از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد؛

استان های پیشتاز دریافت وام اشتغال

کدخبر: ۳۷۷۴۴۵
استان های پیشتاز در جذب تسهیلات و منابع از محل تبصره 18 از سال 98 تا آخر آبان سال جاری معرفی شدند.
استان های پیشتاز دریافت وام اشتغال

به گزارش اقتصادنیوز؛ داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان دهنده آن است که 6 استان « ایلام»، «اردبیل»، «تهران»، «قم»، «مازندران»، «سمنان»، «خراسان جنوبی» بالاترین جذب منابع را در مدت زمان مورد بررسی داشته اند و 6 استان «اصفهان»، «البرز»، «آذربایجان شرقی»، «یزد» و «فارس» نیز به عنوان استان های برتر در پرداخت تسهیلات شناخته شدند.

تسهیلات تبصره 18 در راستای تسهیلات‌دهی به بنگاه‌های تولیدی به‌ویژه تسهیلاتی که در راستای ایجاد اشتغال مدنظر قرار گرفت، اما با وجود آنکه این تسهیلات در کنار طرح رونق تولید قرار بود بخشی از مشکلات مالی بنگاههای تولیدی را برطرف کند،‌اما بنگاههای تولیدی روی خوشی به این تسهیلات نشان نداده اند. بطوریکه از مجموع منابع ایجاد شده برای این بخش از سال 98 تا 30 آبان سال جاری 3 میلیارد و 911 میلیون تومان از منابع ایجاد هنوز باقی مانده است و 7 میلیارد و 128 میلیون تومان تسهیلات نیز به متقاضیان پرداخت شده است و با این شرایط می توان گفت یک سوم از تسهیلات پیش بینی شده در غالب تبصره 18 همچنان بلاتکلیف است.

3

مجموع پرداختی تبصره 18

براساس  آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی مجموع تسهیلات پرداختی به متقاضیان برابر با هزار و 250 مورد بوده که از این میزان 736 مورد پرداختی در سال 98 صورت گرفته و در سال 99 نیز 514 مورد تسهیلات به درخواست کنندگان پرداخت شده است. با توجه به آمار اعلام شده مجموع تسهیلات پرداختی در غالب تبصره 18 برابر با 7 میلیارد و 128 میلیون تومان تسهیلات به بنگاههای درخواست کننده پرداخت شده است.

در آمار اعلام شده این نکته نیز مورد توجه قرار گرفته است که 25 درصد از تسهیلات پرداختی در غالب سرمایه ثابت بوده و 75 درصد نیز در غالب سرمایه در گردش به متقاضیان پرداخت شده است.

4

استان های پیشتاز

داده های اعلام شده بیانگر آن است که 6 استان «اصفهان»،تهران، «البرز»، «آذربایجان شرقی»، «یزد» و «فارس» در مدت زمان مورد بررسی بالاترین سهم در پرداخت تسهیلات به متقاضیان را داشته اند بطوریکه از مجموع تسهیلات پرداختی 3 میلیارد و 116 میلیون تومان تسهیلات به این استان ها اختصاص یافته است.

1 (1)

اما درخصوص استان های که در جذب منابع عملکردی بهتری داشته اند می توان به استان های « ایلام»، «اردبیل»، «قم»، «مازندران»، «سمنان»، «خراسان جنوبی» اشاره کرد. براساس داده های اعلام شده 179 درصد از منابع جذب شده به استان ایلام اختصاص یافته و استان اردبیل هم توانسته 145 درصد از منابع را به خود تخصیص دهد. اما استان قم هم با جذب 123 درصد از منابع توانسته در جایگاه سوم استان پیشتاز در جذب منابع قرار گیرد.

2 (1)

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۴ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید