براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی؛

آخرین وضعیت واکسیناسیون در ایران

کدخبر: ۴۴۹۸۶۴
انستیتوپاستور ایران آخرین وضعیت صنعت واکسن کووید در ایران و جهان را تشریح کرد.
آخرین وضعیت واکسیناسیون در ایران

به گزارش اقتصادنیوز ؛ عضو هیات علمی انستیتوپاستور ایران در کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران اعلام کرد، تا 30 مهرماه امسال حدود 100 میلیون دوز واکسن سینوفارم از چین وارد کشور شد و در مجموع 10 میلیون واکسن کووایران‌برکت با مجوز مصرف اضطراری به وزارت بهداشت تحویل داده شده و هیچ‌یک از واکسن‌های ساخت داخل تایید نهایی از سازمان بهداشت جهانی را تاکنون دریافت نکرده‌اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی اتاق تهران، زهره افتخاری، بنابر آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت طی 20 اکتبر (28 مهرماه)، تاکنون 48.1 درصد جمعیت جهان دست‌کم یک دوز واکسن کووید را دریافت کرده‌اند و به این ترتیب، 6 میلیارد و 84 میلیون دوز تاکنون در جهان مصرف شده‌است.

 این گزارش نشان می‌دهد که کشور امارات با 96 درصد تزریق دست‌کم یک دوز واکسن کووید، در جهان پیشتاز است و کوبا که تا چندی پیش مشکلات عدیده‌ای در واکسیناسیون داشت، در رتبه سوم جهان ایستاده و 86 درصد از واجدان شرایط دریافت واکسن در این کشور، دوز اول را تزریق کرده‌اند. بر اساس این آمار، در ایران نیز تا 20 اکتبر امسال، 58 درصد از واجدین شرایط، دوز اول را تزریق کرده‌اند.

آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی همچنین نشان می‌دهد که کشورهای چین، ایالات‌متحده آمریکا، آلمان و بلژیک، هند و انگلیس در صدر تولیدکنندگان واکسن کووید-19 جای دارند. در چین حدود 142 میلیون دوز و در آمریکا 103 میلیون دوز واکسن کووید تولید شده‌است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که هر دوز واکسن آسترازنکا تولید شده از سوی آکسفورد و آسترازنکا 4 دلار قیمت دارد و ارزان‌ترین واکسن کووید شناخته‌شده در جهان است. در این میان، هر دوز واکسن مدرنا تولید شده از سوی آمریکا 37 دلار، سینووک چین 30 دلار، فایزر-بایونتک 20 دلار، اسپوتنیک روسیه 10 دلار و واکسن جانسون‌اندجانسون آمریکا نیز 10 دلار قیمت دارد.

این گزارش به جغرافیای صدور مجوز کامل و اضطراری چند واکسن کووید منتخب نیز پرداخته و بر اساس آن، واکسن‌های فایزر-بایونتک،آکسفورد-آسترازنکا،مدرنا، جانسون‌اندجانسون، سینوفارم و اسپوتنیک بیشترین مجوزها را برای تزریق در کشورهای جهان دریافت کرده‌اند. واکسن سوبرانا ساخت کشور کوبا نیز تنها در ایران، کوبا و نیکاروگوئه موفق شده است که مجوز تزریق اضطراری را دریافت کند.

آخرین وضعیت واکسیناسیون در ایران

بر اساس گزارش عضو هیات علمی انستیتو پاستور، در ایران نیز 6 واکسن در فازهای مختلف مطالعات بالینی قرار گرفت که در نهایت و تاکنون، مجوز مصرف اضطراری برای کووایران‌برکت، اسپایکوژن و پاستوکووک صادر شد و واکسن‌های کووپارس و فخرا نیز مجوز مصرف مشروط را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که هیچ‌یک از واکسن‌های کووید ساخت داخل تاکنون موفق به دریافت تایید نهایی از سوی سازمان بهداشت جهانی نشده‌اند.

بر اساس آمار واکسیناسیون کووید تجمیعی در کشور از ابتدا تا 30 مهرماه امسال، حدود 100 میلیون دوز واکسن سینوفارم از چین، در حدود 10 میلیون دوز واکسن آسترازنکا از کشورهای ژاپن،ایتالیا،چین،اتریش،لهستان،روسیه،کره‌جنوبی و یونان وارد ایران شده‌است. واکسن بهارات هند نیز به میزان یک میلیون و 120 هزار دوز و اسپوتنیک روسیه نیز حدود 2 میلیون و 500 هزار دوز وارد کشور شده‌است.

تولیدکنندگان داخلی نیز بر اساس این آمار، واکسن‌های خود را تحویل وزارت بهداشت داده‌اند: برکت با 10 میلیون دوز و انستیتو پاستور با حدود یک میلیون و 400 هزار دوز.

بر اساس این گزارش، تا دوم آبان ماه امسال در مجموع 80 میلیون و 406 هزار و 788 دوز واکسن در کشور تزریق شده است و به این ترتیب، 77 درصد دوز اول و 42 درصد نیز دوز دوم را دریافت کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که تا دهم آبان ماه نیز تعداد واکسن ورودی به کشور از مرز 150 میلیون دوز فراتر رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید