در نامه به معاون قضایی دادستان تهران تشریح شد

13 راهکار جلوگیری از ایستایی کالا در بنادر

کدخبر: ۴۵۸۲۹۷
اقتصادنیوز: گمرک ایران با توجه به دستور معاون قضایی دادستان تهران ضمن تشریح عوامل رسوب کالا در گمرکات کشور 13 راهکار برای عبور از این مشکل را پیشنهاد داد.
13 راهکار جلوگیری از ایستایی کالا در بنادر

به گزارش اقتصادنیوز ؛ در نامه مهرداد جمال ارونقی معاون امور گمرکی کشور به محمدرضا صاحبی پسندیده ،معاون قضایی دادستان تهران آمده، ارزیابی های صورت گرفته نشان از آن دارد که عوامل و دستگاههای مختلفی در انباشت کالا در گمرکات کشور دخالت داشته اند که در صورت همکاری این دستگاهها و سازمان های مربوطه مشکل دپو کالا از بنادر برطرف خواهد شد. وی در این خصوص از «الزامات قبل از اظهار کالاها به گمرک»، «اقدامات صاحبان کالا در راستای اظهارکالا به گمرک و ترخیص آن» ، «فرآیند تشریفات گمرکی و ترخیص کالا»، «سیستم حمل و نقل کشور» و...  به عنوان عمده مشکلات حال حاضر بنادر کشور یاد کرد. معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در ادامه به این نکته نیز اشاره کرده که در راستای بررسی دلایل رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور، تاکنون جلسات متعددی از سوی سازمان های ذی مدخل در امر تجارت خارجی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ بانک مرکزی و گمرک ایران برگزار و در این جلسات بر لزوم تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای انباشته شده در بنادر و گمرکات تأکید شده است. از سوی دیگر در این نشست ها با اشاره به اهمیت جلوگیری از رسوب و انباشت کالا در بنادر، گمرکات و انبارهای متعلق به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، برسازماندهی لازم به منظور تسهیل در روند ترخیص کالا و تامین نیازهای اساسی کشور در مقطع حساس کنونی تاکید لازم به عمل آمده است.

راهکارهای تعیین تکلیف کالا در بنادر

ارونقی در ادامه به این نکته اشاره کرده است که با توجه به مکاتبات انجام شده و کشف چالش های این بخش موارد زیر برای تسریع در تعیین تکلیف اقلام وارده به بنادر و گمرکات کشور 13 راهکار زیر پیشنهاد می شود.

1- پیگیری تصویب و ابلاغ مصوبه ای مبنی براینکه تاریخ ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت قبل از تاریخ حمل کالای مورد ثبت « واردات قطعی » کالاهای وارده به قلمرو سیاسی کشور به منظور سفارش باشد (به غیر از موارد استثناء).

2- تعیین و اعلام مهلت لازم برای افتتاح مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت کالاهای وارداتی پس از ارائه درخواست سیستمی واردکنندگان کالا بصورت تجاری.

3-ارسال اطلاعات ثبت سفارش های وزارت صنعت، معدن و تجارت در صف تخصیص بانک مرکزی از طریق سامانه جامع تجارت به گمرک جهت اظهار و ترخیص کالا در گمرک.

4- پیگیری اخذ مصوبه جهت ترخیص کامل کالاهای در صف تخصیص ارز بانک مرکزی و همچنین کالاهای وارده بصورت اعتباری (که دارای مشکل مالکیت کالا نیستند) با رعایت سایر مقررات مربوطه.

5- تعیین تکلیف کالاهای دپو شده در بنادر، مناطق ویژه و آزاد و گمرکات کشور که تاریخ اعتبار ثبت سفارش آنها منقضی شده است با اولویت اقلام سرمایه ای و مواد اولیۀ مرتبط با خطوط تولید.

6- اعمال مقررات متروکه برای کالاهایی که ظرف مهلت مقرر قانونی، صاحبان کالا برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا مراجعه ننمایند و پیگیری اعلام کالاهای مهلت منقضی به گمرک پس از ٤ ماه از سوی سازمان ها و مراجع تحویل گیرنده از جمله مناطق ویژه و آزاد.

7- الزام کلیه دستگاه های صادرکنندۀ مجوزهای قانونی به صدور مجوزهای مربوطه در حداقل زمان ممکن (با اعلام مدت زمان آزمون کالاها) و ارسال سیستمی به گمرک.

8- امکان تودیع حقوق ورودی مربوط به اظهارنامه های وارداتی بصورت ضمانت نامه بانکی معتبر یا تعهد ذی حسابی مسئولان مالی سازمان مربوطه و یا ترخیص کالاها بصورت نسیه.

9- قرارگیری اظهارنامه های اقلام ضروری در مسیر سبز و ترخیص فوری از گمرک با ارائه مجوزهای قانونی.

10- ارتقاء سامانه بررس و تعیین ارزش گمرک و (TSC) و استفاده از این سامانه جهت تعیین دامنه حداقلی و حداکثری برای ارزش کالاهای وارداتی و به روزرسانی رکوردهای موجود در سامانۀ ارزش به کمک مراجع ذیربط و اتاق بازرگانی.

11- اعمال فوری مقررات متروکه جهت کالاهایی که برای آنها سند ترخیص قطعی صادر شده و علیرغم عدم وجود هیچ مشکلی، ظرف یکماه از تاریخ صدور پروانۀ گمرکی، از انبارهای مربوطه خارج نشوند.

12- پارامتریک کردن کامنت های مرتبط با بانک در اظهارنامه های گمرکی از نظر اعلام بیش بود ارزش و کسرتخلیه ؛ همچنین کنترل اطلاعات ثبت سفارش ، اظهار و اعلامیه تامین ارز با قفل سیستمی در مراحل اظهار کالا به گمرک و صدور پروانه گمرکی.

13- ضمن تعیین تکلیف فوری کالاهای در آستانه فساد در بنادر و گمرکات کشور، میزان ارز مورد نیاز جهت ترخیص اقلام مشمول ارز ترجیحی احصاء و در اختیار مراجع ذیربط قرار گیرد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید