پتروشیمی ها چقدر دلار به سامانه نیما تزریق کردند

کدخبر: ۴۶۵۱۶۹
پتروشیمی ها چقدر ارز به سامانه نیما تزریق کردند.
پتروشیمی ها چقدر دلار به سامانه نیما تزریق کردند

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایرنا، جواد اوجی امروز (سه‌شنبه) در مراسم روز صنعت پتروشیمی افزود: این رقم به معنای تزریق ماهانه یک میلیارد دلار و هفته ای ۲۵۰ میلیون دلا ر در سامانه نیما است که در این شرایط کمک‌کننده بوده است.

به گفته وزیر نفت، تا پایان سال تزریق ارز پتروشیمی‌ها به سامانه نیما به ۱۲ میلیارد دلار می ‌رسد که به درآمدهای صادراتی نفت خام و میعانات گازی تنه می‌زند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ جایی بهتر از صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست، افزود: جلوگیری از خام‌فروشی راهی جز توسعه صنعت پتروشیمی ندارد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه‌داد: زمانی که در ستاد فرمان امام(ره) مشغول خدمت بودم، طرح اساخت واحد پلی‌پروپیلن از نخستین طرح‌هایی بود که مورد توجه قرار گرفت زیرا این محصول، «خاویار محصولات پتروشیمی» است.

اوجی تاکید کرد: با مطالعاتی که برای بحث سرمایه‌گذاری انجام دادیم مشخص شد برای سرمایه‌گذاری، هیچ کجا بهتر از پتروشیمی‌ها نیست و ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در صنعت پتروشیمی طرح‌ها به‌طور حتم باید با زنجیره ارزش تکمیل شود، گفت: علاوه بر صادرات پتروشیمی، باید محصولات میانی پتروشیمی به کالاهای تکمیلی تبدیل شود.

وزیر نفت ادامه‌داد: نزدیک به ۱۵ هزار واحد صنعتی از خوراک پتروشیمی‌ها استفاده می‌کنند.

وی بیان‌داشت: کشوری مثل ایران ۳۴ هزار متر مکعب ذخایر گازی قابل برداشت دارد، بیش از ۵۰ درصد پتروشیمی‌ها خوراک گاز است و امروز ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز پتروشیمی‌ها است که بخش بزرگی از آن به مصرف خوراک می‌رسد.

اوجی، تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی را مصداق اجرای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: محصولات پتروشیمی کمترین آسیب را از تحریم‌ها دیده است.

وی گفت: در فصل سرما نزدیک به ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز به بخش خانگی و تجاری برای گرمایش اختصاص پیدا می‌کند و فقط ۷۰ میلیون متر مکعب برای پتروشیمی در نظر گرفته می‌شود که ارزآوری بالایی برای کشور دارد و این در حالی است که در بخش خانگی به دلیل عدم بهینه‌سازی مصرف گاز و قیمت ارزان گاز اسراف می‌شود.

وزیر نفت تاکید کرد: نسل‌های آتی ما را نمی‌بخشند که گاز را از پارس‌جنوبی تولید می‌کردیم و گاز را به جای ایجاد ارزش افزوده، برای گرمایش می‌سوزاندیم. در سال‌های گذشته رشد ۱۰ تا ۱۲ درصدی مصرف گاز داشتیم و مجبور بودیم در فصول سرد گاز رسانی صنایع را محدود کنیم.

وی افزود: باید با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، گاز را به سمت صنایع و تبدیل به ارزش‌افزوده هدایت کنیم.

اوجی ادامه‌داد: یک پتروشیمی اوره وآمونیاکی با تولید یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن در سال با یک خط لوله ۶ تا هشت اینچ و روزانه چهار مییلون متر مکعب گاز ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کند و حتی در صنایع تکمیلی ارزش آن بیشتر می‌شود.

وی گفت: تاکید می‌کنم که به‌طور حتم در واگذاری طرح‌ها، زنجیره‌اش هم فعال شود و به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در این صنعت اعلام می‌کنم که وزارت نفت برای تکمیل زنجیره حمایت و کمک خواهد کرد.

وزیر نفت افزود: تا پایان دولت سیزدهم همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی از سوی این شرکت یا از سوی شرکت‌های پژوهشی و دانش‌بنیان ایرانی، بومی‌سازی می‌شود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید