ایران و مالی تفاهم نامه معدنی امضا کردند + جزییات

کدخبر: ۴۵۷۷۲۱
ایران و مالی در زمینه همکار یهای معدنی تفاهم نامه جدید امضا کردند.
 ایران و مالی تفاهم نامه معدنی امضا کردند + جزییات

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایرنا، با توجه به علاقه‌مندی کشور مالی برای سرمایه‌گذاری، تجارت و فناوری برای توسعه معادن‌شان، همچنین آمادگی تهاتر مواد اولیه مورد نیاز ایران با محصولات بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان، جلسه‌ای در محل سازمان نظام مهندسی معدن ایران برگزار و تفاهم‌نامه همکاری معدنی بین این سازمان و اتاق معدن مالی امضا شد.

مطابق مفاد این تفاهم‌نامه، سازمان نظام مهندسی معدن برای همکاری با اتاق معادن کشور مالی در خصوص آموزش کارشناسان و مهندسان معدن مالی در این کشور یا ایران از طریق سامانه‌های آموزشی موجود، گسترش معادن و صنایع معدنی این کشور از طریق شرکت‌های عضو سازمان نظام مهندسی معدن ایران و فعال در زمینه های اکتشاف (ژئوفیزیک، ژئوشیمی، زمین شناسی)، استخراج (طراحی و اجرا)، فراوری (تست آزمایشگاهی، طراحی، اجرا، پیاده‌سازی تجهیزات و تاسیسات) و خدمات فنی مهندسی همکاری خواهد کرد.

همچنین سازمان نظام مهندسی معدن ایران به ارائه مشاوره اقتصادی و سرمایه‌گذاری به اتاق معادن مالی از طریق تهیه بسته سرمایه‌گذاری معادن مالی برای سرمایه‌گذاران بالقوه ایرانی خواهد پرداخت.

«تقی نبئی»  رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این مراسم اظهار داشت: این سازمان متشکل از ۳۱ سازمان استانی با بیش از ۵۰ هزار متخصص و افزون بر ۲ هزار شرکت فعال در زمینه معدن و صنایع معدنی آمادگی دارد در زمینه های فنی و مهندسی، آموزشی و پژوهشی در عرصه‌های پی‌جویی، اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی به همکاری دوجانبه پرداخته و به تبادل استاد و دانش‌پذیر و تبادل بسته‌های سرمایه‌گذاری با مالی بپردازد.

«پونا عبدوالایه»  رییس اتاق معادن کشور مالی نیز در این مراسم گفت: این کشور آمادگی کامل برای توسعه همکاری‌ها در همه زمینه های ممکن در بخش معدن و صنایع معدنی با ایران دارد.

وی بیان‌داشت: ایران و مالی دو کشور دارای قدمت طولانی و تاریخ‌ساز و ارزش‌های مشترک از جمله اشتراکات مذهبی هستند.

رئیس اتاق معادن مالی خاطرنشان‌کرد: مالی با معادن سرشار خود شناخته می‌شود و در سرتاسر این کشور معادن مختلفی وجود دارد، با این حال حضور ما در ایران نشان‌دهنده عزم مسوولان ما برای توسعه تعاملات، انتقال فناوری ارزشمند ایرانی در بخش معدن و همچنین شناساندن ظرفیت‌های خوب کشورمان در بخش معدن و صنایع معدنی است.

وی ادامه‌داد: مالی به‌طور سنتی یک کشور طلاخیز شناخته می‌شود، به‌طوری که سالیانه بین ۵۰ تا ۶۲ تن طلا به صورت صنعتی از ۱۴ معدن استخراج می‌شود که ۶۶ درصد صادرات، ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۵ درصد بودجه این کشور را تشکیل می‌دهد.

عبدوالایه اضافه ‌کرد: از سایر معادن طلا نیز به‌طور سنتی ۲۵ تا ۳۰ تن طلا در سال استخراج می‌شود و علاوه بر آن مالی سرشار از معادن آهن، بوکسیت، اورانیوم، لیتیم و منیزیم است که کمتر به آنها پرداخته شده است.

وی تاکید کرد: استخراج صنعتی این معادن، تبادل استاد و دانشجو با ایران و آموزش مهندسان و دانشجویان مالی، از نکات مهم مد نظر مسوولان مالی در همکاری با ایران است.
 
این تفاهم‌نامه به امضای رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران و رییس اتاق معادن کشور مالی رسید.

برپایه این گزارش، هر دو طرف توافق کردند که دانش و تجربیات اعضای خود را از طریق ترتیب دادن بازدیدهای معدنی، سمینارها، وبینارها و نمایشگاه ها بین دو کشور ایران و مالی تبادل کنند.

 همچنین دو طرف کارگروه مشترکی را برای کار بر روی موارد فوق تعریف کرده و جلسات و مذاکرات را برای اجرای موارد توافق شده ادامه خواهند داد.

مالی با نام رسمی جمهوری مالی کشوری محصور در خشکی واقع در غرب آفریقا است. مالی از شمال شرقی با الجزایر و از خاور و جنوب شرقی با نیجر و ازجنوب خاوری با بورکینافاسو و از جنوب با ساحل عاج و از جنوب غربی با گینه و از خاور با سنگال و از شمال غربی و غرب با موریتانی مرز مشترک دارد.

مالی در جنوب صحرای بزرگ آفریقا قرار گرفته و بخش‌هایی از آن در این صحرا واقع شده‌ است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید