افزایش ۱۲۸‌درصدی درآمدهای عملیاتی پتروشیمی ‌کرمانشاه

کدخبر: ۴۶۸۰۶۹
درآمد‌های عملیاتی و بهای تمام شده صنایع پتروشیمی ‌کرمانشاه نشان می‌دهد این شرکت در شش ماه نخست سال‌جاری به ترتیب با افزایش ۹۸ و ۱۵۴درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است.
افزایش ۱۲۸‌درصدی درآمدهای عملیاتی پتروشیمی ‌کرمانشاه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازدنیای اقتصاد- محمد‌صادق امیدوار:  انتشار صورت‌های مالی شش ماه نخست سال‌جاری صنایع پتروشیمی‌ کرمانشاه (حسابرسی شده‌) همچنین نشان می‌دهد سود خالص این شرکت درشش ماه نخست امسال برابر با ۱۴ هزار و ۲۷۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۸درصد افزایش داشته است.

 

12

 افزایش 245‌درصدی میزان صادرات آمونیاک

از نکات قابل توجه در گزارش‌ها و  صورت‌های مالی منتشر شده پتروشیمی‌ کرمانشاه در کدال‌، افزایش 245‌درصدی میزان صادرات آمونیاک است. میزان صادرات آمونیاک دوره شش ماهه سال جاری این شرکت برابر با ۱,۵۷۱ تن بوده که این میزان در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته  (۴۵۵ تن) با افزایش 245درصدی روبه‌رو بوده است و این افزایش به همراه افزایش 100‌درصدی نرخ جهانی  این محصول باعث شده است میزان درآمد حاصل از صادرات آمونیاک این شرکت در دوره شش ماه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 616درصدی روبه‌رو شود. البته باید بیان کرد گرچه درآمد حاصل از فروش دیگر محصول صادراتی این شرکت (اوره) در شش ماه نخست سال نسبت به سال گذشته با افزایش 85درصدی روبه‌رو بوده است، اما  میزان افزایش مقدار فروش این محصول در بازه زمانی مذکور کمتر از 2درصد بوده است.

در مورد فروش داخلی آمونیاک این شرکت نیز باید بیان کرد برخلاف افزایش صادرات این محصول، میزان فروش داخلی این محصول در بازه زمانی شش ماه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از 50درصد کاهش داشته است اما به لطف افزایش 279‌درصدی نرخ فروش این محصول در بازار داخلی، میزان درآمد این شرکت از محل فروش داخلی آمونیاک با افزایش 67‌درصدی روبه‌رو بوده است. در نهایت باید اشاره کرد میزان فروش داخلی اوره این شرکت در دوره شش ماه نخست سال جاری نسبت به دوره شش ماه نخست سال گذشته با افزایش 6‌درصدی روبه‌رو بوده که به لطف افزایش نرخ بازار داخلی، به میزان 121‌درصد درآمد‌های حاصل از فروش داخلی این محصول را برای این شرکت افزایش داده است. در جدول زیر به  مقایسه میزان تعداد فروش و درآمد‌های حاصل از  فروش شش ماه نخست سال جاری پتروشیمی‌ کرمانشاه نسبت به دوره مشابه سال گذشته می‌پردازیم. اطلاعات موجود در این جدول از صورت‌های مالی و اطلاعات منتشر شده در سایت کدال استخراج شده است.

 افزایش 71‌درصدی سود عملیاتی پتروشیمی‌ کرمانشاه

درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی‌ کرمانشاه در دوره شش ماه نخست سال جاری برابر با 19هزار و 675 میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته (9 هزار و 930 میلیارد ریال) با افزایش 98‌درصدی روبه‌رو بوده است. بهای تمام شده این درآمد‌ها در این بازه زمانی برابر با 6 هزار و 40 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال 99 با افزایش 154‌درصدی روبه‌رو بوده است. در مورد افزایش بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی  باید گفت که بخش عمده‌ای از آن ناشی از افزایش 250‌درصدی در نرخ گاز خوراک بوده است به گونه‌ای که نرخ گاز خوراک برای هر نرمال متر مکعب در بازه زمانی شش ماه نخست سال 99 به میزان 7.507 میلیارد ریال و در دوره شش ماه نخست سال 1400 به میزان 26.286 ریال بوده است. در مورد سایر در‌آمدها و هزینه‌های عملیاتی این شرکت نیز باید اشاره کرد این دو عنوان نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش 92 و 564‌درصدی روبه‌رو بوده‌اند. در نتیجه با توجه به موارد ذکر شده، سود عملیاتی پتروشیمی ‌کرمانشاه در دوره شش ماه نخست سال جاری برابر با 11 هزار و 731 میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته (‌6 هزار و 863 میلیارد ریال‌) با افزایش 71‌درصدی روبه‌رو بوده است.

 افزایش در هزینه‌های مالی پتروشیمی ‌کرمانشاه

هزینه‌های مالی پتروشیمی‌ کرمانشاه در شش ماه نخست سال جاری به میزان 144 میلیارد ریال بوده  که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 154‌درصد افزایش داشته و شرکت علت این افزایش را اخذ تسهیلات ریالی جدید از بانک‌ها اعلام کرده است. همچنین این شرکت بیان کرده با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تولید و فروش شرکت و همچنین تامین مالی پروژه فاز دوم، در صورت ثبات نرخ سود تسهیلات انتظار می‌رود هزینه‌های مالی شرکت در سال 1400 در دامنه 250 تا 300 میلیارد ریال قرار گیرد. در نهایت با توجه به موارد بیان شده و سایر موارد موجود در صورت مالی پتروشیمی‌ کرمانشاه‌، سود خالص این شرکت درشش ماه نخست امسال برابر با  14 هزار و 274 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (6هزار و 265 میلیارد ریال) با افزایش  128درصدی روبه‌رو بوده است.

 افزایش حجم مطالبات پتروشیمی ‌کرمانشاه

در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی‌کرمانشاه آورده شده است. اطلاعات جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. طبق اعداد موجود در جدول‌، نسبت سود خالص به فروش این شرکت از سال 98 تا به امروز رو به افزایش بوده که این افزایش نشان‌دهنده افزایش سود‌دهی فعالیت شرکت است. همچنین حاشیه سود عملیاتی این شرکت در شش ماه نخست امسال به رغم افزایش نسبت به سال 98‌، نسبت به سال مالی 99 کاهش یافته است که البته می‌توان این کاهش را این‌گونه توجیه کرد که اکثر سود شرکت‌ها در نیمه دوم سال شناسایی می‌شود، در نتیجه این نسبت می‌تواند تا پایان سال افزایش پیدا کند. نکته دیگر در مورد اعداد موجود در جدول کاهش دوره وصول مطالبات این شرکت در بازه زمانی شش ماه نخست سال جاری نسبت به سال مالی 99 است، البته به‌رغم این کاهش، حجم مطالبات این شرکت نسبت به سال مالی 99 افزایش یافته است. در این مورد پتروشیمی‌کرمانشاه در صورت‌های مالی و اطلاعات منتشر شده در سایت کدال به این موضوع اشاره کرده است که مطالبات شرکت در مورخه 31/ 6/ 1400 نسبت به مانده پایان سال 1399 به میزان 4 هزار و 312 میلیارد ریال افزایش یافته که این موضوع عمدتا مربوط به ایجاد طلب بابت فروش محصول اوره به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی روستایی ایران است.

شرکت صنایع پتروشیمی ‌کرمانشاه در فروردین 1375 به صورت شرکت سهامی‌عام ثبت‌، در دی‌1386 به صورت آزمایشی بهره‌برداری و در شهریور سال 1390 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در حال حاضر این شرکت جزو واحد‌های فرعی شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان است. موضوع اصلی فعالیت این شرکت شامل تولید انواع محصولات پتروشیمی ‌از طریق احداث و راه‌اندازی و بهره‌برداری مجتمع‌های پتروشیمی ‌و کارخانه‌های صنعتی‌، مبادرت به صادرات و واردات انواع محصولات پتروشیمی‌، انجام هرگونه فعالیت تجاری، بازرگانی و ... داخلی و خارجی در خصوص صنعت پتروشیمی‌، اقدام به مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی  و ارائه هرگونه خدمات‌، مشاوره اعم از فنی و مهندسی مرتبط با صنعت پتروشیمی ‌است. همچنین از اهم اقدامات اصلی پتروشیمی‌کرمانشاه تاسیس یک واحد تولیدی پتروشیمی ‌به ظرفیت روزانه 1200 تن آمونیاک و 2هزار تن اوره قابل توسعه تا دوبرابر است و این شرکت توانسته در دوره شش ماه نخست سال جاری با به‌کارگیری 1248 نفر نیروی کارفرما و پیمانکار به میزان 216093 تن آمونیاک و 377679 تن اوره تولید کند که این میزان تولید کمتر از 60‌درصد ظرفیت تولید مستمر این شرکت را پوشش می‌دهد.

 سرمایه این شرکت در بدو تاسیس به میزان 5 هزار و 200 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش از محل پذیره‌نویسی سهام، آورده‌های نقدی و مطالبات، تا مرداد 1394 به میزان 3 هزار و 592 میلیارد ریال رسیده و از آن زمان تا کنون هیچ افزایش سرمایه‌ای در این شرکت صورت نگرفته است. طبق اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با 4/ 37‌درصد و پتروشیمی ‌سرمایه‌گذاری ایرانیان با 6/ 20‌درصد از سهامداران عمده این شرکت هستند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید