تکلیف خودرو های دپو شده در گمرک مشخص شد؟

کدخبر: ۳۱۲۸۸۸
اقتصاد نیوز: حدود ۲ سال از زمان دپو خودرو‌های وارداتی در گمرک می‌گذرد، اما هنوز دولت تصمیم خاصی برای ترخیص آن‌ها نگرفته است.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از میزان، پس از ممنوعیت واردات خودرو‌های خارجی توسط دولت، تعدادی از خودرو‌های وارداتی که در گمرک مانده بودند حاشیه ساز شدند.

پس از تخلفاتی که در حوزه واردات خودرو صورت گرفت، مقرر شد خودرو‌های در گمرک مانده فقط با مصوبه هیات دولت ترخیص شوند.

گذشت زمان برای ترخیص خودرو‌ها موجب شد تا واردکنندگان در این باره معترض شوند آن‌ها معتقد بودند، تمام خودرو‌های در گمرک مانده از قبل به مردم فروخته شده و در صورت ترخیص نشدن شرکت‌های خودرویی با مشکلات مختلفی روبه رو می‌شوند.

پس از این صحبت‌ها دولت فرصت ۴ ماهه‌ای را در نظر گرفت تا افراد برای ترخیص خودرو‌های خود اقدام کنند و در ادامه دو فرصت یک ماهه نیز برای ترخیص خودرو‌ها در نظر گرفت تا واردکنندگان خودرو‌های خود را ترخیص کنند.

با مصوبه دولت از ۱۳ هزار دستگاه خودروی دپو شده در گمرک، فقط ۷ هزار دستگاه موفق به ترخیص شدند اما، ۶ هزار خودرو دیگر در گمرک همچنان زمین‌گیر ماندند.

در حالی که همچنان زمان ترخیص خودرو‌های در گمرک نامشخص و مسکوت مانده بود دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ترخیص ۱۰۴۸ خودرو از گمرک که بیشتر آن مربوط به یک شرکت خودرویی بود مجدد به حاشیه‌های پیرامون این موضوع دامن زد و موجب اعتراض بخشی از واردکنندگان خودرو شد چرا که باید طبق روال گذشته این خودروها با مصوبه دولت اجازه ترخیص می گرفتند هرچند که این دستور وزیر صنعت علی رغم حاشیه و جنجال هایی که به پا کرد نتوانست موجب ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودرو شود و گمرک مانع ترخیص شد.

در این باره مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان اظهار کرد: اگر قرار بر حل شدن مشکلات خودرو‌های دپو شده در گمرک است چرا پس از حدود دو سال دولت فکری برای این موضوع نمی‌کند تا تکلیف همه مشخص شود.

وی با اشاره به دستور رئیس کل گمرک مبنی بر ترخیص نکردن ۱۰۴۸ دستگاه خودرو تا ابلاغ مصوبه هیئت وزیران گفت: کار‌های گمرکی این خودرو‌ها انجام شده و قاعدتا باید ترخیص می‌شدند، اما فعلا گمرک جلوی خروج را گرفته است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره اینکه آیا ممانعت از ترخیص خودرو‌ها تخلف محسوب نمی‌شود، افزود: قاعدتا کالایی که برگ سبز آن صادر شده باید ترخیص شود بنابراین مالکان خودرو می‌توانند در این باره شکایت کنند که کالایی که برگ سبز آن‌ها صادر شده چرا در گمرک مانده است.

دادفر درباره اینکه چرا این خودروها در مهلت مقرری که دولت تعیین کرده بود نتوانستند ترخیص شوند، تصریح کرد: این خودرو‌ها گواهینامه گمرکی دریافت کرده بودند و در حال انجام سایر اقدامات بودند، اما به علت اتمام مهلت قانونی در گمرک ماندند.

وی درباره تکلیف خریداران خودرو‌ها گفت: دولت باید در این باره تکلیف را مشخص کند و به جز دولت کاری از کسی بر نمیاد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره اینکه آیا شکایتی در این باره صورت گرفته یا خیر، بیان کرد: در این باره سه شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کردیم اما، توجه و رسیدگی به آن نشده است.

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با بیان اینکه ترخیص خودروها از گمرک دستورالعمل دارد گفت: تعداد خودرو‌ها به اندازه‌ای نیست که مجلس بخواهد به آن ورود کند.

وی گفت: اگر در این باره کسی شکایتی دارد می‌تواند با کمیسیون مکاتبه کند تا به آن ورود کنیم.

به گزارش خبرگزاری میزان؛ ظاهرا حاشیه‌های ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک به این زودی پایان نخواهد یافت و کماکان باید منتظر تصمیمات جدید دولت در این باره بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید