نایب رئیس شورای ملی زعفران اعلام کرد:

قاچاق ماهانه 10 تن زعفران به آن‌سوی مرزها/ حجم صادرات طلای سرخ اعلام شد

کدخبر: ۶۲۳۴۱۷
اقتصادنیوز: نایب رئیس شورای ملی زعفران هر چند اعلام کرد ماهانه 10 تن زعفران قاچاق می‌شود اما به صادرات این محصول گران‌قیمت اشاره کرد و گفت: با رفع مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما، پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات زعفران به ۴۰۰ تن برسد.
قاچاق ماهانه 10 تن زعفران به آن‌سوی مرزها/ حجم صادرات طلای سرخ اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا میری گفت: با ابلاغ رئیس جمهور موضوع عوارض آب مجازی حذف شد، اما این موضوع تاثیر چندانی در رونق صادرات ندارد و به عبارتی وضع این عوارض از ابتدا هم اشتباه بود چراکه این محصول کم آب بر است.

به گفته او، بازگشت ارز به سامانه نیما از چالش های پیش روی صادرکنندگان است که در نهایت این امر منجر به رونق قاچاق زعفران بی کیفیت و تقلبی به بازارهای جهانی شده است.

میری ادامه داد: با وجود آنکه زعفران های قاچاق ۱۵ تا ۳۰ درصد ارزانتر از صادرات رسمی است، از این رو بر آورد می شود که ماهانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرزها قاچاق شود که طی جلسه ای که با نمایندگان مجلس و رئیس بانک مرکزی خواهیم داشت، انتظار می رود که ارز بصورت توافقی در بازار عرضه شود یا دولت واردکنندگان کالاهای لوکس را موظف کند که ارز صادرکنندگان زعفران را بگیرند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه ماهانه ۱۰ تن زعفران قاچاق می شود، افزود: با رفع مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما پیش بینی می شود که صادرات زعفران به ۴۰۰ تن برسد‌. براین اساس قاچاق سالانه ۱۲۰ تن زعفران به صادرات رسمی اضافه می شود که از این حیث هزار دلار ارزآوری دارد.

او گفت: صادرکنندگان موظف به بازگشت ارز هستند و تنها برای جلوگیری از قاچاق و آسیب به جایگاه بزرگترین تولیدکننده زعفران انتظار می رود که معضل بازگشت ارز به سامانه نیما رفع شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید