22 نکته درباره واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی

بخش خصوصی چه نوع واکسنی وارد می‌کند؟

کدخبر: ۴۰۹۷۴۵
بخش خصوصی اعلام کرده می تواند از ظرفیت های تجاری خود برای واردات واکسن کرونا استفاده کند. ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، از واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی خبر داد.
بخش خصوصی چه نوع واکسنی وارد می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛ ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، در خصوص واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی 22 نکته را مورد توجه قرار داد. این 22 دو نکته شامل موارد زیر می شود. 

1.بخش خصوصی قرار است دو نوع واکسن وارد کند. واکسن آسترازنکا و واکسن اسپاتنیک وی. ترجیح ما واکسن استراتزنکاست چراکه یخچالی نگهداری می شود نه فریزی. غیر از این، قیمت واکسن آسترازنکا مناسب تر از اسپاتنیک وی است اما برای خرید هر دو سفارش ثبت می کنیم.

2.قیمت ارزی هر واکسن استرازنکا 5 تا 6 یورو و قیمت هر واکسن اسپاتنیک 10 تا 12 یوروست.

3.واکسن های وارداتی بخش خصوصی در گمرک به وزارت بهداشت، معاونت بهداشتی یا ستاد کرونا تحویل داده می شود.

4.در نوبت اول، 100 هزار دُز واکسن وارد می کنیم و محموله ها در نوبت های بعدی بزرگتر می شود.

5.هیچ واکسنی از بازار سیاه تهیه نمی شود. واکسن هایی که وارد می کنیم، سفارش کشورهای دیگر به کارخانه های تولیدکننده است. کشورهایی که از برنامه واکسیناسیون عقب افتاده اند و امکان دریافت واکسن هایی  که سفارش دادند را ندارند. تاریخ مصرف واکسن های کرونا به طور معمول شش ماه است.

6.تاکنون 6500 شرکت برای دریافت واکسن وارداتی بخش خصوصی ثبت نام کردند.

7.الگوریتمی که اولویت واکسیناسیون در شرکت ها را تعیین می کند توسط ستاد ملی کرونا تهیه می شود.  

8.فرایند ثبت سفارش و تخصیص ارز خارج از کنترل بخش خصوصی است که ممکن است زمانبندی اعلام شده را تغییر دهد.

9.با در نظر گرفتن ظرفیت مناسب برای انبار و تزریق، بخش خصوصی می تواند در هر هفته 200 تا 250 هزار دُز واکسن وارد کند. در واقع می توانیم یک میلیون دُز در ماه  و  6 میلیون دز واکسن کرونا در شش ماه وارد می کنیم.

10.می توان 6 میلیون دُز واکسن در یک ماه وارد کرد اما امکاناتی مثل انبار و نیروی انسانی کافی برای تزریق مسئله ساز است. ظرفیت جذب در کشور و ظرفیت انتقال پول در میزان واردات اثرگذار است.

11.دولت پیشتر برای دریافت حدود 17 میلیون دُز واکسن در کُوَکس ثبت نام کرد اما به دلیل تحریم، نتوانست پول قابل قبول در سیستم بانکی را پرداخت کند.

12.برای واکسیناسیون جمعیت هدف در کشور به 120 میلیون دُز واکسن نیاز داریم که حداکثر 2 میلیارد دلار هزینه دارد.

13.سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده سازندگان واکسن کرونا تنها با دولت ها وارد مذاکره شوند. براساس مقررات بین المللی واکسن را به هیچ شخصی نمی دهند. دولت و وزارت بهداشت می توانند به بخش خصوصی ماموریت خرید بدهند. ما مدارکی از مراجع قانونی در کشور می گیریم که به بخش خصوصی اجازه می دهد واکسن بخرد. هم چنین دولت در فرایند خرید مباشرت و در مراحل بعدی از جمله تزریق نظارت می کند. در اینجا صرفا از انعطاف بیشتر بخش خصوصی برای خرید و مذاکره استفاده می کنیم.

14.واردات واکسن توسط بخش خصوصی با ارز نیمایی انجام می شود که هم قیمت ارز آزاد  است. دولت واکسن را با ارز 4200 تومانی وارد می کند که بسیار محدود است. این ارز به واردات دیگر داروها هم به سختی تخصیص داده شده و ممکن است در مورد داروهای دیگر هم دچار کمبود شویم.

15.بخش خصوصی تجربه خرید واکسن های دیگر را در کارنامه دارد. واکسن های هپاتیت، منژیت و ... توسط بخش خصوصی وارد می شود و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت با مناقصه از شرکت های واردکننده این واکسن ها را می خرد.

16.بخش خصوصی واکسن کرونایی که از کارخانه خارج شده را نمی خرد. واکسن های خریداری شده از کارخانه به محل سفارت ایران می رود و همه نظارت های لازم انجام می شود.

18.براساس مقررات بانک مرکزی امکان خرید ارزی برای واردکنندگان با ارز صادرکنندگان فراهم شده است. خرید با این ارز برای واردکنندگان آسان تر است و برای خرید واکسن هم از ارز صادرکنندگان استفاده می کنیم.

19.تا امروز 49 شرکت برای واردات واکسن درخواست داده و تایید هم شدند. شرکت ها باید در ادامه پروفرما ارائه کرده و ثبت سفارش کنند.

20.کارفرمایان هزینه تزریق واکسن را پیش از تزریق به حساب واردکننده یا اتاق بازرگانی واریز می کنند.

21.هزینه خرید واکسن با کارفرمایان است نه کارگران.

22.به طور قطع تزریق در محل شرکت ها انجام نمی شود. اسامی افراد در اولویت به مراکز مشخص اعلام می شود، در سامانه ثبت می شود و احتمالا از مسیر داروخانه واکسن ها توزیع می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید