رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اعلام کرد:

افزایش 38 درصدی صادرات ایران به روسیه در ثلث اول سال

کدخبر: ۴۳۸۰۷۴
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه می‌گوید: در چهارماهه امسال با افزایش نرخ ارز و رفع مشکلات ناشی از کرونا، صادرات ایران به روسیه نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد افزایش پیدا کرده است.
افزایش 38 درصدی صادرات ایران به روسیه در ثلث اول سال

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران؛  هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به رشد 38 درصدی صادرات ایران به روسیه در چهار ماهه امسال، می‌گوید: بخشی از این افزایش 38 درصدی ناشی از افزایش نرخ ارز بوده و بخشی دیگر به دلیل مرتفع شدن مشکلات ناشی از کرونا بوده است.

  تیزهوش تابان افزود: بر اساس آمار گمرک ایران، صادرات ایران به روسیه در چهار ماهه امسال، 333 میلیون دلار بوده است که نسبت به چهارماه نخست سال قبل با 38 درصد افزایش داشته است. همچنین در همین مدت زمانی، واردات ما از روسیه هم 472 میلیون دلار بوده که نسبت به زمان مشابه سال پیش 8 درصد کاهش داشته است.  

به گفته تیزهوش تابان کالاهای صادراتی ایران بیشتر در بخش مواد خوراکی از جمله خشکبار، میوه و صیفی‌جات بوده و در بخش‌های دیگر مواد پلاستیکی، الیاف، آهن و فولاد را شامل می‌شود. همچنین روغن‌های حیوانی و نباتی، چوب و اشیای چوبی، دیگ بخار و آب گرم و عدس عمده کالاهایی است که ما از روسیه وارد کرده‌ایم.

تیزهوش تابان با بیان اینکه بخشی از افزایش میزان صادرات ما به روسیه به افزایش نرخ ارز مرتبط است می‌گوید: دلیل دیگر مربوط به شیوع کرونا است که سال گذشته باعث بسته شدن مرزها شد اما امسال با تداوم این بیماری و تطابق پذیری بیشتر تجار دو طرف مسیر مبادلات باز شده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه درباره واردات واکسن روسی توسط بخش خصوصی هم توضیح می‌دهد: بخش خصوصی هنوز در زمینه واردات واکسن از روسیه وارد نشده است و اگر خبرهایی در این‌باره منتشر شده حتما مربوط به بخش «شبه خصوصی» است.

او ادامه داد: قراردادهایی برای واردات واکسن توسط دولت تنظیم شد که روس‌ها به تعهداتشان عمل نکردند؛ به این دلیل که خودشان در داخل روسیه به واکسن‌ها نیاز داشتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید