هفت برنامه راهبردی نظارت بر دخانیات/ آخرین وضعیت صادران و قاچاق سیگار+ جدول

کدخبر: ۳۷۷۸۷۵
رشد همزمان قاچاق و صادرات سیگار در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری موجب شد تا وزارت صمت به عنوان متولی این بخش هفت اقدام راهبردی را به منظور نظارت بر دخانیات در دستور کار قرار دهد.
هفت برنامه راهبردی نظارت بر دخانیات/ آخرین وضعیت صادران و قاچاق سیگار+ جدول

به گزارش اقتصادنیوز، داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت؛ معدن و تجارت نشان دهنده آن است که در کنار رشد 40 درصدی صادرات سیگار در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال شاهد رشد نزدیک به 9 درصدی قاچاق سیگار نیز بوده ایم.

با توجه به داده های اعلام شده در نیمه اول سال جاری مجموع صادرات سیگار برابر با 70 میلیون نخ سیگار بوده که نسبت به 50 میلیون نخ سیگار صادر شده در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد 40 درصدی صادرات در این بخش بوده ایم.

اما برآورد قاچاق سیگار نیز در مدت زمان مورد بررسی نشان دهنده آن است که در این دوره در مجموع بیش از 7 میلیارد و 58 میلیون نخ سیگار از کشور قاچاق شده که با توجه به 6 میلیارد و 96 میلیون نخ سیگار قاچاق شده در مدت مشابه سال قبل می توان گفت برآوردها از قاچاق رشد نزدیک به 9 درصدی سیگار داشته است.

برآورد مصرف سیگار در بازه زمانی مورد بررسی نیز   37 میلیارد و 91 میلیون نخ سیگار بوده که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل تغییری نداشته است.

هفت برنامه راهبردی نظارت بر دخانیات کشور

اما  در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری این وزارتخانه چه اقداماتی برای واردات، تولید و پیشگری قاچاق صورت داده است. در این خصوص می توان به هفت اقدام صورت گرفته از سوی وزارت صمت اشاره کرد که عبارتند از:

1-هماهنگی های لازم با مراجع ذی ربط جهت تسریع در اجرایی شدن کد رهگیری (با توجه به رونمایی از طرح شناسه و کد رهگیری از محصولات دخانی).

2-  انجام محاسبات، پیگیری و ثبت امور مربوط به تعیین مبالغ حق انحصار، وصول و ایصال عوارض و حقوق دولتی و همچنین واریز آن به حساب خزانه و تهیه گزارشهای مربوطه( با توجه به وصول عواید دولت در سنوات گذشته).

 3-هدایت و حمایت از کشاورزان در امر تولید محصولات دخانی و جهت تأمین بخشی از مواد اولیه توتونی برای تولید کنندگان داخلی.

 4-برنامه ریزی، پیگیری و مشارکت براجرای امور مربوط به پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالای دخانی.

5-انجام آزمایش های میدانی بر اساس استانداردهای تعریف شده توسط آزمایشگاههای معتبر، مجهز و پیشرفته به منظور اعمال سیستم کنترل های داخلی .

6-پیگیری و تلاش در جهت تأمین به موقع مواد اولیه توتونی و غیر توتونی توسط شرکت های تولید کننده محصولات دخانی و نظارت بر فرایند چرخه تأمین و نحوه ی تولید آنها.

7-تدوین و ابلاغ برنامه تولید سال 99 برای شرکتهای تولید کننده محصولات دخانی وفق برنامه پیشنهادی آنها بر اساس بودجه ترسیم شده هر یک از شرکتها به منظور تحقیق حداکثری.

سی

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید