10 هزار خودرو از گمرکات ترخیص شد/ دلیل توقف ۸ میلیون تن کالا در گمرکات بنادر چیست؟

کدخبر: ۳۴۳۷۰۲
اقتصادنیوز: رئیس کل گمرک درباره علت توقف ۸ میلیون تن کالا در گمرکات بنادر توضیح داد.
10 هزار خودرو از گمرکات ترخیص شد/ دلیل توقف ۸ میلیون تن کالا در گمرکات بنادر چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، مهدی میراشرفی گفت: به طور میانگین در سال 97 حدود 35 درصد کالا‌ها در واردات و صادرات از مسیر سبز عبور می‌کردند که در سال 98 به 51 درصد ارتقا یافت، اما امسال هدف گذاری کردیم که به 65 درصد برسد به این معنا که بحث کنترلی را از قبل و حین تشریفات گمرکی در خصوص فعالان اقتصادی مجاز و تولید کنندگان به بعد از ترخیص احاله می‌کنیم این همان حسابرسی پس از ترخیص است که در کاهش مدت زمان و هزینه ترخیص کالا و تسهیل تجارت اثر مطلوبی خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: مباحث مربوط به ماندگاری کالا قبل از گمرک یعنی تا زمانی که کالا به گمرک اظهار نشده و در زمان اظهار و بعد از اظهار مقوله‌ای است که متاسفانه با افزایش فشار تحریم‌ها، نوسان دارد. البته مشکل در این حوزه به تامین ارز مورد نیاز این کالا‌ها و اخذ اسناد مالکیت از فروشنده کالا نیز بی ارتباط نیست.

میراشرفی گفت: 35 میلیون تن کالا در سال 98 وارد کردیم که 25 میلیون تن از این کالاها، کالا‌های اساسی بود، اما امسال این روند کند شده که امید داریم با تدابیری که در بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرک اندیشیده شده بتوانیم ماندگاری کالا قبل از اظهار در گمرک و بعد از اظهار را به حداقل برسانیم البته به نظر بنده نیاز است که تصمیمات ویژه تری در این زمینه اتخاذ شود در این باره ما هم توسط وزارت اقتصاد پیشنهاد جدیدی را به دولت خواهیم داد تا بتوانیم ماندگاری کالا را به حداقل برسانیم.

وی افزود: یعنی در حال حاضر حدود چهار میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم و به همین میزان کالا‌های غیر اساسی شامل مواد اولیه، ماشین آلات و کالا‌های واسطه‌ای تولید در بنادر هست که نیازمند تدابیر ویژه‌تر بین بخشی در این باره هستیم تا این میزان را به حداقل برسانیم. البته عامل اصلی توقف این کالا‌ها در زمان ترخیص مربوط به تامین و انتقال ارز و اخذ اسناد مالکیتی است و امتناع از ترخیص به نسبت میزان کالایی که وجود دارد خیلی پررنگ نیست.

رئیس کل گمرک ایران درباره کاهش حجم تجارت در دنیا به علت موضوع کرونا گفت: پیش بینی این است 20 درصد از حجم تجارت دنیا در ایام کرونا کاهش یابد که این کاهش شامل حال کشور ما و منطقه ما متشکل از خاورمیانه و شمال آفریقا نیز می‌شود.

میراشرفی با اشاره به اینکه با وجود مشکل کرونا، ما در سال جهش تولید سیاست‌ها و رویه‌های تسهیل کننده صادرات را در اولویت داریم افزود: از جمله این تصمیمات تسهیل کننده صادرات می‌توانیم به موضوعی اشاره کنیم که چند سال میان چندین دستگاه تشکیل شده بود اینکه آیا طبق ماده 51 قانون امور گمرکی می‌توانیم ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات را برای کالا‌های ورود موقت که بعد از پردازش، دوباره صادر می‌شود بپذیریم یا خیر؟ که خوشبختانه با یک تعامل بین بخشی میان گمرک، امور ذی حسابی خزانه داری کل کشور و بانک مرکزی مقرر شد این ضمانت نامه‌ها را بپذیریم.

وی اضافه کرد: این تصمیم، هزینه‌های مربوط به ضمانت نامه‌های تودیع شده در گمرک را کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه صندوق ضمانت صادرات یک خاصیت حمایت صادراتی دارد این تصمیم می‌تواند کمک خوبی به صادرکنندگان باشد.

رئیس کل گمرک همچنین درباره خودرو‌های دپوشده در گمرک گفت: از مجموع خودرو‌هایی که سنواتی در گمرک بوده تا تاریخ‌هایی که اعلام شده می‌توانند با تمدید و ویرایش ثبت سفارش ترخیص شوند 10 هزار خودرو ترخیص شد. هم اکنون حدود 3 هزار خودرو در گمرکات است که بیشتر این خودرو‌ها پرونده‌های در دست بررسی در محاکم قضایی دارند. براساس آخرین مصوبه‌ای که داشتیم بلافاصله بعد از تعیین تکلیف این کالا‌ها در محاکم، چنانچه برائت حاصل شود این خودرو‌ها با ظرفیت همان بخشنامه قبلی قابلیت ترخیص دارند. به این ترتیب برای خودرو‌هایی که به طور سنواتی در گمرک بودند تقریبا مشکل خاصی وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید