وانت برقی تسلا را بهتر بشناسید

کدخبر: ۳۱۵۷۱۱
اقتصاد نیوز: ۲۲ نوامبر شرکت "تسلا" از نخستین وانت برقی خود رونمایی کرد، اما مراسم رونمایی این خودرو چندان بی‌حاشیه هم نبود؛ چرا که در این مراسم تسلا به منظور تست استحکام این خودرو آزمایشی انجام داد که به نوعی به شرمندگی مدیرعامل این شرکت در مقابل حاضرین سالن منجر شد.
وانت برقی تسلا را بهتر بشناسید

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، "ایلان ماسک" (Elon Musk)، مدیر عامل شرکت تسلا ۲۲ نوامبر طی رویدادی در لس آنجلس، از نخستین وانت برقی این شرکت به نام "سایبرتراک"(Cybertruck) رونمایی کرد. در اواسط مراسم به منظور تست تحمل ضربه، طراح این خودرو یک چکش بزرگ برداشت و به بدنه خودرو ضربه زد و پس از آن همه شگفت‌زده شدند؛ چرا که بدنه این خودرو به حدی محکم بود که هیچ صدمه‌ای ندید، اما در دومین آزمایش که پرتاب یک توپ فلزی به سمت شیشه این خودرو بود، همه شوکه شدند؛ چرا که پس از پرتاب گلوله شیشه خودرو ترک برداشت، اما گوی فلزی وارد خودرو نشد و این در حالی بود که پیش از این، ماسک ادعا کرده بود که این وانت در برابر یک اسلحه دستی ۹ میلی‌متری ضد گلوله است.

صرف نظر از این موضوع، شرکت تسلا اعلام کرد که پس از رونمایی تا کنون ۲۵۰ هزار دستگاه از آن را سفارش گرفته است. چنین استقبالی از یک خودرویی که هنگام رونمایی از آن چنین اتفاقی رخ داده بود، بی‌سابقه است.

با این وجود تنها نکته‌ای که در این بین می‌درخشد، این است خودروهای الکتریکی در جهان به سطح جدیدی از مقبولیت عمومی رسیده‌اند. از سال ۲۰۱۸، بیش از پنج میلیون خودروی الکتریکی در سراسر جهان خریداری شده‌اند.

کانادایی‌ها نسبت به اتخاذ این فناوری کمی کندتر عمل کرده‌اند، به گونه‌ای که تنها ۴۶ هزار خودروی الکتریکی در سال ۲۰۱۸ در این کشور به فروش رفته است. خودروی سایبرتراک تسلا دارای قابلیت‌های بسیاری است و از هر لحاظ می‌توان آن را یک خودروی پیشرفته نامید.

این وانت برقی منحصربفرد از همان آلیاژ فولادی ساخته شده که برای ساخت موشک "استارشیپ"(Starship) شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) مورد استفاده قرار گرفته است.

علاوه بر نکات مذکور این خودرو دارای باتری‌های لیتیوم یون، سیستم نرم‌ افزار و سخت افزار رانندگی خودران و سقف مجهز به پنل‌های خورشیدی است.

ماسک در این باره در یک توئیت نوشت: سایبرتراک، گزینه دیگری نیز برای شارژ با انرژی خورشیدی خواهد داشت که می‌تواند انرژی لازم را برای طی کردن ۲۴ کیلومتر با یک بار شارژ فراهم کند. سایبرتراک با داشتن این ویژگی می‌تواند از عهده تامین انرژی خود برآید. شاید این وانت الکتریکی با اضافه کردن پنل‌های خورشیدی بتواند بین ۴۸ تا ۶۴ کیلومتر را طی روز بپیماید. میانگین مسافت طی شده در روز در آمریکا، حدود ۴۸ ساعت است.

به نظر می‌رسد که طول سایبرتراک و شکل زاویه‌دار آن بتوانند انرژی حاصل از پنل‌های خورشیدی را دو برابر کنند. با وجود ویژگی‌های گفته شده در این مورد، نباید انتظار داشت که سایبرتراک بتواند همه انرژی مورد نیاز خود را از خورشید به دست آورد؛ زیرا کارآیی پنل‌های خورشیدی در این حد نیست.

تامین انرژی لازم برای پیمودن بین ۴۸ تا ۶۴ کیلومتر در روز، برای رانندگی اطراف شهر کافی خواهد بود اما شاید باز هم نیاز به وجود یک راه استاندارد برای پیمودن مسیرهای طولانی احساس شود. اگرچه ماسک در توئیت خود، انرژی حاصل از پنل‌های خورشیدی را فقط برای پیمودن ۲۴ کیلومتر کافی می‌داند، اما باید توجه داشت که این نیرویی است که از خورشید به دست می‌آید.

کارآیی بیشتر موتورهای بنزینی بین ۱۷ تا ۲۱ درصد است. برای خودروهای الکتریکی، تبدیل انرژی الکتریکی به نیرو برای حرکت چرخ‌ها ۵۹ تا ۶۲ درصد است. سایبرتراک تسلا به دلیل وزن و اندازه آن به احتمال زیاد نسبت به خودروهای سواری برقی که در حال حاضر در دسترس هستند، تا حدودی کارآمدتر است. با این حال در مقایسه با سایر کامیونت‌های بنزینی، مزیت بهره‌وری ذاتی موتورهای برقی و آیرودینامیک سایبرتراک قابل توجه است.

خودروهای الکتریکی به سرعت در حال تبدیل شدن به بخش اصلی آینده حمل و نقل ما هستند. آنها این پتانسیل را دارند که به میزان قابل توجهی انتشار کربن را کاهش دهند. آنها ابزار مهمی برای کاهش آلودگی هوا هستند.

فناوری‌ای که در سیستم این خودروها استفاده می‌شود نیز منحصر به فرد است. این سیستم‌ "خودرو به شبکه" (Vehicle-to-grid) نام دارد.

"خودرو به شبکه" سیستمی است که در آن خودروهای برقی قابل شارژ توانایی مخابره اطلاعات با شبکه برق را در راستای ارائه توان الکتریکی یا تنظیم میزان شارژ خودرو دارند.

"خودرو به شبکه" برای خودروهای برقی قابل شارژ، با امکان دریافت و ارسال انرژی امکان‌پذیر است. از آنجایی که در بیشتر طول روز این گونه خودروها در پارکینگ هستند، امکان مناسبی برای استفاده از باتری‌شان فراهم می‌شود. سایبرتراک تسلا با داشتن باتری عظیم خود، قابلیت V2G را داراست. این وسیله نقلیه همچنین دارای یک پریز برق ۱۲۰ ولت/۲۴۰ ولت است که ممکن است در زمان قطعی برق خانه‌ها از آن استفاده کرد. تسلا دو مزیت اصلی دارد که احتمالاً سایبرتراک را برنده خواهد کرد.

نخست، تسلا دارای یک شبکه شارژ پیشرفته و گسترده است که به صاحبان محصولات خود اجازه می‌دهد تا به سرعت سوخت‌گیری کنند. در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار سوپرشارژر در سراسر جهان وجود دارد. یک سوپر شارژر تسلا، یک ایستگاه شارژ سریع ۴۸۰ ولت جریان مستقیم است که شرکت آمریکایی تولید خودروی تسلا برای خودروهای برقی خود ساخته‌ است.

دوم، تسلا سرمایه‌گذاری زیادی در فناوری و ساخت باتری کرده است. "گیگافکتوری‌های"(Gigafactory) آن در حال گسترش و استفاده از انرژی تجدیدپذیر بیشتر، از جمله انرژی خورشیدی، برای کاهش اثرات زیست محیطی باتری‌ها هستند. در نتیجه، تسلا قادر به تولید و توسعه بسیار زیاد از یک محصول است و احتمالاً می‌تواند وسایل نقلیه خود را با قیمت پایین‌تر از رقبا به فروش برساند.

تسلا گیگافکتوری ۱ (Tesla Gigafactory 1) کارخانه تولید باتری‌های لیتیوم یون برای استفاده در خودروهای شرکت تسلا موتور است. این کارخانه در ایالت نوادای آمریکا واقع شده است.

علاوه بر تمام نکات ذکر شده رانندگی با خودروهای الکتریکی بسیار لذت بخش است. آنها تمیز، سریع و ارزان هستند و در همه شرایط آب و هوایی عملکرد خوبی دارند.

تسلا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید