آمار تولیدات صنعتی اعلام شد

کارنامه رشد تولیدات صنعتی ایران در نیمه پاییز + جدول

کدخبر: ۳۷۸۶۵۶
ارزیابی وضعیت تولیدات محصولات صنعتی در نیمه پاییز نشان دهنده آن است که از میان 28 محصول منتخب صنعتی 19 محصول رشد تولید و 9 محصول نیز افت تولید داشته اند. روندی که می توان آن را نشانگر گرمتر شدن تنور تولید در میایه پاییز امسال دانست.
کارنامه رشد تولیدات صنعتی ایران در نیمه پاییز + جدول

به گزارش اقتصادنیوز؛ ارزیابی‌‌‌های صورت‌‌گرفته  نشان‌دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در مدت زمان مورد بررسی به تولید «الیاف اکریلیک» اختصاص داشته است برای این محصول صنعتی رشد 312.5 درصدی ثبت شده است. بالاترین رشد تولید در حالی به الیاف اکریلیک رسید که از اواخر سال 97 افت تولید این محصول استارت خورد و  بطوریکه در مقطعی نیز شاهد توقف تولید آن بودیم، اما از ابتدای سال جاری رشد این محصول استارت خورد بطوریکه در میانه پاییز رکود تولید توسط الیاف اکریلیک شکسته شد.

اما نکته قابل تامل در آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بازگشت رشد تولید به محصولات لوازم خانگی باز می گردد؛ بطوریکه در مدت زمان مورد بررسی «انواع تلویزیون»، «ماشین لباس شویی»، «کمباین» و «یخچال فریزر» در رده بعدی بالاترین رشد تولید قرار گرفته اند. این گروه در حالی توانست بالاترین میزان تولید را نسبت به سال گذشته به خود اختصاص دهد که از سال گذشته و با خروج شرکای خارجی تولیدکنندگان لوازم خانگی از کشور تولید در این گروه با مشکلات بسیاری مواجه شد  و افت تولید شدیدی را این بخش تجربه کرد ، افتی که حال با گذشت یکسال در حال جبران است و تولیدکنندگان لوازم خانگی توانسته اند نفسی بکشند.

محصولات منتخب با رشد مثبت

 آمار اعلام شده درخصوص تولید «الیاف اکریلیک» بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی 3هزار و 100 تن الیاف اکریلیک در کشور تولید شده است که نسبت به تولید 800  تنی سال گذشته شاهد رشدی 312.5 درصدی در این بخش بوده ایم و با این شرایط می توان گفت شاهد بازگشت این محصول به ریل تولید هستیم.

«انواع تلویزیون» دومین محصولی است که مدت زمان مورد بررسی را با رشد تولید سپری کرد، نکته جالب اینجاست که تولید انواع تلویزیون نیز از نیمه سال گذشته با افت بسیاری روبرو شده بود کمبود قطعه عمده دلیلی است که موجب شد تا سال گذشته تولید انواع تلویزیون با مشکل مواجه شود، اما آمار نیمه اول سال جاری نشان دهنده آن است که تولیدکنندگان با جایگزین کردن تامین کنندگان قطعه توانسته‌اند افت تولید را جبران کنند و در نیمه اول سال جاری به رشد 62.5درصدی دست پیدا کنند، مجموع تولید «انواع تلویزیون» در مدت زمان مورد بررسی 801 هزار و 600 دستگاه بوده است. «ماشین لباس شویی» نیز همانند تلویزیون سال گذشته را با مشکلات بسیاری در تامین قطعه و در نهایت تولید پشت سرگذاشته بود، روندی که موجب شد تا تولید در این بخش افت شدیدی را تجربه کند، اما داده های اعلام شده در نیمه اول سال جاری نشان دهنده آن است که «ماشین لباس‌شویی» نیز همانند سایر لوازم خانگی توانسته افت تولید سال گذشته را جبران کند. براساس آمار اعلام شده در نیمه اول سال جاری در مجموع 665 هزار و 200 دستگاه  ماشین لباس شویی در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 58.2 درصدی را تجربه است.

«کمباین» چهارمین محصولی است که توانسته در میان محصولاتی که رشد تولید داشته قرار گیرد؛ براساس آمار اعلام شده در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع 383 دستگاه کمباین در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 41.3 درصدی داشته است.

تولید «یخچال فریزر» نیز در مدت زمان مورد بررسی  یک میلیون و 334 هزار دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 29.2 درصدی را ثبت کرده است.

محصولات صنعتی با بیشترین افت

ازسوی دیگر، با رصد داده‌‌های اعلام شده می‌‌توان گفت در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین افت تولید به کالاهای «روغن ساخته شده نباتی»، «چرم» ، «کولر آبی»، «الکتروموتور» و «الیاف پلی استر» تعلق داشته است. بطوریکه در این مدت تولید روغن ساخته شده نباتی افتی 19.8 درصدی، چرم افت 15.7 درصدی، کولر آبی افت 11.2 درصدی، الکتروموتور افت 11 درصدی و الیاف پلی استر نیز افت 9.8 درصدی داشته است.

صنعت

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید