کسی به قطعی برق توجه نمی کند

کاهش امکان بهره برداری از واحدهای برقآبی با افت نزولات جوی

کدخبر: ۴۱۷۷۱۳
بررسی رابطه بین متوسط دمای نسبی کشور با توان مصرفی نشان می‌دهد، به ازای افزایش هر درجه سانتیگراد به متوسط وزنی دمای کشور در بازه 10 الی 19 درجه سانتیگراد معادل 213 مگاوات به مقدار تقاضای برق افزوده می‌شود.
کاهش امکان بهره برداری از واحدهای برقآبی با افت نزولات جوی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛ خردادماه که رسید، قطعی برق را هم با خود آورد. ابتدا بدون اینکه از سازمان های مربوطه اعلامی صورت بگیرد، قطعی رخ داد. بعد از چند روز با نقدهای منتشر شده، جدولی برای قطعی برق منتشر شد که البته راهگشا نبود، چرا که قطعی ها براساس آن صورت نمی گرفت. بعد هم گفته شد دیگر قطعی رخ نخواهد داد، که البته باز هم اتفاق افتاد. اما در میان صحبت های کاندیداهای ریاست جمهوری، هیچ صحبتی در این میان آورده نشده است. این در حالی است که عملکرد صنعت برق در آینده خیلی مهم است. اتاق ایران در گزارشی به تبیین ابعاد بحران احتمالی برق در تابستان ۱۴۰۰ پرداخته و  راه‌های عبور ازین بحران و سناریوهای تراز تولید و مصرف برق در کشور را بررسی کرده است.

طبق این گزارش، چند سالی است که با گرم شدن هوا، معضل کمبود برق روند زندگی را در شهرهای مختلف ایران، با اخلال مواجه می‌کند. افزایش مصرف برق به واسطه گرمای هوا، کاهش بارش باران و رشد روز افزون ماینرها برای تولید ارز دیجیتال، تامین برق پایدار را دچار مشکلات جدی کرده است.

کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی ایران در پژوهشی نسبت به وضعیت کنونی برق کشور هشدار داده است. بر اساس یافته‌های این پژوهش، صنعت برق در بهار سال جاری شرایط متفاوتی را تجربه کرده است. در سال جاری، به دلیل بروز گرمای زودرس در فصل بهار بارهای فصلی پیش از زمان مرسوم در سال‌های گذشته به شبکه افزوده شد.

بررسی رابطه بین متوسط دمای نسبی کشور با توان مصرفی نشان می‌دهد، به ازای افزایش هر درجه سانتیگراد به متوسط وزنی دمای کشور در بازه 10 الی 19 درجه سانتیگراد معادل 213 مگاوات به مقدار تقاضای برق افزوده می‌شود؛ این مقدار برای محدوده دمایی 20 الی 34 درجه سلسیوس معادل 1542 مگاوات است. بنابراین، فروردین و اردیبهشت‌ماه متوسط وزنی دمای کشور بیش از ۲۰ درجه سلسیوس بود که نسبت به مدت مشابه در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ حدود ۵ درجه سلسیوس افزایش پیدا کرده بود. به عبارتی این مقدار معادل ۷۷۱۰ مگاوات افزایش نسبت به سال گذشته است.

غیرمجازها چه کسانی هستند؟

افزایش قابل ملاحظه استفاده‌کنندگان غیرمجاز از انشعاب برق برای استخراج ارزهای دیجیتال موجب شده که افزایش دیماند مصرفی سال جاری نسبت به سال ۱۳۹۹ به بیش از ۹۰۰۰ مگاوات برسد. از سویی دیگر، به دلیل افت حدود ۳۵ درصدی نزولات جوی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، امکان بهره‌برداری از واحدهای نیروگاه‌های برقآبی همچون سال ۱۳۹۹ میسر نبوده است. همچنین خروج برخی واحدهای نیروگاهی برای انجام تعمیرات و آمادگی کامل در اوج مصرف تابستان، موجب شد که بخشی از توان تولیدی نیروگاه‌های دولتی و غیردولتی در دسترس نباشد. لذا کشور با کمبود برق در پس از وقوع اوج مصرف تابستان مواجه شد.

اگرچه صنعت برق در سال جاری با شرایطی متفاوت از سال‌های گذشته مواجه شد، لیکن بررسی توان مصرفی در سالیان اخیر نشان می‌دهد، برنامه‌ریزی برای تأمین اوج بار شبکه، صرفاً با اتکا به سرمایه‌گذاری‌های توسعه صنعت برق، منجر به بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها در بازه‌‌ محدودی از سال می‌شود و در مابقی ایام سال این ظرفیت بلااستفاده باقی می‌ماند. کمیسیون انرژی اتاق ایران بر این باور است که برای تخصیص بهینه منابع به منظور عبور از بحران تأمین برق تابستان سیاست‌های مدیریت سمت مصرف و اصلاح الگوی مصرفی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید