در نشست هماهنگی تشدید محدودیت های ضد کرونای عنوان شد:

تاوان اشتباهات مسئولان را اصناف می دهند

کدخبر: ۴۰۴۶۰۳
رئیس اتاق اصناف تهران؛ اصناف و مردم تا قبل از عید با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی تا حدود زیادی توانسته بودند مانع از افزایش و شیوع کرونا شوند ؛ اما نوع تصمیم گیری و برخورد مسئولان همه چیز را برای اصناف و مردم دشوار ساخت و الان باید تاوان آن را اصناف بپردازند.
تاوان اشتباهات مسئولان را اصناف می دهند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق اصناف، با توجه به وضعیت قرمز در تهران و به دنبال اعلان تعطیلی دو هفته ای اصناف گروه های شغلی ۲، ۳ و ۴ از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، جلسه ای با حضور رئیس و هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران، نماینده فرمانداری تهران، سرهنگ طلوعی مسئول بسیج اصناف تهران بزرگ، محمد جعفرنیا رئیس اداره اصناف و تشکل های سازمان صمت استان تهران و تعدادی از روسای اتحادیه های صنفی مشمول گروه های ۲، ۳ و۴ در راستای هماهنگی های لازم برای توجیه و اطلاع رسانی به واحدهای صنفی از طریق اتحادیه ها برگزار شد.

در این جلسه قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران ضمن گلایه از تصمیمات و عمکلرد مسئولان ذیربط در بحث مبارزه و کنترل ویروس کرونا به جهت عادی سازی شرایط در ایام نوروز گفت: متاسفانه در تعطیلات نوروز به گونه ایی عادی سازی شد که همه مردم احساس امنیت بیشتری پیدا کرده و اقدام به مسافرت و ترددهای غیرضرور کردند و بلافاصله بعد از تعطیلات وضعیت به حالت قرمز درآمد در حالی که به راحتی می شد از رسیدن به این وضعیت جلوگیری شود.

فراهانی گفت: اصناف و مردم تا قبل از عید با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی تا حدود زیادی توانسته بودند مانع از افزایش و شیوع کرونا شوند و کسب وکار خود را نیز داشته باشند؛ اما نوع تصمیم گیری و برخورد مسئولان همه چیز را برای اصناف و مردم دشوار ساخت و الان باید تاوان آن را اصناف بپردازند.

رئیس اتاق اصناف تهران با ابراز تاسف از شرایط به وجود آمده برای اصناف تاکید کرد: اتاق اصناف وظیفه خود را برای اطلاع رسانی و هماهنگی با اتحادیه ها برای اجرای تعطیلی انجام می دهد؛ اما با تعطیلی مجدد آنها آسیب های بسیاری به کسبه وارد می شود و خروجی مطلوبی نیز به لحاظ وضعیت کرونایی ایجاد نخواهد شد. دستگاه های ذیربط در سال مانع زدایی ها با تصمیمات غیرکارشناسی باعث مانع افزایی شده اند.

ابراهیم درستی، نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران و نماینده وزیر صمت در اصناف کشور تاکید کرد: اصناف را تعطیل می کنند بدون اینکه عواقب و ضرر و زیان این تعطیلی ها را برای آنها جبران کنند. سازمان امور مالیاتی دیرکرد مالیات خود را طلب می کند. بانک به دنبال وصول چک پاس نشده خود می باشد. تامین اجتماعی خواهان وصول طلب های خود است. با این وضعیت اصناف چگونه دوام بیاورند.

نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران با انتقاد از عملکرد دولت و سازمان های دیگر در بحث حمایت های ویژه از اصناف در دوران کرونایی تاکید کرد: برای اصناف چه کرده اید جز اینکه شعار دادید ولی عمل نکردید. به فرموده امام خمینی(ره): اصناف بازوان ستبر انقلاب هستند، پس چرا آنها را قطع می کنید؟

نماینده وزیر صمت در اصناف کشور تصریح کرد: اولویت تمام اصناف آرامش و سلامت کل جامعه می باشد؛ اما مطمئن باشید تنها با تعطیلی اصناف بدون ارایه هیچگونه حمایت ویژه از آنها راه به جایی نخواهیم برد.

درستی خواهان توجه ویژه به شرایط و وضعیت اصناف از سوی تمامی مراکز مرتبط از جمله استانداری، ستاد مبارزه با کرونا، سازمان امور مالیاتی، شهرداری، تامین اجتماعی و . . . شد.

خسرو ابراهیمی نیا نایب رئیس دوم اتاق و رئیس اتحادیه دارندگان تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس گفت: ویروس کرونا همه دنیا را گرفتار کرد؛ اما بدتر از آن برخی تصمیمات، اصناف و مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است. ما تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم؛ اما انتظار داریم شرایط اصناف و بحث حمایت های ویژه از آنها نیز در تصمیم گیرها مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیمی نیا با اشاره به تعطیلی یک ساله تالارهای پذیرایی و انتقاد از نحوه عملکرد و حمایت دولت از چنین صنوفی تصریح کرد: از کدام واحد صنفی که یک سال تعطیل است مالیات گرفته می شود. کدام واحد صنفی با بیش از یک سال تعطیلی عوارض پسماند یا عوارض شغلی باید بپردازد؟ اخذ جریمه های مالیاتی از واحدهای تعطیل با کدام قانون مطابقت دارد.

در این جلسه همچین سرهنگ طلوعی مسئول بسیج اصناف تهران بزرگ گفت: یکی از آفت های مدیریتی ما افراط و تفریط در برخی تصمیم گیرها است که شاید یکی از این موارد شرایط موجود در تعطیلات نوروزی امسال بروز کرد که متاسفانه تاوان آن را اصناف باید بدهند. تعطیلی اصناف زمانی می تواند یک تصمیم با نتیجه مطلوب باشد که حمایت ویژه از آنها صورت گیرد که در غیر این صورت این قشر با آسیب های فراوانی دست به گریبان خواهند شد.

در این جلسه روسای اتحادیه های صنفی حاضر ضمن گلایه، اعتراض و انتقاد از عملکرد مسئولان ذیربط در بحث شیوع ویروس کرونا نسبت به برخی از موارد تاکید داشتند:

  • تعطیلی اصناف آن هم به تنهایی و در حالیکه بسیاری از مراکز از جمله بانک ها مشغول فعالیت می باشند کار به جایی نخواهد برد و فقط زیان و آسیب بسیار برای اصناف به بار می آورد که آن هم عواقب بی شماری به دنبال خود خواهد داشت.
  • تعطیلی اصناف به تنهایی تا هنگامی که اخذ مالیات از سوی دارایی، عوارض های مختلف از سوی شهرداری، وصول چک از سوی بانک ها، بیمه تامین اجتماعی و بسیار موارد دیگر به قوت خود باقیاست جز ناهنجارهای اقتصادی و اجتماعی، عایدی دیگری نخواهد داشت.
  • توجه ویژه به شرایط و وضعیت اصناف از سوی تصمیم گیران مبارزه با شیوع کرونا
  • تعطیلی همگانی و اختصاص حمایت های ویژه از سوی مراکز فوق الذکر به اصناف
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید