هشدار به صاحبان کالاهای دپو شده

کدخبر: ۳۷۳۱۳۲
بعد از اجرای مصوبات اخیر در رابطه با رفع موانع ترخیص کالا های دپو شده و تسهیل فرایند، درصورت عدم ورود صاحبان کالاهای مشمول گمرک نسبت به متروکه کردن کالاها اقدام می کند.
هشدار به صاحبان کالاهای دپو شده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، گزارش گمرک ایران در ماه های اخیر نشان داد که حدود هشت میلیون تن کالا در گمرک و بنادر موجود است، بر این اساس میزان موجودی کالاهای غیر کانتینری هفت میلیون و ۳۵۱ هزار تن بود که سه میلیون و ۹۳۴ هزار تن آن را کالاهای اساسی و مابقی را کالاهای غیر اساسی تشکیل می دهد که تا ۸۰ درصد آن شامل مواد اولیه و ماشین آلات خطوط تولید است. 

همچنین ۹۹ هزار و ۲۹۴ کانتینر (TEU) نیز در گمرک و بنادر موجود است که تعداد کانتینرهای پر وارداتی به بیش از ۳۵ هزار باکس می رسید.

اما بعد از شدت گرفتن انتقادات و تبعات ناشی از دپوی کالاها و همچنین تاکید مقام معظم رهبری برای هماهنگی دستگاه ها برای ترخیص کالاها، در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصمیماتی در رابطه با رفع موانع ترخیص که در اهم آن مسایل ارزی قرار داشت اتخاذ شد که طی آن شرایطی برای صاحبان کالاهای اساسی و غیر اساسی ضروری تعیین تا در اسرع وقت نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.

این در حالی است که در جریان ترخیص کالا گمرک ایران به صاحبان کالا هشدار داده که در صورت عدم ترخیص کالا توسط صاحبانی که امکان ترخیص فوری دارند، کالاهای آنها را متروکه اعلام خواهد کرد.

ارونقیمعاون فنی گمرک ایراندر این رابطه از صاحبان کالا خواسته تا به قید فوریت برای ترخیص و انجام تشریفات گمرکی اقدام کنند ولی اگر در اسرع وقت صاحبان کالا برای تعیین تکلیف اقدام نکنند یا علیرغم صدور کد رهگیری بانک نسبت به ترخیص قطعی کالاهای خود مبادرت نکنند، مشمول اعمال مقررات متروکه خواهند شد.

بنابراین در صورت عدم ورود صاحبان کالاهای واجد شرایط گمرک با اعمال مقررات متروکه، کالاهای آنها را در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار خواهد داد و در مورد تعیین تکلیف این کالاها تصمیم گیری خواهد شد که ممکن است به مزایده گذاشته شود.

ترخیص کالاهای دپو شده طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از ۱۷ آبان ماه در دستور کار قرار گرفته است و طبق آخرین گزارش تا کنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا ترخیص شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید