انتظارات برای کاهش قیمت مسکن کمرنگ شد

تورم 100 درصدی ساخت و ساز مسکن +نمودار

کدخبر: ۴۳۰۳۰۴
قیمت نهاده‌های ساختمانی تهران درمقایسه با سال قبل بیش از دو برابر افزایش یافته است. صعودی بودن هزینه ساخت و ساز مسکن در هر سه قاب تورمی نشان می‌دهد کاهش قیمت مسکن حداقل در آینده‌ای نزدیک در پایتخت دور از انتظار به نظر می‌رسد.
تورم 100 درصدی ساخت و ساز مسکن +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، از عوامل تاثیرگذار بر روند تورم هر کالا تغییرات هزینه تولید آن است. در بخش مسکن نیز تورم نهاده‌های ساختمانی نشان می‌دهد رشد قیمت مسکن چه مسیری را در فصل‌های آتی دنبال خواهد کرد.

این تورم اکنون در نهاده‌های ساختمانی شهر تهران به دومین رکورد نقطه‌ای خود در دهه 90 دست پیدا کرده است. به طور کلی بررسی تورم این گروه در مقیاس فصلی و نقطه ای نشان دهنده سیر صعودی هزینه ساخت مسکن در تهران بوده و گویا همچنان ادامه دارد.

رکورد تورم فصلی خدمات در بهار 1400

شاخص نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در بهار 1400 نسبت به همین زمان در فصل قبل 19.4 درصد افزایش یافته و به چهارمین رکورد خود در میان رشدهای فصلی ثبت شده در دهه 90 دست پیدا کرده است.

روند سال‌های گذشته نشان می‌دهد بیشترین تورم فصلی در تابستان 99 رخ داده که برابر با 30.2 درصد بوده است.

تفکیک اجزای نهاده‌های ساختمانی در پایتخت منعکس کننده تغییرات قیمت در هر بخش است.

گروه «خدمات» در میان گروه‌های ساخت و ساز مسکن در تهران رکورد تورم فصلی خود در دهه 90 را ثبت کرده است.

به طور کلی غالبا تورم ماهانه در بخش خدمات از مسیری نوسانی در دهه 90 تبعیت می‌کرده است. به این صورت که هر ساله در بهار تورمی‌ به مراتب بیشتر از فصول دیگر سال رقم خورده و پس از آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یافته است.

این تورم در بهار سال جاری به 27.7 درصد رسیده که بیشترین رقم در دهه 90 به حساب می‌آید.

تورم

دومین رکورد تورم نقطه ای در ساخت و ساز مسکن

مقیاسه شاخص قیمت‌ها با فصل مشابه خود در سال گذشته نشان دهنده تورم نقطه ای است. این تورم در نهاده‌های ساختمانی تهران در بهار سال جاری به 100.7 درصد رسیده است.

در ده سال گذشته این دومین رکورد تورم نقطه ای در ساخت و ساز مسکن به شمار می‌آید.

رکورد تورم نقطه ای در این بخش به زمستان 99 متعلق بوده که برابر با 101.6 درصد به ثبت رسیده است و تنها 0.9 واحد درصد بالاتر از بهار امسال بوده است.

در میان گروه‌های ساخت و ساز مسکن در سه ماه نخست سال بخش «سنگ» بیشترین تورم نقطه ای را ثبت کرده است.

این گروه از پاییز سال قبل تاکنون همواره تورمی بالاتر از 100 درصد داشته و اکنون با افزایشی قابل توجه به بالاترین رکورد خود دست پیدا کرده است.

در مقایسه با سایر گروه‌های ساخت و ساز مسکن تورم 143.7 درصدی گروه «سنگ» بیشترین بوده است.

 تورم

رکوردزنی تورم میانگین ساخت و ساز مسکن در کل دهه 90

تورم میانگین یا سالانه به مقایسه میانگین شاخص در چهار فصلی منتهی به فصل مورد نظر با همین اطلاع در سال قبل گفته می‌شود.

این تورم در فصل بهار به 93.5 درصد رسیده که نسبت به فصل قبل 17 واحد درصد افزایش پیدا کرده است. 

رکورد زنی تورم میانگین این بخش  در بهار در کنار تورم نقطه ای 100 درصدی و چهارمین رکورد رشد فصلی در سه ماه نخست سال جاری نشان دهنده مسیر صعودی قیمت‌ها در ساخت و ساز مسکن تهران دارد.

به عبارت دیگر در شرایطی که روند هر سه شاخص از تورم نهاده‌ها ساختمانی در تهران مسیری افزایشی را ثبت کرده پس نمی‌توان انتظار کاهش در هزینه تولید مسکن را در فصول آتی داشت. این امر در نهایت منجر به رشد هزینه مسکن شده و مانع از افت قیمت مسکن حد اقل در آینده ای نزدیک خواهد شد.

تورم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید