روش های امن خرید بیت کوین؛

چگونه یک سبد حرفه‌ای از رمزارزها بچینیم؟

کدخبر: ۳۹۴۴۴۶
یک تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال گفت:باید در سبد خود حدود ۵۰_۶۰% دارایی را به بیت کوین و اتریوم و ۳۰_۲۵ درصد آن را هم بر روی ارزهای پشتوانه دار سرمایه گذاری کنیم، ۱۰_۱۵ درصد باقی را ریسک کرده و ارزهای نوظهور با قیمت‌های پایین بخریم.
چگونه یک سبد حرفه‌ای از رمزارزها بچینیم؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  چند روز پیش تسلا با اعلام این موضوع که به تازگی ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خریداره کرده توانست علاوه بر دنیای کسب‌وکارها، طوفان بزرگی در فضای بورس و رمزارزها به وجود بیاورد. این کار علاوه بر اینکه سبب افزایش قیمت بیت کوین شد، موجب گشت شرکت‌های دیگر خطرات و مزایای افزودن رمزارزها به ترازنامه‌های شرکت خود را بررسی کنند.

بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارز رمزنگاری‌شده در جهان، از زمانی که ارزش بیت‌کوین به ۵۰ هزار دلار رسید در حال افزایش تعداد کاربران خود است. از طرفی دیگر به دنبال حرکت تسلا، بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر دیگر نسبت به رمز ارز بیت‌کوین خوش‌بین شدند و این موضوع می‌تواند به رشد بیت‌کوین کمک بسیار زیادی کند.

دلار-بیت کوین

با افزایش قیمت بیت کوین طی چند ماه اخیر اقبال مردم ایران نیز به سرمایه گذاری در حوزه رمز ارزها بالا رفت و حجم چشمگیری از نقدینگی جامعه به سمت خرید ارزهای دیجیتال بخصوص بیت کوین سرازیر شد. 

در پی صعود شارپ قیمت بیت کوین و شکسته شدن خط مقاومت ۵۰هزار دلار، علت افزایش شدید ارزش این رمز ارز را از یک تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال جویا شدیم.

سعید شفائی  در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: روز جمعه  ۱ اسفند قیمت بیت کوین از مرز  ۵۵ هزار دلار عبور کرد و مقاومت ۵۰ هزار دلاری خود را که بعد از مقاومت ۲۰ هزار دلار یکی از بزرگترین مقاومت‌های روانی بازار بود، را در هم شکست، شاید یکی از دلایل اصلی این که قیمت بیت کوین در بازه سه تا چهار ماه اخیر از حدود ۱۱هزار به مرز ۵۰ هزار دلار رسید، اخبار فاندامنتال بازار، مانند هجوم سرمایه‌داران صاحب نام، شرکت‌های معتبر بزرگ و برندهای معروف بود. 

وی افزود: گاها اخبار فاندامنتال می‌تواند شک روانی به بازارهای مالی وارد کند، در مسیر رشد بیت کوین نیز این خبرها تاثیر خود را گذاشت و با خرید این رمز ارز توسط شرکتهای معتبر و جدید سرمایه گذاری، بیت کوین حمایت بیشتری شد و رشد شارپی کرد، اما احتمال دارد این رمز ارز در همین محدوده قیمتی نوسان و یا حتی اصلاحی داشته باشد و بعد از آن رشد بالاتر از این قیمت را شاهد باشیم. اصلاح قیمت در بازارهای مالی جزئی از روند بازار است و لازمه و تضمین رشد است. 

این کارشناس حوزه رمز ارزها عنوان کرد: زمانی اصلاح اتفاق می افتد که جا مانده‌های بازار که به علت ترس نتوانستند در فرصت مناسب خرید کنند، اصلاح بازار به آنها فرصت خرید مجدد می‌دهد تا خود را به بازار برسانند و در فرصت مناسب خرید کنند. مزیت اصلاح قیمتی برای خود بیت کوین این است قیمتی که بعد از اصلاح به آن می‌رسد تماما حباب نیست.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح لازمه هر بازاری است که تقابل خریدار و فروشنده را دارد، مانند بازار بورس، فارکس، رمز ارزها و... در بازارهایی که فروشنده و خریدار مقابل هم قرار می‌گیرند این اتفاق می‌افتد که با پخش یک خبر مثبت، خریدارها حاضرند با هر قیمتی خرید کنند و فروشنده‌ها با قیمت بالا کالای خود را عرضه می‌کنند، اما هر زمان اخبار منفی بازار را تحت الشعاع قرار دهد، خریدارها تقاضای خود را با قیمت پایین ثبت می‌کنند و فروشنده‌ها نمی‌توانند کالای خود را در قیمت مناسب بفروشند و آن را در قیمت‌های پایین عرضه می‌کنند تا سرمایه خود را از بازار خارج کنند. 

شفائی اظهار کرد: یکی از مهمترین عواملی که  اصلاح جزئی یا عمیق بازار را در پی دارد ، هجمه خریدارها، شرکتهای سرمایه‌گذاری و اکثر کسانی هستند که اخبار فاندامنتال وارد بازار می‌کنند که موجب می‌شوند گاها روی یک قیمت توقف داشته باشیم یا چند ماه آینده رمز ارز  با کاهش یا افزایش قیمت همراه باشد.

پیش بینی قیمت بیت کوین 

وی افزود: راجع به پیش بینی قیمت بیت کوین در آینده نظرات گوناگونی وجود دارد، همانطور که در گذشته صعود ارزش بیت کوین به مرز ۵۰هزار دلار یک رویای دور تصور می‌شد امروز شاهد آن هستیم که به راحتی این رویا محقق شده است. 

این تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال بیان کرد: دور از ذهن نیست که تا پایان سال۲۰۲۱ بنا به گفته کارشناسان این امر، بیت کوین صعود قیمتی به بالای قله  ۱۰۰_۱۲۰ هزار دلار و حتی بالاتر از آنرا پیش رو داشته باشد.

وی افزود: سال ۲۰۲۱_۲۰۲۲ سالهای پر نوسان ارزهای دیجیتال خواهد بود که نوسانات بسیاری با اخبار فاندامنتال و ورود و خروج شرکتهای سرمایه‌گذاری دنیا، خواهد داشت. 

شفائی تاکید کرد: امروز ما در ابتدای روند صعودی چند ساله بازار رمز ارزها  قرار داریم، یعنی قیمت۵۵ هزار دلار امروز با توجه به این که مقاومت ۵۰هزار دلاری را شکسته و بالاترین قیمت تاریخ بیت کوین است، اگر به همین رشد خود را ادامه دهد، این قیمت به نوعی نقطه حمایت سالهای آینده خواهد بود. 

وی افزود: در دهه های آینده شاید کمتر کسی با خود بیت کوین معامله انجام دهد بلکه گمان این است که افراد با واحد کوچکتر بیت کوین یعنی "ساتوشی" معاملات خود را انجام خواهند داد و آن زمان بیت کوین دست نیافتنی تر شده و واحد ریز آن در مبادلات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بهترین زمان ورود به بازار ارزهای دیجیتال 

این کارشناس حوزه رمز ارزها گفت: به طور کلی برای تشخیص بهترین زمان ورود به بازار رمز ارزها قاعده و قانون کلی نداریم اما نکات حائز اهمیت آن است که ما با دانش و تخصص کافی وارد این بازار شویم.

وی ادامه داد: برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال باید بلاکچین، بیت کوین و سایر رمز ارزها را بشناسیم. لاقل مطالعه و دانش ابتدایی و آشنایی با اصطلاحات آن را داشته باشیم. ما بایستی بدانیم در چه حوزه ای از این بازار می خواهیم فعالیت کنیم،علاوه بر آن ریسک‌ها و پاداش‌های بازار را در نظر بگیریم، آگاه باشیم چه اتفاقاتی ممکن است سرمایه ما را به خطر بیندازند و چه رفتارهایی موجب می‌شوند سرمایه ما رشد نماید و با دانستن این کلیات اقدام به سرمایه‌گذاری نماییم. لازم است که در کنار علم تکنیکال و نمودار خوانی بازار رمز ارزها، اخبار فاندامنتال بازار را دنبال کنیم. 

این فعال بازار رمز ارزها خاطرنشان کرد : زمانی که قیمت بیت کوین به نسبت روزها و ماه‌های گذشته خود در پایین ترین سطح خود قرار گرفت می‌توان اقدام به خرید کرد و آن هنگام که ارزش آن نسبت به ماه‌های گذشته خود به بالاترین حد ممکن رسید، می‌توان اقدام به  فروش این رمز ارز کرد، در بازارهایی این چنینی مانند بازار ارزهای دیجیتال، بورس، فارکس شناخت نقاط حمایت و مقاومت، مستلزم دانش حداقلی برای انجام معاملات است.

شفائی بیان کرد: در طی ۱۰_۱۲سالی که رمز ارزها و بیت کوین بوجود آمده تا به امروز همیشه کسانی که در این بازار سرمایه گذاری کرده اند در سود بودند جز مقاطعی کوتاه که دچار ضرر شده اند. 

وی افزود: برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بایستی بدانیم که ما با کدام دی، دید بلند مدت یا کوتاه مدت به این بازار می‌نگریم، اگر ما با دید بلند مدت ۱_۲ساله در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم، الان نیز بهترین زمان ورود و خرید در این بازار است. 
 

روش های امن خرید بیت کوین؟ 
 

این کارشناس بازار رمز ارزها گفت: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دانست که محل ذخیره بیت کوین کجاست؟ ما بیت کوین خود را در محلی به نام کیف پول یا Wallet نگهداری می‌کنیم، این کیف پول به شکل‌های مختلفی چون سخت افزاری، نرم افزاری، نسخه دسکتاپ و حتی به شکل کاغذی وجود دارد. بهترین شکل آن کیف پول سخت افزاری آن است که مانند فلش بوده و رمزدار و غیرقابل هک می‌باشد و ما میتوانیم کیف پول خود را در آن نگهداری کنیم. 

شفائی اظهار کرد: کیف پول نرم افزاری، بر روی گوشی موبایل قابل نصب است. کیف پول کاغذی، دارایی شما را بر روی کاغذ به صورت یک بارکد، چاپ می کند. کیف پول دسکتاپ روی سایت است و می‌توان آن را بر روی لپ‌تاپ یا سیستم کامپیوتر باز کرد. 

روش های خرید امن بیت کوین

این فعال حوزه ارزهای رمز نگاری شده یادآور شد: در کشور ما یک سری از روش‌های خرید قانونی نشده و راه نیفتاده است اما در کشورهای همسایه مانند ترکیه و ارمنستان قانونی است، در کشورهای همسایه خود پردازهای بیت کوین وجود دارد که با قراردادن کارت بانکی در آن، می‌توانیم بیت کوین را خرید و فروش کنیم و آن‌را به صورت بارکدهایی چاپ شده تحویل بگیریم و یا حتی می توانیم آدرس کیف خود را اسکن کرده و از این طریق مستقیم خرید و فروش انجام دهیم.

وی ادامه داد: روش دیگر خرید بیت کوین که هنوز در ایران قانونی و باب نشده، دستگاه‌های پوز هستند و روش دیگر صرافی های حضوری است که می توان از آنجا خرید و فروش کرد. 

شفائی از دو روش خرید امن بیت کوین در کشورمان نام برد و گفت: روش اول خرید از سایت های مختلف معتبر که صرافی آنلاین هستند و دفتر حضوری نیز دارند است و روش دوم خرید از اشخاص حقیقی و ماینرها یعنی کسانی که بیت کوین استخراج می نمایند و به اصطلاح تولید کننده هستند می‌باشد. 

سبد چیدن حرفه‌ای رمز ارزها چگونه است؟ 

این تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال خاطر نشان کرد: تا به امروز بیش از ۸۵۰۰ ارز دیجیتال بوجود آمده است که همه آنها مورد تایید نیستند و در رتبه بندی برترین ارزهای دیجیتال، حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰رمز ارز، جزو بهترین‌ها هستند، البته بعضی ارزهای تازه بوجود آمده داخل لیست برترین ها نیستند زیرا روی پلتفرم قوی بوجود می‌آیند و برخی از آنها توکن‌های پشتوانه‌دار هستند که سودهای بسیار زیادی در روزها و ماه‌های اول می‌دهند که خرید آنها مستلزم داشتن دانش و تخصص کافی این بازار است. 

اما شفائی شاه کلید سبد چینی را این گونه ترسیم کرد و گفت: ما باید در سبد خود حدود ۵۰_۶۰% دارایی خود را به بیت کوین و اتریوم اختصاص دهیم. ۳۰_۲۵ درصد از دارایی خود را بر روی ارزهای پشتوانه دار سرمایه گذاری کنیم، ۱۰_۱۵ درصد دارایی خود را ریسک کرده و ارزهای نوظهور با قیمت‌های پایین بخریم. اگر با دید بلند مدت به آنها بنگریم، سودهای بالایی نصیب ما خواهند کرد. 

این تحلیلگر بازار رمز ارزها بیان کرد:  به تازگی اخباری مبنی بر عبور ارزش بازار رمز ارزها از مرز ۱/۷ تریلیون دلار و همچنین خبر خرید ۱.۵میلیارد دلاری شرکت تسلا و اجازه خرید ماشین های این شرکت بوسیله رمز ارز بیت کوین، منتشر شد، این اخبار علاوه بر این که موجب افزایش نرخ بیت کوین شد، در آینده نه چندان دور سبب تغییرات مثبت در روند قانون‌گذاری کشور ما و سایر کشورهای جهان خواهند گشت. 

شفائی یادآور شد: چند روز پیش رئیس بانک مرکزی کشور اعلام کرد که تفاهم نامه سامانه جامع رمز ارز بانک مرکزی امضا شده است که طی آن قرار است اولین رمز ارز ملی راه اندازی شود. امید است در آینده ای نه چندان دور حمایت‌های بیشتر  دولت از بازار ارزهای دیجیتال را شاهد باشیم و نوعی قانون‌گذاری صورت گیرد که در این وضعیت اقتصادی تمامی جامعه ذینفع شوند و اقتصاد کل کشور شکوفاتر گردد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید