معادن جنوب کشور سیراب می شوند

کدخبر: ۳۷۱۱۳۱
با تامین منابع آبی جدید مهم ترین معادن جنوبی کشور امکان توسعه پیدا می کنند.
معادن جنوب کشور سیراب می شوند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛ فردا پنجشنبه 15 آبان مرحله اول انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران برای استفاده صنایع و معادن استان های کرمان و یزد از سوی رئیس جمهور به بهره برداری می رسد. این طرح که به عنوان «ابر پرو‍ژه» انتقال آب از آن یاد می شود در سه قطعه منابع آبی مورد نیاز صنایع معدنی گل گهر سیرجان ( 40 میلیون متر مکعب)، شرکت مس سرچشمه (30 میلیون متر مکعب) و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (20 میلیون متر مکعب) در استان بزد را تامین می کند. علاوه بر این تامین آب شرب به میزان 50 میلیون متر کعب در استان های هرمزگان و کرمان از اهداف مهم این طرح است. طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران موضوعی بود که چند دهه به آن فکر شده و برنامه هایی برای اجرای آن وجود نداشت ولی در چند ساله گذشته دولت به خصوص برای تامن آب مراکز مهم صنعتی و معدن جنوب کشور از جمله معادن گل گهر، مس سرچشمه و چادرملو که به عنوان نگین های صنعتی و معدنی کشور محسوب می شوند و برای ادامه حیات نیازمند تامین منابع جدید آبی بودند، اقدام به ساخت خطوط انتقال آب از خلیج فارس کرد.

طول قطعه اول این طرح که روز پنجشنبه از سوی روحانی افتتاح می شود 303 کیلومتر از تأسیسات نمک‌زدایی تا معدن گل‌گهر است. همچنین طول قطعه دوم طرح  150 کیلومتر از معدن گل ‌گهر تا مس سرچشمه و قطعه سوم به ‌طول 370 کیلومتر از میانه قطعه دوم تا مجتمع فولاد اردکان یزد است.

اما مهم ترین دغدغه این طرح موضوع شیرین کردن آب خلیج فارس برای استفاده در صنایع و حتی مصارف شهری و آشامیدنی است؛ چالشی که با ساخت آب شیرین کن های غول آسا حل شده است. هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری برای نمک‌ زدایی و انتقال و هزینه تأمین انرژی برای پمپاژ آب از سطح دریا به سایر مناطق و عملیات انتقال، سبب می‌شود قیمت تمام شده هر متر مکعب آب شیرین انتقالی بین 1.5 تا 3.4 یورو در نوسان باشد. این قیمت آب شیرین انتقالی بدان معناست که عمدتاً برای مصارف صنعتی توجیه دارد.

رئیس هیات عامل ایمیدروخداداد غریب پور گفت:« جمع هزینه در مرحله شیرین سازی و خط انتقال تا سیرجان، 16300 میلیارد تومان(ریالی و ارزی) است. هدف عمده طرح، شیرین ‌سازی و انتقال آب نمک زدایی شده، توسط سه خط انتقال از خلیج ‌فارس به صنایع استان های هرمزگان، کرمان و یزد، تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدی در حال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه مجتمع‌های معدنی و صنعتی، گل گهر، مس سرچشمه و چادرملو است. مسیر خط انتقال از غرب بندرعباس شروع و بعد از تامین آب مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر به طرف مجتمع مس سرچشمه ادامه یافته و در نهایت به صنایع فولادی و معدنی استان یزد منتهی می‌شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو می گوید:« این پروژه راهبری ایمیدرو است و شرکت های گل گهر، ملی مس و چادرملو سهامداران این طرح بزرگ هستند» .

همچنین رضا اردکانیان وزیر نیرو هم با اشاره به عظمت پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی (کرمان و یزد) گفت:» کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی و مشارکت صنایع در این زمینه شکل گرفته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید