در کمیسیون حمایت قضایی اتاق تهران بررسی شد

سبک‌سازی قانون علائم تجاری با همکاری بخش‌خصوصی

کدخبر: ۴۱۴۲۵۶
در سی‌و‌ششمین جلسه کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران، چالش‌های مالکیت معنوی در ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
سبک‌سازی قانون علائم تجاری با همکاری بخش‌خصوصی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل  از اتاق بازرگانی تهران؛  فعالان اقتصادی در این نشست با اشاره به وجود نزدیک به 70 هزار پرونده ثبت برند در کمیسیون ماده 170 آیین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، نسبت به همراهی و همکاری برای رسیدگی سریع‌تر به این پرونده‌ها اعلام آمادگی کردند.

اعضای کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران در سی‌و‌ششمین جلسه این کمیسیون به بحث درباره چالش‌های فعالان اقتصادی در حوزه مالکیت معنوی و وضعیت آن در کشور پرداختند. رئیس کمیسیون در این نشست، از مکاتبات صورت گرفته با مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و برگزاری جلسات هم‌اندیشی در وزارت دادگستری با هدف شرح وضعیت موجود و بیان انتظارات بخش‌خصوصی در ارتباط با حوزه مالکیت معنوی، سخن گفت.

به گفته حسن فروزان‌فرد، مالکیت فکری در ایران از آن دست موضوعاتی است که فعالان اقتصادی از بخش‌خصوصی اطلاعات و آگاهی اندکی از آن دارند. وی سپس تصریح کرد که کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران این آمادگی را دارد تا با همکاری موسسه آموزش اتاق تهران و همراهی سازمان ثبت اسناد و املاک و وزارت دادگستری، با تولید محتوی مناسب، اعضای اتاق تهران را نسبت به واقعیت‌های مالکیت معنوی آشنا کند.

کندی در رسیدگی به پرونده ها

همچنین، احمد آتش‌هوش رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضایی اتاق بازرگانی ایران در رابطه با پروسه ثبت علائم تجاری، به وجود بیش از 70 هزار پرونده در کمیسیون ماده 170 آیین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علائم تجاری اشاره کرد و گفت: با این حجم از پرونده‌های در انتظار، رسیدگی به اعتراض‌های مربوط به ثبت علائم تجاری ممکن است تا 4 سال زمان ببرد.

وی سپس به تلاش‌های صورت گرفته از سوی کمیسیون حمایت قضایی و مالکیت فکری اتاق ایران در دوره هشتم هیات نمایندگان برای لغو ماده 170 اشاره کرد و افزود: هرچند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مخالف سرسخت حذف این ماده است، اما اتاق ایران پیشنهاد همراهی و کمک برای رسیدگی بهتر و سریع‌تر به پرونده‌های موجود در حوزه ثبت علائم تجاری را بارها مطرح کرده و آماده است تا با معرفی کارشناسان خبره و نمایندگانی از اتاق بازرگانی، رسیدگی به این پرونده‌ها طی مدت چند ماه به سرانجام برسد.

ناصر ریاحی عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز به فعالیت پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار در اتاق تهران اشاره کرد و با بیان اینکه، باجه ثبت علائم تجاری در این مرکز ایجاد شده‌است، افزود: از طریق این باجه، یک برند ایرانی به صورت نمادین، ثبت جهانی شده است و در حال حاضر نیز، برندهای داخلی و خارجی در پنجره واحد فیزیکی اتاق تهران قابل ثبت است.

در این نشست، پس از شور و مشورت فعالان اقتصادی، مقرر شد کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران به نمایندگی از این اتاق، در راستای حل مشکلات مربوط به کمیسیون ماده 170 آیین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، وارد مذاکرات جدی با نهادهای مسول شود.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید