورت عدم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و یا عدم تداوم روند رشدی قیمت ارز و طلا در بازار آزاد امکان جبران روند نزولی اخیر در هفته آتی وجود دارد.

photo_۲۰۲۴-۰۲-۰۷_۱۶-۲۸-۵۱

رشد ریسک سیاسی بازار سهام در کنار کاهش ظرفیت تولیدات پتروشیمی‌ها با محدودیت‌های گاز خوراک و علاوه بر آن اثر منفی کوتاه مدت افزایش نرخ ارز و طلا در بازار آزاد را می‌توان اصلی‌ترین سیگنال‌های منفی هفته پیش‌رو برآورد کرد. در روز‌های اخیر شاهد افزایش چالش‌های سیاسی نظامی در خاورمیانه بودیم. افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه یکی از اصلی‌ترین عامل‌های از دست رفتن سطح حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل و افت ارزش معاملات در هفته‌های اول و دوم دی ماه و سه هفته گذشته بهمن بود. با این تفاسیر، همچنان اصلی‌ترین سیگنال برای تشخیص آغاز روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی سطح 7 یا 8 همتی ارزش معاملات خرد است. در این هفته یکی از عواملی که اثرگذاری بالایی بر روند بازار سهام خواهد داشت؛ تقاضای دلار و طلا در مرکز مبادله و بازار آزاد خواهد بود. در این شرایط پیش بینی می‌شود هفته آتی، سطح ارزش معاملات خرد در مدار 3 تا 7 همتی قرار گیرد و بازار سهام در انتظار واکنش شاخص‌ها و ارزش معاملات به تخلیه شوک‌های سیاسی از رفتار معامله‌گران باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید