شرط مهم دستیابی ایران به صادرات ۲.۳ میلیون بشکه ای نفت

کدخبر: ۳۹۳۵۷۷
یک تحلیلگر ارشد بازار انرژی گفت: اگر مسئله تحریم و FATF حل شود، رسیدن به صادرت ۲.۳ میلیون بشکه‌ای برای ایران سخت نخواهد بود.
شرط مهم دستیابی ایران به صادرات  ۲.۳ میلیون بشکه ای نفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، نرسی قربان درباره برخی احتمالات مبنی بر رسیدن قیمت نفت به 100 دلار در سال جاری میلادی اظهار داشت: زمانی که در اسفند سال گذشته قیمت نفت 30 دلار بود پیش‌بینی بنده این بود که قیمت به 50 تا 60 دلار برمی‌گردد که همین اتفاق هم رخ داد، اکنون هم بعید است شاهد نفت 100 دلاری باشیم مگر اینکه اتفاقات خیلی جدی مانند خروج یک کشور از ردیف تولیدکنندگان و یا تقابل نظامی رخ دهد.

صادرات نفت

میزان عرضه کم شده است

وی گفت: عرضه نفت در چند سال گذشته زیاد بوده اما چون سرمایه‌گذاری جدیدی صورت نگرفته بتدریج از میزان آن کم شده است. ضمن اینکه وقتی نفت ارزان باشد، نفت‌های شیل که با قیمت بالا تولید می‌شوند از رده خارج می‌شوند، اما اگر قیمت‌ها به 70 تا 80 دلار برسد تمام تولیدات شیل و نفت‌های ثانویه وارد بازار می‌شود در نتیجه عرضه زیاد و قیمت بالا نمی‌رود. 

نفت 60 دلاری به نفع همه است

این تحلیلگر ارشد بازار انرژی باقی ماندن قیمت نفت در حد 50 تا 60 دلار کنونی را به نفع همه دانست. 

در چه صورت ایران به صادرات 2.3 میلیون بشکه می‌رسد؟

وی در ادامه با اشاره به شرایط بازار نفت ایران با توجه به احتمال لغو تحریم‌ها توضیح داد: اگر مسئله تحریم و FATF حل شود، یعنی ما بدون اینکه در لیست سیاه FATF باشیم، با سیستم بانکی دنیا مرتبط باشیم، امکان اینکه در حد بالای 2 میلیون بشکه نفت را در روز به بازارهای جهانی ارسال کنیم، بسیار زیاد است. 

بازگشت نفت ایران به بازار سخت نیست

قربان خاطرنشان کرد: در تحریم دوره قبل علیرغم اینکه گفته می‌شد بعد از لغو محدودیت‌ها یک سال طول می‌کشد که ایران بتواند به تدریج بازارهای قبلی برگردد، در عمل سریع‌تر شاهد بازگشت نفت ایران به بازار بودیم، این بار نیز در صورت لغو تحریم سریع‌تر از آنچه تصور می‌شود به بازار برمی‌گردیم. 

وی تاکید کرد: در هر حال بازگشت نفت ایران به بازار منوط به روشن شدن تکلیف تحریم و FATF و تعامل با سیستم بانکی جهان است، اما اینکه نفت را بفروشیم ولی نتوانیم پول آن را دریافت کنیم، فایده ندارد. 

 رشد تقاضا در 2021

این کارشناس نفت یادآور شد: با واکسیناسیونی که در سراسر جهان اتفاق می‌افتد، در سال 2021 رشد تقاضا برای نفت نسبت به سال قبل بالاتر می‌رود، در نتیجه ورود ایران به بازار مشکل عمده‌ای نخواهد داشت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید