تورم نقطه ای مسکن کل کشور؛ 30 درصد

2 رکورد تورم مسکن در بهار 1400 +نمودار

کدخبر: ۴۲۵۶۸۴
تورم نقطه به نقطه مسکن در بهار 1400 به بالاترین میزان خود در 5 سال اخیر رسید اما رشد فصلی شاخص قیمت مسیری نزولی را اتخاذ کرده است.
2 رکورد تورم مسکن در بهار 1400 +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، روند تورم اجاره در ایران از سال 95  حکایت از آن دارد که رشد نقطه به نقطه شاخص قیمت مسکن در خانوارهای شهری هم گام با اجاره در ایران روندی صعودی داشته و به بالاترین حد خود در این مقطع دست پیدا کرده است.

تورم فصلی مسکن در بهار 1400

شاخص قیمت مصرف کننده در بخش مسکن به نوعی بیان کننده متوسط هزینه های پرداختی مسکن در هر مقطع  است. اکنون این شاخص توسط مرکز آمار در دو بخش کل مسکن و به طور خاص در قسمت اجاره اعلام شده است.

مقایسه این شاخص با فصل قبل مبین تورم فصلی است. بررسی آماری از تورم فصلی بخش اجاره و مسکن دراین مدت نشان می دهد خانوارهای شهری در تابستان 99 بیشترین تورم فصلی در بخش مسکن را تجربه کرده اند که برابر با 11.8 درصد بوده است. 

کمترین میزان تورم فصلی ثبت شده هم در بهار 1395 رقم خورده که تقریبا 0.4 درصد محاسبه شده است.

در این میان رشد فصلی قیمت برای خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند از سال 97 تا کنون مسیری افزایشی را ثبت کرده است.  در این باره نیز بیشترین میزان رشد قیمت 41.2 درصد بوده که در تابستان سال 99 که بیشترین تورم فصلی رقم خورده بود ثبت شده است. با این حال سطح بالای رشد قیمت برای این دسته از خانوارها همچنان برقرار بوده و در بهار سال جاری معادل با 39.8 درصد برآورد شده است

اما زمانی که رشد شاخص را با موقعیت مشابه خود در سال قبل محاسبه کنیم حاصل تورم نقطه به نقطه در بخش مسکن یا اجاره خواهد بود.

در اکوایران ببینید : در بازار املاک کشور چه خبر است ؟

رکورد تورم نقطه ای مسکن در بهار 1400

درهمین رابطه بررسی رکوردهای آماری در تورم نقطه به نقطه مسکن  نشان می دهد روند تورم نقطه ای در این متغیر تقریبا صعودی بوده است.

براساس این داده ها در بهار 1400 بیشترین تورم نقطه به نقطه در بازار مسکن رخ داده که برابر با 29.1 درصد بوده است. تورم بازار اجاره نیز با ثبت رقمی هم ارز با کل بخش مسکن رکورد بیشترین رشدسالانه قیمت را در این مدت به ثبت رسانده است

سومین قاب بررسی رشد قیمتها در بازار مسکن رشد سالانه آنهاست. این رشد از طریق مقایسه میانگین شاخص قیمت در 4 فصل منتهی به فصل مذکور با موقعیت مشابه در سال گذشته محاسبه می شود.

رکورد تورم میانگین در بخش مسکن

در این بررسی نیز مشاهده می شود مانند تورم نقطه ای بیشترین تورم میانگین در فصل بهار 1400 در بازار مسکن و اجاره به ثبت رسیده که برابر با 28.8 درصد بوده است. روند این متغیر نیز مانند تورم نقطه ای نشان از مسیر صعودی تورم سالانه در این بازار داشته است. مشاهده روند اعداد نشان از مسیر رو به رشد در این متغیر در فصل های آتی دارد.

در کنار تورم مسکن در این گزارش به تورم خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی نیز اشاره شده است. طبق آمارها و داده های منتشر شده در این خصوص نیز تورم نقطه ای در بهار 1400 به بیشترین میزان خود در مقطع 5 ساله رسیده که معادل با 51.9 درصد بوده است. این تورم در مقیاس میانگین نیز همین رکورد را به ثبت رسانده اما سطح آن برابر با 43.1 درصد بوده است.

  • مسکن
  • مسکن
  • مسکن
  • مسکن
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید