نقشه جهانی واکسیناسیون نشان می‌دهد

واکسینه شدن یک چهارم جمعیت جهان

کدخبر: ۴۲۹۳۳۵
نقشه جهانی واکسیناسیون نشان می‌دهد که در ایران 10 میلیون و 200 هزار دوز واکسن کرونا تا کنون تزریق شده که 6.1 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.
واکسینه شدن یک چهارم جمعیت جهان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛ بزرگ‌ترین کمپین واکسیناسیون در تاریخ در حال انجام است. براساس داده‌های جمع ‌آوری ‌شده  توسط بلومبرگ در حال حاضر بیش از 3.93 میلیارد دوز واکسن در 180 کشور جهان تزریق شده است،  آخرین نرخ تقریباً 35.4 میلیون دوز در روز بوده است. براساس داده های گرآوری شده تاکنون در  مجموع 343 میلیون دوز واکسن در ایالات متحده تزریق  شده است.

نقشه جهانی واکسیناسیون نشان می‌دهد که در ایران 10 میلیون و 200 هزار دوز واکسن تزریق شده است که 6.1 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

با یک حساب سرانگشتی می توان گفت تاکنون واکسیناسیون 25.6 درصد از جمعیت جهان انجام شده است، اما توزیع یک‌طرفه است. کشورها و مناطقی که بیشترین درآمد را دارند بیش از 30 برابر سریع‌تر از کشورهایی که کمترین درآمد را دارند واکسینه شده‌اند.

چه زمانی به زندگی عادی برمی‌گردیم؟

درحالی‌که تصور می‌شود بهترین واکسن‌ها، 95 درصد مؤثر هستند، اما برای جلوگیری از همه‌گیری، به کارزاری هماهنگ نیاز است. آنتونی فائوسی، عالی‌ترین مقام ارشد در بیماری‌های عفونی ایالات متحده گفته است که واکسیناسیون 70 تا 85 درصدی جمعیت ایالات متحده امکان بازگشت به حالت عادی را فراهم می‌کند.

در مقیاس جهانی، این سطح از واکسیناسیون دلهره‌آور است. با سرعت فعلی 35.4 میلیون دوز در روز، دستیابی به سطح بالایی از مصونیت جهانی ممکن است یک سال دیگر طول بکشد. ظرفیت تولید به طور پیوسته در حال افزایش است و واکسن‌های جدید توسط تولیدکنندگان مختلف به بازار می‌آید.

همه‌گیری افراد واکسینه نشده

اسرائیل با واکسیناسیون زودهنگام تا فوریه بیش از 84 درصد از افراد 70 سال به بالا را با دو دوز واکسینه کرد. موارد کووید به‌سرعت کاهش یافت و الگوهای مشابه واکسیناسیون و بهبودی در ده ها کشور دیگر تکرار شد. اما حالا این پیشرفت در معرض تهدید است.

ظهور سویه‌های جدید کووید، به‌خصوص نوع دلتا که بسیار مسری است، تهدیدهای جدیدی را به میان آورده است. در سراسر دنیا، موارد جدید و بستری شدن در بیمارستان در حال افزایش است و پس از ده هفته کاهش جهانی مرگ‌ومیر، دلتا دوباره نرخ‌ها را افزایش داده است. اکنون مسابقه مرگ و زندگی بین واکسن و ویروس در جریان است.

براساس داده‌های اخیر ایالات متحده، انگلیس لیست فعلی واکسن همچنان در پیشگیری از موارد شدید که منجر به بستری شدن یا مرگ می‌شود، مؤثر است. اما واکسن‌ها در پیشگیری از موارد خفیف دلتا کمتر مؤثر هستند.

از زمان آغاز کار واکسیناسیون جهانی، کشورها دسترسی نابرابری به واکسن‌ها و درجات مختلف کارایی تزریق آن به مردم را تجربه کرده‌اند.

قبل از ماه مارس، تعداد کمی از کشورهای آفریقایی محموله‌های واکسن را دریافت کرده‌اند. اما در امریکا برای هر 100 نفر، 103.2 دوز واکسن تجویز شده است. تحویل میلیاردها واکسن برای جلوگیری از شیوع کووید 19 در سراسر جهان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که تاکنون انجام شده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید