توافق مهم ایران و ترکیه امضا شد/ قولی که آنکارا به تهران داد

کدخبر: ۶۲۴۴۰۲
اقتصادنیوز: وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران و ترکیه برای احداث خط جدید انتقال گاز توافق کردند تا هرچه سریعتر قرارداد جدید برای احداث قرارداد جدید نهایی شود.
توافق مهم ایران و ترکیه امضا شد/ قولی که آنکارا به تهران داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، مهرداد بذرپاش رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه و وزیر راه و شهرسازی کشورمان که به همراه رییس جمهوری به آنکارا سفر کرده است، گفت: هشتمین شورای عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور برگزار شد. جلسه خصوصی رؤسای جمهوری دو کشور داشتند که این جلسه به اتفاق چندین مقام از دو کشور انجام شد.

رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه ادامه داد: بخشی از محورهای گفتگو بین رؤسای جمهوری دو کشور با محوریت موضوع غزه و حمایت‌های دو کشور در مقابله با این ظلمی که علیه مردم غزه توسط رژیم ستمگر و ظالم بود.

بذرپاش توضیح داد: گفتگوی رؤسای جمهور دو کشور در حوزه اقتصادی در قالب 10 سند همکاری که امروز به امضای مقامات دو کشور رسید، صورت گرفت.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان توضیح داد: یکی از محورهای گفتگوی مقامات دو کشور در موضوع حمل و نقلی بود. در حوزه ریلی، پیشنهاد جدید ایران، اتصال ریلی منطقه چشمه ثریا به مرند بود که بتوانیم راه آهن را متصل کنیم و یک شبکه کریدوری جدید به شبکه کریدوری شرقی- غربی ایران افزوده شود. همچنین با تکمیل این کریدور ریلی، ترکیه می‌تواند به آب‌های آزاد دسترسی یابد که موضوع در حال پیگیری است و موضوعات تخصصی این پیشنهاد در تهران ادامه خواهد یافت.

قول مساعد ترکیه برای اتمام عملیات عمرانی در مرز بازرگان

بذرپاش از دیگر محورهای گفتگوی دو کشور ایران و ترکیه را موضوع حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد و افزود: مرزهای مشترک ایران و ترکیه مرزهای بازرگان، سرو و رازی است. مرز بازرگان حدود دو سال است که در بخش ترکیه در حال تکمیل عملیات زیرساختی و عمرانی است که کامیون‌ها در این مرز معطل می‌شوند که قول مساعد داده شده است تا ظرف چند ماه آینده این عملیات به اتمام برسد و تردد در این مرز آسان‌تر شود.

توافق ایران و ترکیه در تقویت حمل و نقل هوایی

وی افزود: در حوزه هوایی توافقات خوبی به سرانجام رسیده است. یکی از سندهایی که به امضا رسید در این بخش بود.

رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه گفت: در حوزه انرژی، قرارداد پیشین ایران با ترکیه تمدید شد. همچنین برای احداث خط جدید انتقال گاز توافق شد تا هرچه سریع‌تر قرارداد جدید برای احداث قرارداد جدید نهایی شود.

ترکیه در میادین گازی ایران سرمایه گذاری می‌کند

وی تصریح کرد: همچنین مقرر شد تا ترکیه در میادین گازی ایران سرمایه گذاری کند که توافق اولیه خوبی انجام شد.

بذرپاش گفت: یکی از سندهای همکاری ایران و ترکیه در حوزه علم و فناوری اختصاص یافت. موافقت شد تا هم پارک‌های علم و فناوری در دو کشور توسعه یابد و دو کشور در این خصوص سرمایه گذاری انجام دهند.

رفع مشکلات همکاری تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه

رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه از دیگر محورهای گفتگو را به حوزه فرهنگی و رسانه‌ای مرتبط دانست و افزود: سند برای توسعه همکاری رسانه‌ای دو کشور امضا شد.

بذرپاش تصریح کرد: دو کشور توافق کردند تا هرچه سریع‌تر کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در اسفندماه برگزار شود و وزیر تجارت کشور ترکیه با دستور رییس جمهور به عنوان مسئول طرف ترکیه معرفی شد. همچنین برای مشکلاتی که تجار و فعالان اقتصادی دو کشور دارند توافق شد تا با همکاری مقامات این مشکلات به حداقل برسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید