در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح شد

پنج چالش اصلی پیش روی دولت سیزدهم

کدخبر: ۴۳۷۱۵۸
پنج چالش اصلی پیش روی دولت سیزدهم در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور بررسی شدند.
پنج چالش اصلی پیش روی دولت سیزدهم

به گزارش اقتصادنیوز ؛ در این نشست از «همه‌گیری کرونا»، «تورم فزاینده»، «کسری بودجه بالا»، «رانت و  فساد ارز 4200 تومانی» و «تحریم‌ها» به عنوان پنج چالش اصلی اقتصاد کشور یاد شد و فعالان بخش خصوصی بر این نکته تاکید کردند که باید در اسرع وقت اقداماتی برای بهبود و در نهایت حل آنها اندیشیده شود.

در این نشست قرار بود وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت هم حضور داشته باشد که این امر محقق نشد و نشست بدون وزیر برگزار شد. در این نشست علاوه بر ارزیابی چالش های پیش روی دولت سیزدهم، مشکلاتی صادراتی منطقه نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند.   

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: دولت اگر می‌خواهد موفق شود  باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیشتر استفاده کند و نظرات مشورتی فعالان اقتصادی را به‌کار گیرد و امیدواریم که این رویکرد تقویت شود. تردیدی نیست که دولت سیزدهم با شرایط سختی روبه‌روست و شاید بتوان گفت با سخت‌ترین شرایطی که دولت‌ها در 40 سال گذشته داشته‌اند، روبرو است.

کرونا، اولویت نخست کشور است

 خوانساری ادامه داد: متأسفانه شاهدیم روزانه تعداد زیادی از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند و سویه‌های جدید کرونا نیز در حال گسترش است که جای نگرانی بیشتری دارد. سهل‌انگاری، بی‌توجهی و سؤمدیریت مسئولان گذشته نسبت به کرونا باعث شده این روزها میزان ابتلا و مرگ‌ومیر بالا باشد و مدیریت شرایط کنونی «همه‌گیری کرونا» یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت جدید است. البته دولت جدید اعلام کرد که اولویت نخست کشور در شرایط کنونی مبارزه با کروناست و ما هم امیدواریم موفق باشند.

آمادگی بخش خصوصی برای واردات واکسن

او هم‌چنین با اشاره به آمادگی کامل اتاق بازرگانی تهران و شرکت‌های فعال عضو اتاق برای همکاری با دولت در زمینه مبارزه با کرونا گفت: اگرچه در ماه‌های گذشته به دلیل برخوردهای نادرست مسئولان وزارت بخش خصوصی موفق نشد با واردات واکسن کرونا کمکی کاهش همه‌گیری این بیماری بکند اما شرکت‌هایی بخش خصوصی که در این زمینه کار می‌کنند و نمایندگی تولیدکنندگان واکسن را دارند، مجدد فعال ‌شده و با تولیدکننده‌ها و تامین‌کننده‌ها وارد مذاکره شده‌اند.

 اتاق تهران روز گذشته طی نامه‌ای به وزرای بهداشت و امور خارجه، آمادگی خودش را برای واردات واکسن اعلام کرده است. هم‌چنین با دستور جناب آقای مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، کمیته‌ای برای بررسی واردات واکسن تشکیل‌ و جلساتی برگزار شده که نتایج قابل قبولی داشته است. با این وضع بسیار امیدواریم که مجوزها سریع‌تر و به‌موقع صادر شود تا بتوانیم بحث واردات واکسن را مجدداً پیگیری کنیم و اگر در این زمینه اتفاقی افتاد حتماً به طور شفاف اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

رشد نگران‌کننده تورم و پایه پولی

خوانساری هم‌چنین نرخ فزاینده «تورم» را یکی دیگر از چالش‌های دولت دانست و گفت: متأسفانه شاهدیم که روند تورم هم‌چنان افزایشی است. برابر آمار مراجع رسمی، نرخ تورم سالانه در مرداد ماه 45.2 درصد محاسبه شد درحالی‌که در پایان سال 1399، یعنی پنج ماه پیش، این نرخ 36.4 درصد بود. این موضوع نشان می‌دهد تورم ماهانه در حال رشد و افزایش است. توجه داشته باشیم که تورم مهم‌ترین عاملی است که ثبات اقتصادی را با مشکل روبه‌رو می‌کند و آینده سرمایه‌گذاری و تولید را تیره‌وتار می‌کند. متاسفانه علاوه بر تورم، برابر آمار بانک مرکزی پایه پولی هم 9.2 درصد رشد داشته که نگران‌کننده است و امیدواریم دولت سیزدهم در این حوزه هم کاری جدی انجام دهد.

تخریب اقتصاد با ارز یارانه‌ای

رئیس اتاق تهران از ادامه تخصیص «ارز ترجیحی» و چند نرخی بودن ارز هم به‌عنوان مشکل دیگر پیش روی دولت یادکرد و گفت: در 4 ماهه ابتدایی امسال میزان تخصیص ارز برای واردات 15 میلیارد دلار اعلام‌شده است که 4.6 میلیارد دلار آن ارز 4200 تومانی بوده است یعنی از محل تخصیص این ارز حدود 100 هزار میلیارد تومان به کالاهای اساسی، اقلام خوراکی و دارویی یارانه داده شده است. با این حال آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم پنج ماهه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 58.4 درصد بوده در شرایطی که تورم اقلام غیرخوراکی که ارز 4200 هم استفاده نکرده‌اند 36.1 درصد بوده است. یعنی اگرچه برای واردات کالاهای اساسی و اقلام خوراکی ارز ترجیحی پرداخت‌شده اما میزان تورم آن بیشتر از کالاهایی بوده است که ارز یارانه‌ای نگرفته‌اند. این داده‌ها نشان می‌دهد که ارز 4200 تومانی به‌جز تخریب اقتصاد با ایجاد رانت و فساد اثر دیگری نداشته است. هم‌چون چهار سال گذشته از این تریبون اعلام می‌کنم که راه نجات اقتصاد از این وضع، تک‌نرخی شدن ارز است. اگر می‌خواهیم از رانت و فساد جلوگیری کنیم باید ارز تک‌نرخی شود و قیمت واقعی خود را داشته باشد. کمک‌های دولت هم باید از طریق یارانه‌ مستقیم به‌صورت هدفمند به قشری که نیازمند هستند، پرداخت شود.

کسری بودجه 190 هزار میلیارد تومانی در فصل اول سال

خوانساری «کسری بودجه» و چاره‌اندیشی برای حل آن را اولویت دیگر دولت سیزدهم دانست و گفت: یکی دیگر از چالش‌های اصلی اقتصاد کشور کسری بودجه است که از دلایل مهم رشد تورم در کشور محسوب می‌شود. برابر اعلام خزانه‌داری کل کشور، در سه‌ماهه اول سال عدم تخصیص و کسری بودجه 190 هزار میلیارد تومان بوده که اگر این روند ادامه پیدا کند مشکلات بسیاری به وجود خواهد آورد از جمله این که تورم را به شدت بالا خواهد برد. در این خصوص رئیس محترم سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرده‌اند که به دنبال اصلاحات بودجه هستند. متاسفانه بودجه امسال هم در دولت و هم مجلس به‌صورت بسیار منبسط و در حالی بسته شد که بحث درآمدهای دولت، شفاف و واضح نبود. به همین دلیل شاهدیم که دولت در سه‌ماهه نخست سال با کسری بودجه شدید مواجه شده‌ است. امیدواریم با نظراتی که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه داشته‌اند، تلاشی صورت گیرد تا حداقل در نیمه دوم سال کسری بودجه کمتر باشد که عامل موثری در کاهش سرعت رشد تورم است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین از «تحریم» به‌عنوان دیگر چالش مهم پیش روی دولت سیزدهم یاد کرد و افزود: تحریم‌ها کماکان اقتصاد کشور را آزار می‌دهد. امیدواریم که تلاش‌ها و مذاکرات برای رفع تحریم‌ها هرچه زودتر شروع و شر تحریم‌ها از سر اقتصاد کشور برداشته شود.

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید