از سوی فعالان بخش خصوصی حوزه دارو پیش بینی شد

ورود یک میلیون دُز واکسن توسط بخش خصوصی در تیرماه

کدخبر: ۴۱۶۱۳۵
یکی از فعالان بخش خصوصی حوزه دارو پیش بینی کرد یک میلیون دُز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی در تیرماه به کشور وارد شود.
 ورود یک میلیون دُز واکسن توسط بخش خصوصی در تیرماه

به گزارش اقتصادنیوز؛ هدفگذاری اتاق بازرگانی برای واکسیناسیون کارگران خطوط تولید هم چنان پابرجاست. پروتکل های وزارت بهداشت در اولویت بندی صنایع اهمیت دارد.

نریمان صدری یکی از فعالان حوزه دارو در ایران در خصوص واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی 10 نکته را درباره واردات یک میلیون دز واکسن کرونا مطرح کرده که اولین نکته به این مسئله باز می گردد که بخش خصوصی برای واردات یک میلیون دُز واکسن کرونا با کارخانه های واکسن ساز در کشورهای مختلف وارد مذاکره شده است. روند واکسیناسیون در سراسر جهان به گونه ای پیش رفته که این شرکت ها به فروش واکسن به بخش خصوصی کشورها تمایل نشان داده اند. دلیل آن ها، فروش واکسن به بخش خصوصی کشورها با قیمتی بیش از قیمت فروش به دولت هاست.

به گفته صدری، ساختارهای نظام سلامت و دولت  کشورها متفاوت است. هر کدام در دوره کرونا، مسیر خود را برای خرید واکسن کرونا و واکسیناسیون طی کرده اند. در بعضی کشورها مثل ایالات متحده آمریکا و آلمان ساختار دولتی قادر به تامین همه واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون بوده است. در بعضی کشورها بخش خصوصی وارد عمل شده و به دولت ها برای تامین واکسن کمک کرده است.

وی در ادامه با اشاره به همکاری سازمان غذا و داروی ایران در این زمینه می گوید»: سازمان غذا و داروی ایران در چند هفته گذشته با حداکثر توان با اتاق بازرگانی تهران و بخش خصوصی برای واردات واکسن و پیمودن این مسیر با کمترین مشکل همکاری کرده است.

تعدد جوازهای صادره مشکل ساز شد

 این فعال حوزه دارو در ادامه افزود: صدور مجوز مذاکره برای نزدیک به 50 شرکت در مرحله اول باعث شد فرایند واردات واکسن توسط بخش خصوصی به مشکل بخورد. این مسئله واکسن سازها را هم گیج کرده بود. در نهایت اتاق بازرگانی تصمیم گرفت تعداد شرکت های مجاز برای مذاکره را محدود کند. بنابراین یک شرکت به عنوان نماینده اتاق بازرگانی وارد مذاکره برای خرید واکسن کرونا شده است.

وی در ادامه افزود: فرایند واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی با نظارت و همکاری کامل با وزارت بهداشت انجام می شود.

به گفته نریمان، زمانی که واکسیناسیون افراد بالای 65 سال در خردادماه انجام شود، اولویت سن در واکسیناسیون افراد 16 تا 65 سال کمرنگ می شود و همه باید برای واکسیناسیون مردم دست به دست هم بدهیم.

هدفگذری برای واکسیناسیون کارگران

نریمان در ادامه با اشاره به اینکه هدفگذاری اتاق بازرگانی برای واکسیناسیون کارگران خطوط تولید هم چنان پابرجاست افزود: پروتکل های وزارت بهداشت در اولویت بندی صنایع اهمیت دارد.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش خصوصی به ادامه واردات واکسن کرونا به ایران تمایل دارد افزود: اگر وزارت بهداشت صلاح بداند، پس از واردات یک میلیون دُز واکسن کرونا، هم چنان به عنوان سربازان سلامت کشور به کار ادامه می دهیم اما اگر خرد جمعی تصمیم بگیرد که حضور شرکت ها به فرایند واردات آسیب می زند، برای همکاری آماده ایم.

تیرماه یک میلیون دز وارد کشور می شود

به گفته وی، پیش بینی می کنیم یک میلیون دُز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی در تیرماه به کشور وارد شود. انجام کارهای بازرسی و طی فرایند حقوقی دست کم دو هفته زمان می برد.

وی افزود: در هیچ کجای دنیا، مردم، مسئولان و روزنامه نگاران تا این اندازه درباره واردات واکسن کرونا در فضای رسانه ای کشور حرف نزده اند. بسیاری از بحث و جدل ها به زیان واردات واکسن کرونا عمل کرد و می کند چراکه بدون توجه به اطلاعات و واقعیت ها بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید