بازگشایی چهار بازارچه مرزی میان ایران و پاکستان

کدخبر: ۳۷۹۵۷۴
سفیر جدید پاکستان در تهران طی ملاقات با رئیس اتاق بازرگانی تهران از بازگشایی پایانه مرزی دو کشور طی هفته‌های آینده خبر داد .

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛  اسفند ماه سال گذشته هیات حسن‌نیت اتاق بازرگانی تهران طی سفری به پاکستان، با مقامات دولتی و بخش ‌خصوصی این کشور در کراچی و لاهور به رایزنی پرداخت. همچنین طی هفته گذشته نیز، وبینار توسعه مناسبات تجاری تهران و لاهور با حضور صاحبان تجارت و صنعت دو کشور برگزار شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها، در هفته آینده نیز وبینار تجارت تهران و کراچی در اتاق تهران برگزار خواهد شد.

در ملاقات سفیر پاکستان و رئیس اتاق بازرگانی تهران، «رحیم حیات قریشی» که به تازگی مسئولیت سفارت پاکستان در تهران را برعهده گرفته است بر اهمیت گسترش و توسعه مناسبات تجاری دو کشور تاکید کرد و گفت: در سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان و دیدار محمدجواد ظریف با نخست‌وزیر و سایر مقامات پاکستان گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور یکی از موضوعات و محورهای اصلی این مذاکرات بوده است.

حیات قریشی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه و فرصت‌هایی که در آینده نزدیک به وجود خواهد آمد، اتاق‌های بازرگانی دو کشور به عنوان بازوی اجرایی بخش‌ خصوصی نقش مهمی در مسیر توسعه روابط به عهده خواهند داشت.

سفیر پاکستان همچنین از برگزاری وبینارهای تخصصی تجارت دو کشور از سوی اتاق بازرگانی تهران قدردانی کرد و از بازگشایی چهار بازارچه جدید خبر داد و افزود: پایانه مرزی جدید میان دو کشور ایران و پاکستان قرار است هفته آینده با حضور مقامات دو کشور گشایش یابد که می‌تواند به گسترش حجم مبادلات تجاری دوجانبه کمک فزاینده‌ای کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این ملاقات به روابط حسنه و دیرینه دو کشور در طول ادوار گذشته، اشاره کرد و با این حال، حجم مناسبات اقتصادی دو کشور را متناسب با نزدیکی فرهنگی و توان اقتصادی این دو کشور همسایه ندانست و یادآور شد که بخش خصوصی می‌تواند در توسعه مناسبات اقتصادی بسیار بیش از آنچه که وجود دارد، نقش‌آفرینی کند.

مسعود خوانساری به سفر سال گذشته هیات حسن‌نیت اتاق تهران به شهرهای لاهور و کراچی اشاره و ابزار امیدواری کرد پس از رفع بیماری کرونا و بازگشت شرایط عادی در جهان، تبادل هیات‌های تجاری میان دو کشور بار دیگر از سر گرفته شود.  وی در ادامه به اقدامات امور بین‌الملل اتاق تهران در راستای ارتقا و گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه طی دست‌کم یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: در این رابطه می‌توان در راستای ارتقای روابط اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور، با کمک سفارت پاکستان و سرکنسولگری‌های ایران در این کشور، مناسبات اقتصادی را آسیب‌شناسی کرده و راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات به دست آورد و به اجرا گذاشت.

حسام‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، نیز در این دیدار بر لزوم تشکیل کارگروه مشترک میان اتاق تهران و سفارت پاکستان و برگزاری جلسات مستمر ماهانه برای رفع موانع متعدد توسعه همکاری‌ها تاکید کرد. وی از صادرات مجدد کالاهایی که دو طرف به‌رغم توافق‌نامه تجارت ترجیحی ورود آن را ممنوع کرده‌اند به عنوان یک راهکار عملیاتی برای حل مشکل عدم اجرای این توافق یاد کرد و افزود: عدم اظهار کالاها در برخی از گمرکات مرزی پاکستان باعث ایجاد مغایرت در آمار رسمی تجارت دوجانبه شده، بنابراین ضرورت دارد برای جلوگیری از قاچاق کالا، با راهکار الکترونیکی‌سازی تبادل اسناد این مشکل را برطرف کرد.

حلاج هم‌چنین بر ایجاد ارتباط میان انجمن‌های تخصصی دو کشور در زمینه‌های پتروشیمی، کشاورزی، دارو، چرم، کاشی و سرامیک، شیرینی و شکلات و نیز بسته‌بندی تاکید و عنوان کرد: این موضوعات را می‌توان در دستورکار کارگروه مشترک قرار داد و با حضور تشکل‌های تخصصی عضو اتاق تهران و سایر دستگاه‌های دولتی نسبت به دستیابی حل مشکلات، چاره‌اندیشی کرد.

در ادامه مسعود مالکی، مدیر کشورهای در حال توسعه اتاق تهران، به علاقه بسیار زیاد میان تجار دو کشور برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی فیمابین وجود دارد اشاره و آن را به عنوان نقطه قوت روابط تجاری میان دو کشور عنوان کرد. وی همچنین یادآور شد که همایش مجازی توسعه تجارت دو کشور با محوریت تهران و کراچی، روز سه‌شنبه 2 دی ماه امسال برگزار خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید