رئیس اتاق مشترک ایران و امارات مطرح کرد

ضرورت تقویت بخش اقتصادی ایران سفارت ایران در امارات

کدخبر: ۳۹۸۵۹۳
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به اهمیت بازار امارات برای ایران به ویژهافزایش صادرات مجدد خواستار حضور قوی در منطقه شد.
ضرورت تقویت بخش اقتصادی ایران سفارت ایران در امارات

به گزارش اقتصادنیوز؛ رئیس اتاق مشترک ایران و امارات تقویت بخش اقتصادی سفارت کشور در امارات را بسیار ضروری خواند و خواستار بازنگری دولت در سیاست‌های خود درباره صدور بخش‌نامه‌های متضاد و متعدد در حوزه صادرات شد.

فرشید فرزانگان، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات در نشست خبری ضمن نگاهی به مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال 2020 بر این کشور روی داد، گفت: حضور در بازار این کشور برای ایران بسیار مهم است به ویژه برای استفاده از امکان صادرات مجدد. هرچند متاسفانه در دو الی سه سال گذشته با تشدید شرایط تحریمی آمریکا علیه ایران و از طرفی پیوستن امارات به FATF امکان همکاری با آن از طریق نظام صرافی برای ایران ناممکن شد و بدین ترتیب بسیاری از فعالان اقتصادی دو کشور نتوانستند همکاری‌های خود را با یکدیگر ادامه دهند.

این فعال اقتصادی همچنین به صدور انواع بخش‌نامه از سوی دولت در این مدت اشاره و از ممنوعیت‌های یکباره و غیرکارشناسی در حوزه صادرات انتقاد کرد. به اعتقاد او زمانی که نظام اقتصادی کشور ثبات نداشته باشد و مدیران به سرعت تغییر کنند و افراد جایگزین سیاست‌های قبل را دنبال نکنند، شرکای تجاری در دیگر کشورها اعتماد خود را نسبت به بازار ایران از دست می‌دهند و به تدریج سطح همکاری‌های خود را کاهش می‌دهند.  

او تقویت بخش اقتصادی سفارت ایران در امارات را بسیار مهم و ضروری خواند و گفت: این مسئله همواره یکی از مطالبات اصلی اتاق مشترک ایران و امارات بوده است. این موضوع به دلیل اهمیت بازار امارات در اولویت وزارت امور خارجه نیز قرار دارد، امیدوارم که هرچه سریع‌تر نهایی شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات استفاده از توان ایرانیان مقیم امارات را نیز یکی از رویکردهای اصلی این اتاق عنوان کرد و ضمن اشاره به حضور 370 هزار ایرانی در این کشور، تاکید کرد: این موضوع به عنوان یک ظرفیت بالقوه مطرح است و باید برای بالفعل شدن آن تمام تلاش خود را صرف کنیم.

فرزانگان فعال شدن دیپلماسی اقتصادی را در ارتباط با این کشور و دیگر کشورهای همسایه آن در راستای تقویت نظام اقتصادی کشور خواستار شد. به باور او تاسیس دفاتر تجاری در امارات و همکاری با موسسه‌های بین‌المللی مدیریت صادرات، تقویت ارتباط با اتاق دوبی و برگزاری یک نشست بین رئیس اتاق ایران و دوبی بسیار ضروری است.

این فعال اقتصادی برگزاری اکسپوی دوبی را نیز به عنوان یک موقعیت ایده‌آل برای شرکت‌های ایران به ویژه در دوران تحریم و عدم دسترسی به بازارهای بین‌المللی برشمرد و به تغییر زمان برگزاری آن از سال 2020 به 2021 اشاره کرد. قرار است این اکسپو از مهر 1400 آغاز شود و تا فروردین 1401 ادامه خواهد داشت.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات به طور کلی برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و فصلی از سوی ایران در امارات را برای معرفی توانمندی‌های کشور در بازاری مانند امارات را بسیار مفید توصیف کرد و خواستار تمرکز وزارت امور خارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق ایران و دیگر نهادهای مربوطه بر اجرای این پیشنهاد شد.

او همچنین اجرای مکانیزم تهاتر بین تجار ایرانی و اماراتی را با توجه به شرایط بانکی حاکم بر ایران مورد توجه قرار داد و افزود: از آنجا که امارات به FATF پیوسته است و به شدن در راستای سیاست‌های ضد پولشویی فعالیت می‌کند، کلیه اقدامات صرافی‌های این کشور نیز زیر نظر بانک مرکزی این کشور قرار گرفته و در نتیجه با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر ایران، امکان ارتباط بانکی و صرافی بین دو کشور مانند گذشته برقرار نیست. تجار این کشور که سال‌ها با شرکای ایرانی خود همکاری داشتند، برای برقراری مجدد روابط خود، خواستار اجرای نظام تهاتری بین دو کشور هستند.

فرزانگان در بخش دیگری از سخنان خود به آمار و ارقام و سطح همکاری‌های تجاری بین دو کشور اشاره کرد. بر اساس گفته‌های او حجم صادرات ایران به امارات در 11 ماهه سال 99 برابر با 4 میلیارد و 100 میلیون دلار و حجم واردات ایران از امارات در همین بازه زمانی بالغ بر 8.4 میلیارد دلار بوده است. این کشور سومین شریک تجاری ایران در حوزه صادرات و دومین شریک در بخش واردات به شمار می‌آید.

بر اساس گفته‌های این فعال اقتصادی آنچه در این بین اهمیت بالایی دارد سهم ایران در تجارت بین 15 کشور همسایه‌اش است که متاسفانه به بیش از دو درصد نمی‌رسد. در سال 2018 واردات این 15 کشور ار کل دنیا برابر با 1160 میلیارد دلار بوده و صادرات ایران به این کشورها در همان سال به طور کلی حدود 24 میلیارد دلار برآورد می‌شود که چیزی در حدود 2 درصد از کل حجم وارداتی است که توسط این کشورها انجام شده است.

او در ادامه ظرفیت صادراتی ایران به امارات را حدود 11 میلیارد دلار اعلام کرد که رکورد ایران در این حوزه 7 میلیارد دلار بوده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات صنعت طلا و جواهر این کشور را پیشرفته و مهم خواند و تاکید کرد: یکی از صنایع بسیار مهم در امارات، ساخت انواع جواهرات بر اساس طلا و الماس وارداتی است. امارات در صادرات جواهرات با هند همکاری بسیار نزدیکی دارد.

فرزانگان 3 صنعت بزرگ معدنی امارات را آلومینیوم، مس و استیل دانست و همکاری در این بخش را برای ایران موثر خواند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید