با ابلاغ تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی

تمدید مهلت رفع تعهد ارزی برای صادرات سال‌های ۹۷ تا ۹۹

کدخبر: ۴۴۵۶۴۹
اقتصادنیوز ؛ با ابلاغ تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی فرصت رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان سال 99 تا پایان آبان 1400 تمدید شد.
تمدید مهلت رفع تعهد ارزی برای صادرات سال‌های ۹۷ تا ۹۹

به گزارش اقتصادنیوز ؛ علاوه بر تمدید فرصت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال ۹۹ تا ۳۰ آبان امسال، تعقیب قضایی متخلفین سال‌های ۹۷ و ۹۸ تا ۳۰ مهرماه و متخلفین سال ۹۹ تا ۳۰ آبان ماه امسال متوقف خواهد شد.

 احسان قمری دبیر کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت تصمیمات هشتمین جلسه کمیته ماده ۲ چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را اطلاع‌رسانی کرد.

بر اساس این گزارش، به صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی صادراتی سال ۹۷ فرصت داده می‌شود جهت تعیین تکلیف نسبت به ارائه درخواست به کمیته اقدام ارزی تا تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ اقدام کنند.

همچنین فرصت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال ۹۸ تا تاریخ ۳۰ مهرماه امسال و صادرکنندگان سال ۹۹ تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ تمدید شده است.

تصمیم مهم دیگر این کمیته این است که با توجه به دو تصمیم بیان‌شده، تعقیب قضایی متخلفین سال‌های ۹۷ و ۹۸ تا تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ و برای متخلفین سال ۹۹ تا تاریخ ۳۰ آبان ماه متوقف خواهد شد.

داستان رفع تعهد ارزی

رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به داستان بلند و بالایی بدل شده است که صدای بسیاری از صادرکنندگان را درآورده است. در این خصوص چندی پیش محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اعلام کرد، بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده، طی 17 ماه بالغ بر 80 دستورالعمل در حوزه تجارت خارجی و صادرات صادر شده  و این تغییرات لحظه ای قوانین صادرکننده را با مشکل مواجه کرده است. براساس آخرین دستور العمل صادرکنندگان ملزم شدند تا 23 تیرماه نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام کنند. تاریخی که حال با توجه به ابلاغ تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی تغییر کرده و صادرکنندگان تا 30 مهر ماه مهلت دارند تا نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام کنند.

هر چند تاریخ اجرای رفع تعهد ارزی تغییر کرده اما ظاهرا مفاد این پیش بینی شده در این دستورالعمل همچنان به قوت خود باقی هستند. در این خصوص به گفته لاهوتی، اجرای دستورالعمل جدید لازم الاجرا است و همه صادرکنندگان باید بر اساس این چارچوب حرکت کنند و روش های اعلامی در این دستورالعمل، برای صادرات 100 درصد بازگشت ارز الزامی است و اظهارنامه ای که در دست هر یک از ما صادرکنندگان است معادل 100 درصد ارز را باید به چرخه اقتصادی برگردانیم و روش بازگشت ارز به چرخه اقتصادی برای کارتهای بازرگانی غیرتولیدی 80 درصد عرضه در نیما و 20 درصد اسکناس است و برای تولیدی ها، 30 درصد صادرات در مقابل واردات خود است و مهلت زمان بازگشت ارز 4 ماه است و اگر صادرکننده ای زودتر از موعد برگرداند 10 درصد از اظهارنامه خود را تخفیف می گیرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید