فاطمی امین اهداف خود در بخش صنعت را تشریح کرد

برنامه های وزیر پیشنهادی «صمت» برای خودروسازان

کدخبر: ۴۳۳۳۲۵
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه ها و اهداف خود را تشریح کرد. سید رضا فاطمی امین بخشی از برنامه های خود را به صنعت خودروسازی اختصاص داده که این اهداف شامل افزایش تولید ، تحویل خودرو ، تکمیل پروژهای موجود و ... می شود.
برنامه های وزیر پیشنهادی «صمت» برای خودروسازان

به گزارش اقتصادنیوز ؛ فاطمی امین که از سوی ابراهیم رییسی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی شد. فاطمی امین دکترای تخصصی مدیریت راهبردی دانش دارد و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی سیستم‌های اقتصادی اجتماعی به پایان رسانده است.

فاطمی امین در سالهای اخیر معاونت برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت برنامه ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن، عضویت در هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مشاور وزیر و رییس ستاد تحول صنایع و معادن، مشاور دستیار ویژه رییس جمهور و رییس پروژه‌های اقتصادی طرح مهر ماندگار، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در راهبردهای صنعتی، معدنی و تجاری و مجری طراحی و تدوین برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت از جمله مهمترین مسئولیت ها و سوابق کاری وزیر پیشنهادی محسوب می شود.

فاطمی امین در سرفصل برنامه پیشنهادی خود بر این نکته تاکید کرده که برنامه پیشنهادی تهیه شده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به گونه ای تهیه شده است که بتوان  با اتکا به ظرفیت ها و فرصت های عظیم موجود در کشور به ویژه ظرفیت سرمایه های انسانی، جوانان متعهد و تحولگرا، بر مسائل و چالش های موجود فائق آمد و بتوان  نقش مؤثری در پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب برداشت.  

از سوی دیگر در این برنامه، ابتدا اهم محورهای مورد انتظار در اسناد بالادستی و انتظارات رهبری و رییس جمهور تبیین شده و اهداف کلان بخش صنعت، معدن و تجارت بر اساس این انتظارات و منابع در دسترس تعیین شده است.

در این سند، راهبردهای کلان بخش برای دستیابی به وضعیت مطلوب بیان شده و اقدامات اجرایی در دو سطح کوتاه مدت و میان مدت ارائه شده اند.

برنامه های میان مدت شامل پروژه های تحول (که ساختار حکمرانی بخش را اصلاح می کنند)، برنامه های استانها و شهرستانها ( در راستای آمایش سرزمین و پیشرفت متوازن کشور)، برنامه های رشته فعالیتها و برنامه های بین المللی هستند. این برنامه ها، اهداف و اقدامات میان مدت را با دقت مشخص کرده و امکان مدیریت تخصصی و حرفهای بخش صنعت، معدن و تجارت را فراهم می کنند.

اهداف و اقدامات تا پایان سال  

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در برنامه های خود بر بخش خودرو به عنوان یکی از پیشران های بخش صنعت 11 هدف مدنظر قرار داده که تا پایان سال جاری اجرایی خواهند شد. این برنامه ها شامل موارد زیر می شود.

1- افزایش تولید خودرو به میزان ۱۰۰ هزار دستگاه بیش از برنامه پیش بینی نشده در شش ماهه دوم سال۱۴۰۰.

2- تحویل تعهدات معوق تا پایان آذرماه.

3- تعادل بخشی بر بازار از طریق پایش مستمر و روزانه نحوه عرضه و تحویل خودرو.

4- کاهش مصرف سوخت در سبد خودروهای تولیدی بنگاهها از 8.1 به 7.8 لیتر در صد کیلومتر.

5- اصلاح ساختار قیمت در زنجیره ارزش صنعت(شامل مواد اولیه، اجزا قطعات، تولید خودرو و خدمات) در راستای کاهش زیان شرکتهای خودروسازی و امکان برنامه ریزی برای افزایش کمی و کیفی تولید.

6- تکمیل پروژه های محصولات و مدلهای جدید شامل راه اندازی مدل اطلس شرکت سایپا،  K125  و خودروی اقتصادی در ایران خودرو.

7- شتابدهی به پروژه های بنیادی و تحولی صنعت خودرو به ویژه مجموعه سازی قطعات   (Tiering )  با رویکرد مشترک سازی قطعات، پلتفرم مشترک، توسعه خودروهای برقی، خودروهای کراس اور ایرانی، ارتقای خانواده موتور و گیربکس های 6 سرعته دستی و نیمه اتوماتیک و توسعه ساخت داخل مجموعه ها و قطعات.

8- کاهش خودروهای کف به حداکثر ۱۰ هزار دستگاه در پایان سال.

9- پشتیبانی موثر از تولیدکنندگان اجزا و قطعات صنعت خودرو و تسویه مطالبات معوق قطعه سازان.

10- تاسیس و راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری خودرو (تکنوسنتر(.

11- نوسازی ۱۰ هزار ناوگان تجاری سنگین تا پایان سال ۱۴۰۰.

اهداف و اقدامات میان مدت

اما در کنار اهداف کوتاه مدت وزیر پیشنهادی 11 برنامه میان مدت نیز برای صنعت خودرو کشور در نظر گرفته که علاوه بر رشد تولید در این برنامه ها اصلاح نظام تعرفه ای نیز در نظر گرفته شده است.

اهداف و اقدامات میان مدت وزیر پیشنهادی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت شامل

1- افزایش تولید به 6.۱ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۱ و 3 میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۴.

2- الزام به صادرات خودرو (حداقل 3۰ درصد در سال ۱۴۰۴ ) و اصلاح نظام تعرفهای.

3- کاهش 2۰ درصد بهای تمام شده خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱.

4- ارتقاء کیفی تولید خودروها در سطوح 3 ،۴ و 5 ستاره کیفای (افزایش 2۰ درصد در هر سطح) تا  ساال 1402، ممنوعیت تولید خودروهای سه ستاره به پایین از سال 1403 به بعد.

5- لحاظ گارانتی 5 ساله برای خودروهای تولیدی از سال ۱۴۰3 به بعد.

6- تولید حداقل 2 محصول جدید داخلی در هر سال.

7- عملیاتی کردن پروژه نوسازی ناوگان سنگین تجاری فرسوده (حداقل 3۰ هزار دستگاه در سال(

8- ساماندهی و بهبود مدیریت زنجیره تأمین صنعت خودرو با هدف توسعه مجموعه سازی قطعات Tiering  کاهش هزینه تمام شده خودرو، استانداردساز ی و مشترک سازی قطعات، رقابت پذیری قطعه سازی و مجموعه سازی، توسعه صادرات قطعات خودرو و ارتقای کیفیت و استانداردهای قطعه سازی.

 9- توسعه سبد سوخت خودرو و افزایش سهم تولید خودروهای برقی و هیبریدی.

10- ارتقا همکاری بین بنگاهها برای اصلاح و یکپارچه سازی ساختار مدیریتی، کاهش قیمت تمام شده ، توسعه پلتفرم مشترک، یکپارچه سازی مدیریتی نه بنگاهی(.

11- اصالح ساختار مالکیت و عدم مداخله دولت در مدیریت شرکتهای خودروسازی.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید