پتروشیمی ها چقدر در سامانه نیما دلار فروختند

کدخبر: ۴۶۵۴۶۵
مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس از سهم ۵۰ درصدی پتروشیمی‌ها در تامین ارز سامانه نیما خبر داد.
پتروشیمی ها چقدر در سامانه نیما دلار فروختند

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایرنا، جعفر ربیعی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری واگذاری سهام دولت در هلدینگ خلیج‌فارس اظهار داشت: یکی از فلسفه‌های خصوصی‌سازی افزایش کارایی شرکت‌ها و نیز بهبود وضعیت آنها نسبت به قبل از واگذاری است.

وی گفت: به‌طور معمول گفته می‌شود در سیستم غیردولتی کارایی و کارآمدی شرکت‌ها بالا است که در اکثریت واگذاری های انجام شده این موضوع رخ داده است.

ربیعی افزود: سال ۹۲ و بعد از اینکه تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی به بخش غیر دولتی واگذار شدند تصمیم گرفته شد تا شرکت‌های باقی‌مانده در قالب یک هلدینگ جمع آوری و به بخش غیردولتی واگذار شوند.

وی ادامه‌داد: تا قبل از آن سهام برخی از شرکت‌های پتروشیمی به صورت مجزا به بخش غیردولتی واگذار شده بود، اما در پایان سال ۹۱ این تصمیم اتخاذ شد که بهتر است تا شرکت ها جمع آوری شوند و به صورت هلدینگ خلیج فارس درآیند.

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس بیان‌داشت: در آن سال این هلدینگ با حضور ۱۵ شرکت شکل گرفت و در اوایل سال ۹۲ در بورس عرضه شد. این در شرایطی بود که از ۱۵شرکت وارد شده به بورس ۶ شرکت زیان‌ده بودند.

وی اعلام‌کرد: اکنون پس از هشت سال، دیگر هیچ شرکت زیان‌دهی در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس حضور ندارد و یکی از آثار خصوصی‌سازی در صنعت پتروشیمی این است که همه شرکت‌ها با سوددهی خوبی همراه بوده اند.

ربیعی گفت: در سال ۹۱ و قبل از خصوصی‌سازی، مجموعه سود شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس سه‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود اما در سال ۹۹ این عدد به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسید و حدود ۱۵ برابر شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ به‌طور حتم این عدد  افزایش پیدا می‌کند  و مجموعه سود شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس خاطرنشان‌کرد: یکی از نگرانی‌های موجود این است که در صورت خصوصی سازی شرکت‌ها کارگران بیکار خواهند شد، در حالی که در هلدینگ پتروشیمی این اتفاق رخ نداده و اشتغال این شرکت به دلیل وجود پروژه های جدید ۲ برابر شده و از ۱۲ هزار نفر به حدود ۲۵ هزار نفر افزایش یافته است.

وی به افزایش سرمایه شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: افزایش سرمایه به معنای افزایش ثروت سهامداران است.

ربیعی ادامه‌داد: در سال ۹۱ سرمایه هلدینگ خلیج فارس حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بود، در حالی که سال گذشته سرمایه پتروشیمی خلیج فارس به ۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و ممکن است تا پایان سال جاری این عدد به ۵۰ هزار میلیارد تومان برسد؛ سرمایه این شرکت نسبت به قبل از واگذاری ۲۰ برابر شده است.

وی درباره ورود سهام پتروشیمی اروند و بندر امام(ره) نیز گفت: در آینده این اتفاق رخ می دهد، تا کنون رقمی معادل چهار هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مبتنی بر سهام و اوراق اجاره از بازار سرمایه تامین مالی کرده‌ایم، اکنون مجوز تامین مالی ۶ هزار میلیارد تومانی دیگر هم داریم که ممکن است در بهار سال آینده انجام شود.

مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس با تاکید بر اصلاح ساختارهای مالی در این هلدینگ،تاکید کرد: شرکت‌های دولتی دارای حساب‌های باز زیادی هستند، اما در زمان واگذاری باید تکلیف همه حساب‌ها مشخص شود.

به گفته ربیعی، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تا قبل از خصوصی‌سازی با حدود چهار میلیارد دلار بدهی ارزی همراه بود که امروز این عدد به رقمی کمتر از ۲۰۹ میلیون دلار رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید