مشتری قدیمی نفت ایران بازگشت

کدخبر: ۳۹۴۷۳۴
با کاهش محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، میزان تقاضای سوخت و بهای آن افزایش پیدا کرده، به همین منظور هند که سومین مصرف‌کننده بزرگ جهان و از مشتریان قدیمی نفت ایران است تحت فشار قرارگرفته و قصد دارد واردات نفت موردنیاز خود را مجددا از ایران و ونزوئلا آغاز کند.
مشتری قدیمی نفت ایران بازگشت
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نفت خبر، وبسایت خبری هندوستان تایمز به نقل از دو مقام آگاه هندی عنوان کرده است که مقامات این کشور به دنبال ازسرگیری واردات نفت از ایران و ونزوئلا هستند. تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای مصرف‌کننده نفت و متحدان آن در جهت محدود کردن عرضه، قیمت‌های نفت را به طور مصنوعی بالا نگه داشته و به همین منظور هند قصد دارد واردات انرژی ارزان‌تر را از کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا از سر بگیرد.
به دلیل افزایش تقاضای انرژی پس از بهبود سریع اقتصادهای بزرگ، قیمت سوخت داخلی هند افزایش یافته است. هندی‌ها معتقدند بحران کنونی به طور مصنوعی توسط تولیدکنندگان نفت ایجاد شده و همچنان تلاش‌های دیپلماتیک آنها برای کاهش عرضه ادامه دارد. قیمت‌های خرده‌فروشی بنزین و گازوئیل در هند از ۸ فوریه و طی ۱۲ روز گذشته به ترتیب ۳٫۶۳ روپیه و ۳٫۸۴ روپیه در هر لیتر افزایش یافته است.

قفقازی‌ها و تاجیک‌ها هم وارد بازار نفت ایران می‌شوند

هند قبلاً از اوپک و متحدانش، از جمله روسیه خواسته است فوراً تولید خود را که برای تثبیت قیمت‌های نفت خام کاهش یافته بود افزایش دهد. هند می‌تواند این موضوع را در مجامع مختلف مانند کوآد، که یک پلت فرم چند جانبه شامل ایالات‌متحده، ژاپن، هند و استرالیا است مطرح کند. همچنین دهلی‌نو ممکن است پکن را هم درگیر این موضوع کند تا صدای مشترکی از چهار و پنج مصرف‌کننده اصلی نفت در جهان داشته باشد. از سوی دیگر کره جنوبی نیز می‌تواند در این موضوع با هند و چین متحد باشد.
داده‌ها نشان می‌دهد که واردات نفت هند که سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت خام در جهان به شمار می‌رود، در ماه دسامبر حدود ۲۹ درصد بیشتر از ماه قبل و حدود ۱۱٫۶ درصد بیشتر از یک سال قبل بود. همچنین مصرف سوخت هند نیز پس از افزایش برای چهارمین ماه متوالی، در ماه دسامبر به بالاترین میزان در ۱۱ ماه اخیر رسیده است.
احسان الحق، تحلیلگر رفینیتیو، گفت: «نرخ بهره‌وری از پالایشگاه‌های هند نیز در حال نزدیک شدن به ظرفیت کامل است و احتمالاً پالایشگاه‌ها موجودی خود را با پیش‌بینی قیمت‌های بالاتر در زمستان دوباره پر می‌کنند.» بااین‌حال، واردات سالانه نفت خام هند حدود یک دهم در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت و نسبت به سال قبل ۴٫۰۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافت که کمترین میزان در پنج سال گذشته است.
در حالی که هند در ماه دسامبر واردات نفت خاورمیانه، آفریقا و ایالات‌متحده را نسبت به ماه قبل کاهش داد، واردات نفت آمریکای لاتین و دریای خزر را مقداری افزایش داد. در ماه دسامبر، عراق به عنوان مهمترین تامین کننده نفت هند و به دنبال آن عربستان سعودی، امارات متحده عربی باقی ماند. نیجریه به عنوان چهارمین تامین کننده بزرگ ظهور کرد و ایالات‌متحده پس از برزیل به مقام ششم رسید.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید