در نشست کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران مطرح شد

بلاتکلیفی قانونی بزرگ‌ترین دغدغه رمزارزها

کدخبر: ۴۱۲۴۱۵
در نشست اقتصاد کلان اتاق ایران با موضوع «تبادل رمزارزها و موانع و مشکلات آن» این موضوع مورد توجه قرار گرفت که باید قوانین، آیین‌نامه و نهادهای رگلاتوری این حوزه تدوین و تصویب شود و روی آن اجماع صورت گیرد.
بلاتکلیفی قانونی بزرگ‌ترین دغدغه رمزارزها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ در این نشست علی شمس اردکانی گفت: با توجه به آنچه در نشست‌های قبلی گفته ‌شده، لازم است پیش از هر اقدامی، بخش خصوصی نگاه جامع و عمیقی نسبت به ویژگی‌های رمز ارزها پیدا کند و پس از شناسایی کارکردهای این حوزه، نشست‌های لازم برای بیان خواسته‌های خود با مسئولان و سیاست‌گذاران داشته باشد. بخش خصوصی باید به این نکته توجه کند که ممکن است سیاست‌گذار به دلیل تعجیل یا عدم شناخت در این حوزه به شیوه نادرستی تصمیم‌گیری کند و ما باید در شناساندن بسترهای این صنعت تلاش کنیم.

دو نکته مهم در بازار دیجیتال

ساجد نیک‌مهر، مشاور کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران نیز از دو مؤلفه مهم در ارز دیجیتال گفت: تولید ماینیگ و تبادل رمزارزها. البته قبلاً نشست مشترکی با حضور روسای کمیسیون‌های اقتصاد کلان، توسعه صادرات غیرنفتی، انرژی اتاق ایران کسب‌وکارهای دانش بنیان و بازار پول و سرمایه با حضور محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران برگزار شده بود؛ موضوع آن نشست تدوین نظر بخش خصوصی درباره رمز ارزهای دیجیتال بود. قبلاً هم چندین نشست مشترک با حضور کمیسیون‌های متعدد در این حوزه برگزار شد بود و خیلی از موضوع‌های بحث شده، عمومی بودغ قرار است بعد از این موضوع‌های تخصصی این حوزه با همراهی انجمن‌های تخصصی بررسی شود.

او گفت: قبلاً درباره تولید ماینیگ و تبادل رمزارزها بحث شده است؛ درباره تبادل رمزارزها باید با متخصص‌های این حوزه بحثو تبادل نظر می‌کردیم. قبلاً با آقای سپهر محمدی، رئیس انجمن بلاچین ایران جلساتی برگزار شده است.

از سوی دیگر سپهر محمدی در ادامه درباره مسئله تبادل رمزارزها گفت و اینکه با چه انجمن‌هایی همکاری می‌کنند؛ بیشترین مشکلات در حوزه رگلاتوری است که باید این مشکلات با همراهی نهادهای دولتی حل شود؛ امیدواریم این راه‌حل‌هایی ارائه شده موردتوجه قرار گیرد و منابع آن برای بخش خصوصی باقی بماند.

ارزش رمزارزها

اما در خصوص ارزش رمزارزها فرزین فردیس، مشاور کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران اعلام کرد: ارزش کل بازار رمزارزها حدود 2530 میلیارد دلار است. ارزش کل بازار بیت‌کوین هم 1071 میلیارد دلار بوده که تقریبا 10 درصد کل طلای دنیا را شامل می شود. از طرفی تعداد رمزارزهای پذیرش شده و لیست شده در صرافی‌های دنیا 4701 بوده در حالی که در سال 2013 تنها 66 درصد بوده است.

فردیس گفت: بازیگران و ذی‌نفعان یک سیستم مالی پولی دولت، مردم و کسب‌وکارهاست و در میان بازیگران مردم خیلی جلوتر از بقیه بوده است.

به گفته فردیس 80 درصد مردم علاقمند به نگهداری آن هستند؛ 86 درصد به خرید و تبادل در آینده فکر می‌کنند و 79 درصد به شروع فعالیت در این حوزه علاقمند هستند. 62 درصد مردمی که رمز ارز خریده‌اند در شش ماه اخیر وارد بازار شده باشند. حجم مبادله روزانه رمزارزها در پایان اسفند بین 5 تا 10 هفته تخمین زده می‌شود.

او درباره بازیگران و دی نفعان و وضعیت کسب‌وکارها گفت: اینکه برای خریدوفروش رمزارز چه پلت فرم‌هایی را ترجیح می‌دهید؟ یا برای نگهداری رمزارز خریداری‌شده خود بیشتر از چه گزینه‌ای استفاده می‌کنید. الآن البته احساس عدم امنیت هم می‌کنند؛ بهتر است که بدانیم 64 درصد مردم هنوز نمی‌دانند چگونه حمایت می‌شوند؟ باید به فعالیت بازیگران کلاسیک اجازه حضور داده شود و آیین‌نامه این حوزه به‌سرعت تدوین شفاف و رد این حوزه شفافیت‌های لازم انجام شود.

او تأکید کرد: الان بزرگ‌ترین دغدغه مردم و کسب‌وکارها در حوزه رمزارزها بلاتکلیفی مسائل قانونی، نوسانات شدید ارزش، عدم امنیت و کلاه‌برداری، عدم پشتوانه شفاف و ملاحظات شرعی از مشکلات این حوزه است و باید، ساختار فنی-حقوقی با نظارت بانک مرکزی اصلاح شود.

او تاکید کرد: باید دارایی‌های دیجیتال در کشور به رسمیت شناخته شود؛ آگاهی و آموزش‌های زیربنایی ایجاد شود تا حس آرامش در فضای عمومی جامعه برای استفاده از رمز ارزها به وجود بیاید.

باید مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت و سندهای پیشنهادی مورد اجتماع سه تشکل بخش خصوصی تقویت و تسریع رگلاتوری حوزه فناوری بلاک چین و رمز ارز با رویکرد سندباکس تصویب شود. قوانین و آئین‌نامه‌های فعالیت اقتصادی این حوزه تدوین شود. • مجوز فعالیت بازیگران کلاسیک یعنی بانک‌ها و صرافی‌ها و... (در این حوزه داده شود. ساختار فنی و حقوقی مشابه شاپرک یا شتاب ایجاد شود. همچنین پروتکل‌های قضایی مربوطه و هاب‌های توسعه‌ای رمزارزها در کشور و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی به ورود به آن‌ها ایجاد شود. باز کردن دسترسی بین‌المللی به پلتفرم‌های توسعه‌یافته ایرانی لازم است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید