نرخ منطقی خرید تضمینی گندم اعلام شد/علت کاهش تولید گندم

کدخبر: ۶۲۳۳۹۵
اقتصادنیوز: نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به آنالیز قیمت تمام‌شده از سوی گروه کارشناسی، نرخ منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.
نرخ منطقی خرید تضمینی گندم اعلام شد/علت کاهش تولید گندم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جلال محمودزاده گفت: براساس قانون، گروه کارشناسی برمبنای هزینه های کاشت، داشت و برداشت و احتساب سود در ابتدا به قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم رسیدند، اما بعد از مطرح شدن در جلسه شورا، سازمان برنامه و بودجه به بهانه کمبود منابع مالی نپذیرفت و بعداز رایزنی و چکش کاری نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد‌.

به گفته او، در جلسه ای که ۲۰ روز گذشته با وزیر جهاد داشتیم، از ایشان خواستیم که نرخ خرید گندم را ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کنند. حال می بینیم دولت مجدد به اعضای شورای قیمت گذاری فشار آوردند و نرخ را ۲ هزار تومان کاهش دادند.

محمودزاده ادامه داد: با توجه به شرایط خشکسالی و عدم بارندگی در برخی مناطق و همچنین اعلام قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و بی رغبتی کشاورزان شاهد کاهش تولید گندم خواهیم بود، در حالیکه اگر قیمت مناسب اعلام می شد، کشاورز در مرحله داشت هزینه بیشتری برای عملیات سم پاشی، کود و مبارزه با علف های هرز می کرد که این امر در ارتقای عملکرد تولید اثرگذار بود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نرخ منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: گرچه دولت تصور می کند که با کاهش ۲ هزارتومانی قیمت خرید گندم در میزان خرید این محصول صرفه جویی می کند، اما در مقابل باید مبالغ بیشتری را صرف واردات کند که این امر کاملا به ضرر تولید است.

او گفت: با توجه به کاهش قیمت خرید تضمینی گندم از نمایندگان مجلس انتظار می رود که از بعد نظارتی به دولت فشار آورند تا نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان را قبول کنند‌.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید