هیات وزیران مصوب کرد

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی اولویت خرید نهاده‌های وارداتی

کدخبر: ۴۵۲۱۰۳
آیین‌نامه اجرایی مربوط به اولویت خرید نهاده‌های کشاورزی وارداتی از محل کشت فراسرزمینی ابلاغ شد.
ابلاغ آیین‌نامه اجرایی اولویت خرید نهاده‌های وارداتی

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت،  هیات وزیران در جلسه مورخ ۹ آبان ۱۴۰۰ و در اجرای تکلیف مقرر در بند (م) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مبنی بر اولویت خرید محصولات کشاورزی و دامی وارداتی از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی، آیین‌نامه اجرایی مربوط به این بند از قانون مذکور را تصویب کرد.

هدف از تصویب آیین‌نامه فوق، حفظ امنیت غذایی بویژه در محصولات اساسی و راهبردی، تشویق هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری در حوزه محصولات کشاورزی و دامی، بهبود الگوی کشت، تولید آب مجازی (مدیریت بحران آب در کشور) و ارتقای فناوری و دانش در فرآیند تولید محصولات کشاورزی با بکارگیری تجارب موفق کشورهای همسایه است.

به موجب آیین‌نامه یاد شده، شرکت پشتیبانی امور دام کشور و شرکت بازرگانی دولتی ایران مکلفند در واردات محصولات کشاورزی و دامی توسط شرکت‌های ذی­صلاح دولتی و غیردولتی، شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی را در شرایط مساوی در اولویت خرید قرار دهند.

شرایط مساوی براساس مجموع ارزش گمرکی (ارزش CIF) و در چارچوب قوانین و مقررات مربوط از جمله قانون برگزاری مناقصات تعیین می‌شود.

همچنین براساس این آیین‌نامه، واردات محصولات کشاورزی و دامی تولید شده توسط شرکت‌های مجری کشت فراسرزمینی به شرط فروش همان محصول به شرکت­ پشتیبانی امور دام کشور و شرکت بازرگانی دولتی ایران در داخل به صورت ریالی و بدون تأمین و انتقال ارز، در چارچوب قوانین و مقررات مربوط مشمول سود بازرگانی صفر خواهند بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید