گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سهام

ضعف تقاضا در معاملات شاخص‌سازان/ پیش بینی بازار سهام امروز 8 فروردین 1403

کدخبر: ۶۳۶۸۵۳
اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات هفتم فروردین ماه شاهد ریزش تراز شاخص کل با افت تقاضای سهم‌های شاخص‌ساز بود.
ضعف تقاضا در معاملات شاخص‌سازان/ پیش بینی بازار سهام امروز 8 فروردین 1403

به گزارش اقتصادنیوز، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز چهارشنبه می‌روند که روز سه‌شنبه شاخص‌ کل افت تراز داشت و شاخص هم وزن افزایش تراش داشت.برای پیش بینی بورس امروز – چهارشنبه 8 فروردین 1403- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. در معاملات روز سه‌شنبه هفتم اسفند ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 4 هزار و 185 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 249 هزار و 416 واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش574 واحدی در رقم 767 هزار و 639 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 76 واحدی به رقم 25 هزار و 956 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس باکاهش 108 واحد به سطح 142 هزار و 754 واحد رسید.

آمار معاملات سهامی

دیروز ارزش معاملات خرد سهام بار دیگر به کانال چهار همتی بازگشت. سطح ارزش معاملات خرد بازار سهام در انتهای سال قبل از 2 همت افزایشی شد و در روز ششم فروردین ماه امسال تا 6 همت افزایش یافت اما دیروز با اصلاح روند صعودی اخیر شاخص‌ها، سطح ارزش معاملات خرد سهام به 4 هزار و 656 میلیارد تومان بازگشت که 60 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را پوشش داده است.

بازار سهام در دو روز معاملاتی ابتدای سال جاری با ورود سرمایه حقیقی به موقعیت‌های سهامی همراه بود که به نظر می‌رسد در معاملات دیروز کاهش یافته است

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه، اخابر، فخوز، فولاژ و کچاد نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای فولاد، فملی، شپنا و شتران از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریان، تجلی و حگهر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای خاور، وسپهر و انتخاب بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پر تراکنش بورس تهران خودرو بیشترین تراکنش را داشت و پس از آن چکاپا، پارسیان و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای فن افزار، خاورو کرمان بیشترین تراکنش را به ثبت رساندند

پیش بینی بورس چهارشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز چهارشنبه در تداوم روند اصلاحی شاخص‌ کل در معاملات دیروز آغاز خواهد شد. به نظر می‌رسد ضعف ارزش معاملات در بازار امروز به چشم بخورد. بازار سهام در آخرین روز‌ معاملاتی سال با افزایش تراز شاخص کل و ورود پول حقیقی به سهام مواجه بود که در دو روز معاملاتی ابتدای سال نیز باز هم با شدت بیشتری تجربه شد.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با کاهش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 22 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 21 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید