با برگزاری نشست مجمع هیات موسس

تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند

کدخبر: ۴۳۵۴۸۳
در پی برگزاری انتخابات، اعضای هیات مدیره اتاق مشترک ایران و فنلاند مشخص شدند. در این نشست سفرای دو کشور و مدیر کل اروپای غربی وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.
تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ در نشست مجمع هیات موسس اتاق مشترک ایران و فنلاند، به دنبال برگزاری انتخابات، اعضای هیات مدیره این اتاق مشخص شدند. پیش از این کمیته مشترک ایران و فنلاند به ریاست غلامحسین جمیلی، فعالیت می‌کرد.

در این نشست محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران با بیان این مطلب که علی‌رغم ظرفیت‌های موجود، حجم روابط بین ایران و فنلاند ناچیز است، این رقم را بالغ بر ۷.۵ میلیون دلار برآورد کرد.

بر اساس اظهارات او دو کشور در حوزه مصالح ساختمانی، پتروشیمی، خشکبار، دارو و غیره با هم همکاری داشتند و عمده واردات ایران از فنلاند نیز تکنولوژی بوده است.

او ادامه داد: کمیته مشترک ایران و فنلاند یک سال و اندی قبل تاسیس شد و با اقدامات و روابطی که ایجاد کرد موفق شد به عنوان یکی از فعال‌ترین کمیته‌ها شناخته شود. در این راستا و با عنایت به ظرفیت‌های موجود تصمیم گرفته شد تا اتاق مشترک ایران و فنلاند شکل بگیرد.

کرباسی حمایت سفارتخانه‌ها و وزارت امور خارجه دو کشور را ضروری خواند و گفت: از جمله خواسته‌های فعالان اقتصادی ایران، تسهیل صدور روادی،و تسهیل اقدامات بانکی و امکان حضور تجار ایرانی در نمایشگاه پیش‌رو در فنلاند است.

معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین حمایت از تجار ایرانی در فنلاند برای برقراری روابط موثر اتاق مشترک با نهادهای لازم در فنلاند را از سفارت ایران در فنلاند، مورد تاکید قرار داد.

بررسی امکان دسترسی به واکسن کرونا از طریق فنلاند

پیمان سعادت، مدیر کل اروپای غربی وزارت امور خارجه نیز با توجه به تشکیل اتاق مشترک ایران و فنلاند، برقراری روابط و پیگری مذاکرات با مسئولان این کشور برای دسترسی به واکسن کرونا را مورد توجه قرار داد و خواست این موضوع در دستورجلسه فوری اتاق مشترک قرار بگیرد.

بر اساس گفته‌های او دسترسی به واکسن یک چالش جدی است و باید راهکاری برای آن پیدا کرد.

سعادت در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: از منظر تجاری نیزسطح همکاری‌های بین دو کشور با آنچه محقق شده فاصله زیادی دارد. ایران و فنلاند می‌توانند سطح مناسبات خود را گسترش دهند.

به اعتقاد او پیشرفت‌های فنلاند در حوزه صنعت، تکنولوژی و حمل‌ونقل باید مدنظر قرار گیرد چراکه در این بخش فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد. 

همکاری اتاق بازرگانی فنلاند با اتاق مشترک ایران و فنلاند  

در این بین تیمو وری، معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی فنلاند نیز که به صورت آنلاین در این نشست حضور پیدا کرد با اشاره به آسیب‌های ناشی از کرونا در ایران، گفت: واکسیناسیون جمعی علیه کرونا بسیار اهمیت دارد و دراین راستا، فنلاند برنامه واکسانسیون خود را آغاز کرده و برای تامین واکسن موردنیاز ایران از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

او در ادامه به چالش‌های ناشی از تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: همه می‌دانیم که در دوران تحریم همکاری آسان نبود. در این مدت در فنلاند با اعضای فعال و تجار نشست داشتیم و چالش‌ها را می‌شناسیم. در این رابطه از سفارت‌های دو طرف تشکر می‌کنم و امیدوارم همکاری‌ها مانند گذشته ادامه داشته باشد.

به باور تیمو وری اتاق مشترک ایران و فنلاند مکانیسم فعال و مناسبی است و باید مورد حمایت قرار گیرد تا شرکت‌ها بتوانند روابط تجاری گسترده‌تری را برقرار کنند.

معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی فنلاند همکاری با اتاق مشترک ایران و فنلاند را اقدامی ضروری دانست و تاکید کرد: در آینده این دو نهاد با همکاری هم راهکارهای توسعه سطح روابط را پیدا می‌کنند و گام‌های عملیاتی برمی دارند.

توسعه مناسبات تجاری ایران و فنلاند  

غلامحسین جمیلی، رئیس کمیته مشترک ایران و فنلاند با ابراز خرسندی نسبت به تشکیل اتاق مشترک ایران و فنلاند و آغاز مسیری جدید در این حوزه، گفت: تجار و بازرگانان باید به دور از نگاه‌های سیاسی، مناسبات را بر پایه مبانی اصولی تجارت، توسعه دهند. در این راستا اتاق مشترک نقش پررنگی خواهد داشت.

این فعال اقتصادی زمینه همکاری بین اتاق‌های بازرگانی فنلاند وایران را قابل توجه توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های و توانمدی‌هایی که وجود دارد، انتقال تکنولوژی و توسعه مناسبات، رویکرد اصلی اتاق مشترک خواهد بود. هر چند در این بین همکاری و ارتباط موثر و مستمر بین اتاق‌های بازرگانی فنلاند و ایران نیز بسیار اهمیت دارد.

براساس اظهارات او با پشت سر گذاشتن بحران کرونا شرایط همکاری‌ها بهتر می‌شود. جمیلی همچنین به نمایشگاهی که قرار است در فنلاند و در حوزه نوآوری و کارآفرینی استارتاپی برگزار شود، اشاره کرد و از اتاق بازرگانی فنلاند و سفارت این کشور در تهارن خواست تا زمینه حضور علاقه‌مندان ایرانی دراین رویداد مهم فراهم شود.

پس از این با برگزاری انتخابات، اعضای هیات مدیره اتاق مشترک ایران و فنلاند مشخص شدند. بر این اساس غلامحسین جمیلی، سید کمال حسینی، مهدی رحیمی، عبدالله مهاجر دارابی، سجاد یکوکسان، امیر مسعود حاجی میرزاحسین خوشنویس و احسان دارایی به ترتیب بیشترین آرا را به خود اختصاص و اعضای هیات مدیره اتاق مشترک ایران و فنلاند را تشکیل دادند.

همچنین امیر اسلامیه همدانی و حسین باقرنژاد شایان به عنوان اعضای علی‌البدل تعیین شدند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید