افزایش پی‌درپی قیمت این روز‌های قیمت خودرو زیر ذره‌بین

کدخبر: ۳۱۳۸۹۴
اقتصادنیوز : بازار خودروی کشور این هفته را نیز با نوسان به انتها رساند، به نحوی که از افزایش به ثبات و از ثبات به افزایش تغییر مسیر داد.
افزایش پی‌درپی قیمت این روز‌های قیمت خودرو زیر ذره‌بین

به گزارش اقتصادنیوز آن طور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودروها تحت عوامل مختلف از جمله ماجرای بنزین، خریدهای به اصطلاح هیجانی، کمبود عرضه و همچنین رواج دلالی و سفته‌بازی، روندی افزایشی طی این حدودا دو هفته داشته، هرچند در مقاطعی کوتاه، ثبات را نیز تجربه کرده است. به عبارت بهتر، در حال‌حاضر روند کلی منحنی قیمت خودرو در بازار افزایشی است و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

نقش بنزین در افزایش قیمت خودرو

منحنی قیمت خودروها پس از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در جمعه دو هفته پیش، روندی صعودی به خود گرفت و حتی خودروهای پر مصرف بنزینی نیز مشمول این ماجرا شدند. در باب این اتفاق، نظرات مختلفی وجود دارد، به نحوی که برخی معتقدند افزایش قیمت خودروها به هر حال ناشی از ماجرای بنزین بوده و برخی دیگر نیز می‌گویند این دو الزاما و در مورد همه خودروها ارتباطی به هم ندارند و پای دلال‌ها در میان است. به‌عنوان مثال، مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت در این مدت بارها تاکید کرده‌اند بالا رفتن قیمت خودرو مربوط به داستان بنزین نیست. آنها معتقدند به دلیل آغاز پیک تقاضای خرید خودرو، برخی دلال‌ها به قیمت‌ها دامن می‌زنند و خودرو نیز از کالای مصرفی به سرمایه‌ای تغییر کرده و از همین رو قیمت آن افزایش یافته است. اظهارات وزارت صنعتی‌ها مبنی بر آغاز پیک خرید خودرو در حالی است که بازار خودرو معمولا در این مقطع از سال راکد است و در دو سه هفته پایانی اسفند رونق می‌گیرد.

از آن سو اما موضع دولتی‌ها در قبال افزایش قیمت خودرو و بی ارتباطی آن با ماجرای بنزین، شاید در مورد وضع کلی بازار خودرو قابل قبول باشد، اما افزایش قیمت برخی خودروها از جمله هیبریدی‌ها و دوگانه‌سوزها را توجیه نمی‌کند. طی تقریبا دو هفته‌ای که از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین می‌گذرد، خودروهای هیبریدی رشد قیمت چشمگیری داشته‌اند و برخی اخبار از صعود بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی آنها حکایت دارد. خودروهای هیبریدی علاوه بر بنزین، از سوخت الکتریکی نیز بهره می‌برند و بنابراین سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بهانه لازم را به آنها داد تا خود را در بازار بالا بکشند. به نظر می‌رسد اگر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین پیش نمی‌آمد، چنین رشد قیمتی نیز نصیب هیبریدی‌ها نمی‌شد، بنابراین نمی‌توان این فرضیه را که صعود قیمت هیچ خودرویی در بازار طی حدودا دو هفته گذشته، ارتباطی به ماجرای بنزین ندارد، پذیرفت.

از سوی دیگر، قیمت خودروهای دوگانه‌سوز نیز طی این حدودا دو هفته روندی افزایشی داشته که بعید است بتوان دلیلی جز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین برای آن پیدا کرد. با توجه به ثبات قیمت گاز و افزایش اختلاف آن با بنزین (۸۵۰ تومان اختلاف با بنزین سهمیه‌ای و دو هزار و ۳۵۰ تومان اختلاف با نرخ آزاد)، طبیعی است که بخشی از شهروندان به سمت استفاده بیشتر از گاز بروند. گفته می‌شود حتی تقاضا برای گازسوز کردن خودروها و همچنین خرید محصولات دوگانه‌سوز نیز افزایش یافته و طبعا قیمت آنها بالا رفته است. کارشناسان معتقدند افزایش قیمت دوگانه‌سوزها بیش از هر موضوع دیگری به ماجرای بنزین مربوط می‌شود، چه آنکه طی همین هفته نیز خودروهای موردنظر صعود قیمت را تجربه کردند. در حال حاضر خودروهای دوگانه‌سوز از تیراژ بسیار پایینی برخوردار هستند و طبعا خودروسازان توان پاسخ به تقاضای ایجاد شده برای این محصولات را ندارند و این موضوع می‌تواند به افزایش قیمت آنها دامن بزند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید