در دیدار با سفیر سوریه در تهران مطرح شد

شتاب در روند اجرای تفاهمات بین ایران و سوریه

کدخبر: ۳۹۰۷۲۹
رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه در دیدار با سفیر این کشور در تهران از پایین بود سطح روابط بین دو کشور انتقاد کرد.
شتاب در روند اجرای تفاهمات بین ایران و سوریه

به گزارش اقتصادنیوزبه نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با سفیر جمهوری عربی سوریه در ایران دیدار کردند. در این دیدار سفیر سوریه در تهران از حمایت های دولت این کشور از شرکت های ایرانی علاقه مند به حضور در بازار سوریه و پروژه بازسازی این کشور خبر داد.

در این نشست کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با بیان اینکه متاسفانه روابط اقتصادی دو کشور به اندازه روابط سیاسی و اجتماعی آنها، رشد کافی نداشته است، گفت: اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در تلاش است تا زمینه توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور را فراهم کند.

او اظهار امیدواری کرد با ارتباطاتی که ایجاد شده، سطح مناسبات اقتصادی با سوریه به حداکثر ممکن برسد. در حال حاضر اشتیاق بسیاری از طرف شرکت های ایرانی برای حضور موثر در بازار سوریه وجود دارد. البته لازم است این انتظارات را منطبق با نیازهای موجود در سوریه و با توجه به قوانین حاکم بر این کشور پیش ببریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه با اشاره به سفر اخیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران و تفاهم نامه های زیادی که بین دو کشور امضا شد، گفت: متاسفانه هنوز این تفاهمات به مرحله اجرا نرسیده اند. بیشتر این تفاهم نامه ها در زمینه رفع مشکلات و راه حل های تکنیکی برای ارتباط اقتصادی دو کشور بوده است.

در ادامه شفیق دیوب، سفیر سوریه در تهران نیز با ابراز خرسندی از علاقه شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازار سوریه، تصریح کرد: دولت سوریه حمایت های لازم را از شرکت های ایرانی برای حضور و مشارکت در فعالیت های اقتصادی این کشور خواهد کرد.

بر اساس اظهارات او فعالان اقتصادی در سوریه و اتاق‌های بازرگانی این کشور نیز فعالیت های خود را آغاز کردند و به تازگی دیداری هم با نخست وزیر و مسئولان ذی ربط سوریه داشتند.

سفیر سوریه در تهران با بیان این مطلب که تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور از اولویت‌های دولت سوریه است، تاکید کرد: افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور، تولید کالا و خدمات مشترک که موردنیاز دو طرف است و تمرکز بر سرمایه گذاری های مشترک مهم ترین مسائلی هستند که باید برای آنها برنامه ریزی کنیم.

شفیق دیوب تاکید کرد: برای توسعه شهرک های صنعتی در سوریه و بازسازی کارخانه های آسیب دیده و در کل سهیم بودن در بازار سوریه اقدامات بسیاری لازم است. متاسفانه طی ده سال گذشته، به کارخانه ها و واحدهای تولیدی آسیب بسیاری رسیده و بازسازی خسارت های وارد آمده، پروژه بسیار بزرگی است. در این بین کشورهای بسیاری علاقه مند به فعالیت در این زمینه هستند. امیدواریم که شرکت‌های ایرانی در خط مقدم این بازسازی قرار بگیرند و نقش پررنگی در این زمینه ایفا کنند.

او معتقد است که با برپایی نمایشگاه های بین دو کشور می توان این امکان را برای شرکت‌های ایرانی فراهم کرد تا ارتباطات خود را با شرکت های سوری برقرار کنند و مرکز تجاری ایران در سوریه می تواند در این امر بسیار راهگشا باشد. باید همه امکانات را برای شرکت های ایرانی فراهم کرد تا بتوانند پروژه های بسیاری را به سرانجام برسانند.

سفیر سوریه در تهران ایجاد کمیته استاندارد کالایی برای تولیداتی که قرار است بین دو کشور مبادله شود را بسیار موثر دانست.

او همچنین پیشنهاد ایجاد بانک مشترک بین دو کشور را مطرح کرد و افزود: تلاش برای ارتباط بین بانک‌های ایران و سوریه در حال انجام است، هر چند می توان از طرق مختلف تجارت را گسترش داد از جمله تهاتر.

شفیق دیوب یادآور شد: هر تلاشی که در اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه انجام می گیرد از حمایت های لازم کشور سوریه برخوردار خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک