200هزار تن برنج وارداتی در گمرک فاسد می شود

کدخبر: ۳۷۰۲۰۳
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از «در حال فاسد شدن» ۲۰۰ هزار تن برنج دپو شده در بنادر و گمرکات کشور به دلیل عدم تخصیص ارز خبر داد.
200هزار تن برنج وارداتی در گمرک فاسد می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی گفت: بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج از چندین ماه پیش در گمرک و بنادر دپو شده و مجوز ترخیص ندارد؛ آن هم در شرایطی که بنا بر اعلام مسئولان و صاحبانشان، این برنج‌ها در حال فاسد شدن هستند و با عدم پرداخت ارز به فروشنده، اعتبار بین‌المللی تجار زیر سوال رفته؛ در این بین سکوت دستگاه‌های مربوطه قابل تأمل است.

وی در واکنش به خبر فرش قرمز وزارت صمت و گمرک برای واردات ۴۰ واگن موز، اظهار کرد: طبق مفاد ماده ۸ قانون مقررات صادرات و واردات، واردکنندگان کالا اعم از دولتی و غیردولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش منحصراً باید به وزارت صمت مراجعه کنند.

معاون فنی گمرک افزود: در تبصره ذیل این ماده اعلام شده موافقت با ورود کالا مجوز ترخیص تلقی شده و نیاز به اخذ مجوز جداگانه‌ای از وزارتخانه مزبور نیست.

وی به مصوبه ۲۲ فروردین سال ۹۷ هیأت وزیران اشاره کرد و یادآور شد: طبق جزئیات این مصوبه واردات تمامی کالاهای تجاری به کشور از مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش ممنوع اعلام شده است. بنابراین گمرک مکلف است در مبادی ورودی نسبت به کنترل ثبت سفارش‌های صادر شده اقدام و سپس اجازه ادامه مسیر کالا را بدهد.

به گفته معاون فنی و امور گمرکی گمرک، در ۷ ماهه سال جاری بالغ بر ۱۸۲ میلیون دلار میوه موز به وزن ۲۶۷ هزار تن توسط گمرکات کشور از طریق ۶۳ شخصیت حقیقی و حقوقی وارد کشور شده که تمامی این قلم کالا دارای ثبت سفارش بوده و منشأ ارز توسط بانک مرکزی تأیید شده است.

وی خاطرنشان کرد: واردات موز در مقابل صادرات میوه سیب در نظر گرفته شده و علاوه بر این موضوع، ثبت سفارش معتبر توسط گمرک مطالبه شده و دلیل توقف محموله در مرز رازی عدم ارائه ثبت سفارش معتبر بوده است.

ارونقی ادامه داد: پس از ارائه مجوزهای قانونی و معتبر، گمرک اجازه ادامه مسیر کالای مزبور را صادر کرده است. همچنین هنگام ترخیص کالا با اخذ تمامی مجوزهای قانونی و مقرراتی و کد رهگیری بانک، تشریفات گمرکی انجام و کالا ترخیص شده است. بنابراین گمرک نمی‌تواند هیچ گونه وقفه‌ای در انجام تشریفات ترخیص ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه ثبت سفارش این کالا مربوط به یازده اردیبهشت ۹۹ بوده است، گفت: طبق قانون ثبت سفارش شش ماه اعتبار دارد و ما مجری قانون هستیم و هیچگونه دخل و تصرفی در صدور ثبت سفارش یا تمدید آن نداریم.

معاون گمرک خاطر نشان کرد: معمولاً ۴۰ درصد کالاها بدون داشتن ثبت سفارش به بنادر جنوبی کشور وارد شده و پس از آن نسبت به دریافت مجوزهای مقرراتی مربوطه مانند ثبت سفارش وزارت صمت اقدام می‌شود اما در مرزهای زمینی حتماً ثبت سفارش باید وجود داشته باشد تا کالا اجازه ادامه مسیر پیدا کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید